بوریس جانسون: قرار نیست به خاطر بریگزیت استعفا دهم

رکنا سیاسی: بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با گاردین گفت مردم خیلی وقت پیش حرف‌هایی را که او درباره بریگزیت برای زدن داشت شنیده‌اند و گزارش‌ها درباره اینکه ممکن است چند روز دیگر به دلیل اختلاف نظر با ترزا می، نخست وزیر انگلیس بر سر بریگزیت استعفا دهد، رد کرد.
این در حالی است که روز گذشته رسانه‌های انگلیس گزارش دادند، بوریس جانسون قصد دارد بلافاصله بعد از آنکه ترزا می سخنرانی روز جمعه خود در فلورانس درباره بریگزیت را ایراد کند، از سمتش استعفا دهد.
جانسون در این مصاحبه که به موضوعات دیگر از جمله سوریه و میانمار نیز پرداخت تاکید کرد: انگلیس نیاز دارد که در آینده رابطه‌ای با اتحادیه اروپا داشته باشد که به این کشور اجازه بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی بریگزیت را بدهد.
جانسون با این حال گفت که معتقد است صحبت‌های ترزا می درباره بریگزیت حزب محافظه‌کار را متحد خواهد کرد.
او گفت: من مطمئنم ترزا می یک دیدگاه مثبت و هیجان‌انگیز درباره بریگزیت ارائه خواهد کرد و این سخنان خود تبدیل به عامل اتحاد همه خواهد شد.
وزیر امور خارجه انگلیس اذعان کرد که کشورش باید به خاطر دسترسی پیدا کردن به بازار Store واحد اروپا در دوران کوتاه مدت بعد از بریگزیت یا به اصطلاح دوران انتقالی سهمی به اتحادیه اروپا بدهد اما بعد از آن دیگر لازم نیست این کار را کند.
او گفت: فکر نمی‌کنم مبلغ این پول خیلی زیاد باشد اما ما کشوری قانون‌مند هستیم و کاملا قانونی و درست است که ما باید سهممان را در دوران عضویتمان بپردازیم اما من لزومی نمی‌بینم که بعد از آن برای دسترسی به بازار واحد اروپا پول پرداخت کنیم و چنین چیزی لازم نیست چون خودمان نیز بابت دسترسی به بازارهایمان پولی نمی‌گیریم.
بوریس جانسون گفت: در اولین سال وزارت خارجه‌اش به شکلی دیوانه‌وار فعال بوده است و گفت که دیدگاهی روشن برای سیاست‌های وزارت خارجه دارد و از نظر او دو چالش کلیدی عبارتند از یک روسیه انتقام‌جو و تروریسم افراط گرایی ناشی از فضاهای خارج از کنترل دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا که هر دوی آنها می‌توانند تبعاتی شنیع برای خیابان‌ها و شهرهای انگلیس داشته باشند
جانسون گفت که یکی از دشوارترین و حساس‌ترین مسائلی که پیش‌روی او قرار دارد تلاش برای بهتر کردن روابط میان ایران و عربستان است.
وزیر امور خارجه انگلیس در عین حال از روابط نزدیک کشورش با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دفاع کرده و گفت: ما در دولت انگلیس وظیفه داریم که با هم‌پیمان شماره یک خود و قدرتمندترین کشور روی زمین روابطی قوی، پویا و فعالانه داشته باشیم اما من به اصطلاح سخنگو برای آمریکا نیستم.
جانسون در عین حال فعال بودن ترامپ Trump در مورد مساله سوریه را تحسین کرد اما صراحتا گفت که با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران که در دوره باراک اوباما در سال 2015 امضا شد و همچنین تصمیم واشنگتن برای خارج شدن از توافق آب‌وهوایی سازمان ملل که در پاریس منعقد شد، اختلاف نظر دارد.
وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد: ما می‌خواهیم آنها دوباره وارد توافق پاریس شوند اما نمی‌گوییم که این اتفاق یک شبه بیفتد. ممکن است لازم باشد کارهایی را انجام دهیم اما ما روی این امور کار خواهیم کرد.
جانسون همچنین گفت: ما دائما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم که توافق هسته‌ای با ایران را پاره نکنند و باید به شما بگویم شاید شانس این اتفاق 50 – 50 باشد.
وزیر امور خارجه انگلیس درمورد مساله کره شمالی هم اظهار کرد: هنوز یک آخرین شانس برای حل این مناقشه باقی است.
جانسون گفت: هیچکس در عقل سلیم خود نمی‌خواهد که ببیند آمریکا مجبور به استفاده از گزینه‌های نظامی درباره کره شمالی می‌شود اما من هیچ گونه گزینه نظامی خوبی را متصور نیستم. به همین دلیل باید تمرکز همه فشارها بر چینی‌ها باشد تا تحریم‌های نفتی شدیدتر شوند.
او بیان کرد: چین شریان حیاتی اقتصاد کره شمالی است و تاکنون نیز به شیوه‌ای بالغ پاسخ داده است. آنها می‌گویند اگر بیش از حد پاسخ سختی به کره شمالی بدهیم یک فاجعه و مهاجرت انبوه را موجب خواهید شد بنابراین پیش از آنکه چنین اتفاقی بیفتد این امکان وجود دارد که کیم جونگ اون را پای میز مذاکره بیاوریم.
وزیر امور خارجه انگلیس درباره مساله سوریه نیز گفت: ما یک کارت بزرگ برای بازی کردن در دستانی که نسبتا گزینه کمی دارند داریم و آن پولی است که می‌توانیم برای بازسازی سوریه صرف کنیم.
وی افزود: این ضروری است که ما از این کارت خود شتاب‌زده و زودهنگام استفاده نکنیم بلکه به جای آن زمانی آن را مطرح کنیم که یک فرایند سیاسی جدی که منجر به انتخاباتی برای سوریه شود، وجود داشته باشد البته انتخاباتی که نه فقط مردم سوریه بلکه حدود 12 میلیون نفر دیگری که از کشور بیرون رانده شده‌اند هم بتوانند در آن رای دهند.
جانسون گفت: اگر ما بتوانیم به یک فرایند سیاسی دست پیدا کنیم که باعث یک گذار به سمت فاصله گرفتن از بشار اسد شود آن موقع است که باید از کارت بازسازی استفاده کنیم.
بوریس جانسون ادامه داد: بشار اسد زمانی شایسته کاندیداتوری در این انتخابات خواهد بود که همه سوری‌ها اجازه رای دادن در آن را پیدا کنند. یک سال پیش هنوز این امکان وجود داشت که درباره موفقیت مخالفان میانه‌رو در سوریه صحبت کنیم اما اکنون باید درباره آنچه که اتفاق افتاده واقع‌بینانه نگاه کنیم. بشار اسد در حال حاضر اکثر مناطق سودمند سوریه را در تملک دارد اما هنوز پیروز نشده است.
بوریس جانسون همچنین به مساله میانمار و شخص آنگ سان سوچی، رهبر این کشور پرداخته و گفت: سوچی مشخصاً تلاش کافی برای ابراز کردن خشم مشروع مردم از بابت رفتار با اعضای قوم روهینجا صورت نمی‌دهد.
وی افزود: این شیوه رفتار با مردم بی‌گناه وحشتناک بوده و من نگران هستم که نوعی تعصب نژادی عامل آن باشد. اگرکه وضعیت اکنون شبیه به پاکسازی قومی است بنابراین این بهترین نتیجه‌ای است که می‌توانیم بگیریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308380 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟