واکنش «نیکی هیلی» به هشدار روحانی درباره خروج آمریکا از برجام

رکنا سیاسی: «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، به هشدار «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران درباره احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد. 
مجری شبکه خبری «سی‌بی‌اس» از «نیکی هیلی» پرسید: «رئیس‌جمهور روحانی در اظهاراتش گفت که خروج از توافق (هسته‌ای ایران) هزینه‌های بالایی برای آمریکا خواهد داشت. نظر شما در این باره چیست؟»
نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ، مطابق روال معمول با طرح ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده گفت: «بهتر است او به جای تمرکز بر خروج ما از توافق هسته‌ای، قوانین را رعایت کند. منظورم این است که او باید قاچاق Contraband سلاح را متوقف کند، به تمام مداخلاتی که ایران در حال انجام آن در سراسر خاورمیانه است و حمایت از تروریسم پایان بدهد و لازم است که ما ببینیم که آنها آزمایش‌های موشکی را متوقف می‌کنند. بنابراین، او به تعهدات خودش در چارچوب این توافق پایبند نبوده است.»
دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا 15 اکتبر (23 مهرماه) است.
رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.
مجله فارن‌پالیسی چند روز بعد گزارش داد ترامپ Trump با به حاشیه راندن وزارت خارجه تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.
ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.
نیکی هیلی همچنین در جواب این سوال که آیا آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد، گفت: «رئیس‌جمهور باید در این مورد تصمیم بگیرد و این تصمیمی است که او باید به تنهایی اتخاذ کند. چیزی که من می‌توانم بگویم این است که اگر او تصمیم بگیرد پایبندی ایران را تأیید نکند، او مطمئناً این کار را بر اساس ادله کافی انجام داده است.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟