یک عضو کمیسیون صنایع: مبنای حذف برچسب قیمت کالا رقابت در «کیفیت و قیمت» است

رکنا سیاسی: عبدالله رضیان گفت: حذف برچسب قیمت مصرف کننده از روی ۱۱ گروه کالایی به این دلیل از ابتدای مهرماه اجرایی می‌شود که شرایط رقابتی در این ۱۱ گروه کالایی از بین نرود هر چند که ممکن است اجرای این مصوبه اشکالات و ایراداتی هم داشته باشد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در حذف برچسب قیمت مصرف کننده از روی برخی کالاها را دارای دو مزیت خوب دانست و اظهار داشت: درج قیمت روی کالاهایی که در بازار Store شرایط رقابتی دارند موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار این دست کالاها می‌شود. تولید کننده و فروشنده این گروه کالاها همواره سعی می‌کنند از طریق مکانیزم تخفیف سهم بیشتری از بازار مصرف را در اختیار بگیرد اما با درج قیمت بر روی این دسته از کالاها شرایط رقابتی از بین می‌رود به همین دلیل نعمت‌زاده(وزیر صنعت دولت یازدهم) تصمیم گرفت قیمت مصرف را از روی چهار گروه کالایی حذف کند که البته وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم نیز هفت گروه کالایی به چهار گروه قبلی افزود.

وی متذکر شد: این گروه کالاها معمولا با مازاد تولید در بازار مصرف روبرو هستند و کاملا شرایط رقابت برای کاهش قیمت را دارند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس حذف برچسب قیمت مصرف کننده از روی کالاها را به چند شرط مشروط کرد و گفت: حذف برچسب قیمت مصرف کننده درباره همه کالاها صدق نمی‌کند بلکه شامل کالاهایی می‌شود که کیفیت مناسب، تولید انبوه رقابتی و مصرف بالای عمومی نداشته باشد.

رضیان با اشاره به کالاهای مشمول حذف برچسب کالا، گفت: کالاهایی مثل چیپس، پفک، شیرینی، شکلات، کیک و تنقلات که در شمار ۱۱ گروه کالایی قرار دارند اگرچه مصرف بالایی دارند اما جزو کالاهای غیرضروری، مضر و تشریفاتی طبقه‌بندی می‌شوند به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت قیمت مصرف کننده را از ابتدای مهرماه از روی این کالاها حذف کند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس قرار نگرفتن انواع خوراکی‌های ضروری، لبنیات، سبزیجات و میوه‌جات در لیست حذف برچسب قیمت مصرف کننده را شاهدی بر سخنانش دانست و افزود: در قانون Law مالیات بر ارزش افزوده مالیات مواد لبنی و انواع خوراکی‌ها حذف شد تا بخشی از فشار هزینه‌ها از دوش تولیدکننده و مصرف کننده برداشته شود. به همین دلیل این کالاها که جزو قوت لایموت عموم مردم به حساب می‌آید مشمول این تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت نشدند.

وی از نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون متبوعش برای تشریح ابعاد مثبت و منفی حذف قیمت مصرف کننده از روی ۱۱ گروه کالایی خبر داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308491 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟