آغاز نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ درباره برجام

رکنا سیاسی: نشست وزیران خارجه در حالی با حضور تمامی وزیران خارجه گروه ۱+۵ و ایران و نیز فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود که برخلاف انتظار و احتمالات مبنی بر حضور نیافتن رکس تیلرسون در این نشست و حضور یکی از معاونانش به جای وی، به طور غیرمنتظره اعلام شد، نیکی هیلی نماینده تندرو و از مخالفان جدی و صریح برجام نیز در این نشست شرکت می‌کند.

با توجه به سخنرانی ها و موضع گیری هایی که در یک روز گذشته در سطح بین المللی از سوی مقامات ایران و آمریکا در سطح رییسان جمهور دو کشور شاهد بودیم، تعیین دستور کار برای چنین نشستی به نظر دشوار می آید.

حسن روحانی صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در دو نوبت سخنرانی در مجمع عمومی و نیز در کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگاران مقیم نیویورک ضمن پاسخ به اظهارات غیرواقع و غیردقیق ترامپ Trump در مجمع عمومی، آخرین مواضع ایران در رابطه با اجرای برجام را بیان کرد.

رییس جمهور کشورمان در کنفرانس خبری با تاکید بر این که "برجام زمینه‌ساز برای توسعه روابط در منطقه و جهان است"، درباره احتمال خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: من نمی‌دانم اگر کشور یا کسی از این توافق خارج شود چه سودی برای او دارد جز رسوایی.

وی افزود: فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها دست به این کار بزنند ولو این‌که در این زمینه شعار داده، می‌دهند و خواهند داد.

روحانی تاکید کرد که اگر آمریکا از تعهد برجام خارج شود دست ایران برای هر انتخابی باز گذاشته شده است.

موضوع مذاکره مجدد بر سر برجام از مواضع آمریکا و دولت ترامپ بوده است که تا چندی پیش تمامی طرف ها یک صدا با آن مخالفت کردند اما در نهایت با فشار آمریکا به اروپایی ها، شاهد برخی اظهار نظرها از سوی مقامات این کشورها به ویژه امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه هستیم که در آخرین اظهاراتش پیشنهاد کرده است که سه ستون دیگر به برجام اضافه شود.

رییس جمهور فرانسه در اظهاراتی در سازمان ملل روز چهارشنبه ضمن دفاع از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و حفظ آن گفت که باید دو تا سه ستون جدید به آن اضافه کنیم.

ماکرون صریح کرد: این شروط و ستون های جدید باید شامل "کنترل بهتر موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بالستیک" و "ادامه این توافق پس از ۲۰۲۵ زمانی که محدودیت غنی‌سازی هسته‌ای ایران پایان می‌یابد"، باشد.

وی در ادامه گفت که ستون سوم احتمالی شامل "رایزنی‌های آزاد با ایران درباره وضعیت کنونی در منطقه" خواهد بود.

شروط مورد نظر ماکرون خواسته‌های کلیدی دونالد ترامپ را پوشش می‌دهد که پیش از این بارها تهدید به خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران کرده است.

با این حال حسن روحانی در کنفرانس خبری خود در نیویورک به تمامی این سناریوها پاسخ داد و صراحتا اعلام کرد: کسی نمی‌تواند به این توافق دست بزند چراکه این توافق مانند ساختمانی است که اگر یک دیوار آن کشیده شود کل ساختمان فرو می‌ریزد و باید مقامات آمریکایی این گونه تصورات و افکار را از گوش خود پاک کنند.

روحانی افزود: یا برجام می‌ماند با همه ویژگی‌هایی که دارد یا از بین می‌رود. برجام قابل اصلاح نیست. تکمله‌ای به برجام اضافه نمی‌شود و قابل مذاکره مجدد هم نیست.

رییس جمهوری کشورمان با اشاره به سخنان روز گذشته دونالد ترامپ گفت: سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل متضاد با بند «۲۹» برجام است چراکه در برجام آمده است که کشورهای ۱+۵ حق ندارند به نحوی موضع‌گیری کنند که فضایی که بعد از برجام به وجود آمده از بین برود.

وی با بیان اینکه گله‌ها، اعتراضات و همچنین مواردی که احساس می‌کنیم برخلاف متن برجام است را در نشست عصر روز چهارشنبه وزیران خارجه دو طرف مطرح می‌کنیم، ادامه داد: ما انتظار داریم که همه کشورهای ۱+۵ مثل ایران به تعهدات خود صددرصد پایبند باشند. ایران ۹۹ درصد به توافق پایبند نبوده بلکه صددرصد پایبند بوده است.

در این نشست علاوه بر محمد جواد ظریف، فدریکا موگرینی، سرگی لاوروف، وانگ یی، دیگر وزیران خارجه زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس برای اولین بار است که در مذاکرات مربوط به برجام شرکت می کنند.

البته بر اساس گزارش ها به جای جانسون وزیر خارجه انگلیس معاون سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه این کشور شرکت کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟