نوبت پنجمین پرسش مهر رئیس‌جمهور

رکنا سیاسی: هر ساله رئیس‌جمهور با هدف پرورش روحیه پرسش‌گری و توانایی نقد و تحلیل پدیده‌ها، ایجاد تعامل بیشتر میان معلمان و دانش‌آموزان، ایجاد نشاط، شادابی، و تحرک بیشتر در مدارس، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت فعالیت‌های گروهی و کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه در مراسم گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانش‌اموزان کشور، پرسشی با عنوان «پرسش مهر» مطرح می‌کند. در چهار سال گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی تنها یک بار به خاطر سفر به نیویورک در جشن بازگشایی مدارس حضور نداشت و پرسش مهر رئیس‌جمهور از طریق پیام از دانش‌آموزان پرسیده شد.
دوشنبه اول مهر ۹۲ و در سال اول ریاست‌جمهوری روحانی، او در آئین بازگشایی مدارس کشور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمةالزهرا (س) منطقه ۱۸ آموزش و پرورش واقع در محله یافت‌آباد تهران حضور یافت و زنگ بازگشایی مدارس را نواخت.
روحانی در این مراسم به بیان پرسش مهر در سال تحصیلی جدید پرداخت و خطاب به دانش‌آموزان گفت: سوال من این است که عزیزان من و دانش‌آموزان سراسر کشور اگر پدر شما رئیس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟
وی افزود: در ضمن این سوال رئیس‌جمهور می‌خواهد افتخار کند که همه دانش‌آموزان او را به عنوان پدر بدانند.
پرهیز از سیاسی‌کاری، داشتن حق اعتراض، گنجاندن ساعتی برای کتابخوانی و گفت‌وگو از توصیه‌های روحانی به آموزش‌وپرورش، فرهنگیان و دانش‌آموزان در این مراسم بود.
سال بعد و در روز سه‌شنبه اول مهر مراسم زنگ آغاز سال تحصیلی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به صورت نمادین در دبستان شاهد دخترانه حضرت زینب (س) منطقه ۵ تهران به صدا در آمد چرا که رئیس‌جمهور برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود.
در این مراسم متن پیام رئیس‌جمهور به مناسبت بازگشایی مدارس در مراسم بازگشایی مدارس سراسر کشور توسط فانی، وزیر آموزش و پرورش وقت قرائت و در آن پرسش مهر این‌گونه مطرح شد: عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبرو است، هر کدام از ما چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟
اما در سال ۹۴ باز خود روحانی در روز چهارشنبه اول مهر زنگ آغاز سال تحصیلی را با حضور فانی وزیر آموزش و پرورش، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و هاشمی استاندار تهران در دبستان پسرانه باقرالعلوم منطقه ۱۴ تهران نواخت.
رئیس‌جمهور در این مراسم پرسش مهر را این گونه مطرح کرد: به نظر شما دانش‌آموزان عزیز که سرمایه اصلی کشور ما هستید بعد از انجام توافق هسته‌ای با شش قدرت بزرگ دنیا چه فرصت‌های تازه‌ای پیش روی ما گشوده شده است؟ به نظر شما از لحاظ علم و فناوری، محیط کار، اقتصاد روابط ما با همسایگان و دنیا شرایط بهتر در زندگی حل مشکلات محیط زیست، آب، خاک، جامعه، اشتغال و جوانان ما بعد از پایان تحریم و ماه‌های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید از این فرصت استفاده کنیم؟
در چهارمین سال ریاست‌جمهوری روحانی، او روز شنبه سوم مهر ۹۵ در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ در دبیرستان نمونه دولتی دخترانه حضرت نرجس(س) منطقه ۶ تهران حاضر شد و پرسش مهر را به مساله خشونت اختصاص داد و از دانش‌آموزان سوال کرد: خشونت از کجا نشات گرفته است؟ چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟
رئیس‌جمهور همچنین در تکمیل پرسش خود از دانش‌آموزان سراسر کشور پرسید: چگونه می‌توانیم کشور و جامعه‌ای دارای رحمت اسلامی و نبوی داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم جوامع، منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟
با انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات ۹۶، او در چهار سال آینده هم پرسش مهر را با دانش‌آموزان مطرح می‌کند و امسال هم اگر مثل سال ۹۳ درگیر سفر به مجمع عمومی سازمان ملل نباشد با حضور در یکی از مدارس تهران ضمن نواختن زنگ بازگشایی مدارس، پرسش مهر سال تحصیلا ۹۶-۹۷ را مطرح خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟