سخنان لاوروف درباره سوریه، ایران، کره‌شمالی و ناتو در مجمع عمومی

رکنا سیاسی: به نقل از روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: تحولات اوضاع در سوریه خوش‌بینی شکننده‌ای را ایجاد می‌کند.
وی افزود، دیدار بین‌المللی که پیرامون سوریه در آستانه در اواسط ماه میلادی جاری برگزار شد، به ترسیم مرزهای چهار منطقه کاهش تنش در سوریه انجامید.
لاوروف خاطرنشان کرد، توافقی درمورد ایجاد مناطق کاهش تنش با مشارکت روسیه، ایران، ترکیه، ایالات متحده، اردن، سازمان ملل و با حمایت بسیاری از کشورهای دیگر حاصل شد.
وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: این توافق‌نامه‌ها شرایط مناسب را برای پیشبرد مسیر به سمت اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پیرامون سوریه بر اساس گفتگوی مستقیم میان دولت سوریه و مخالفان ایجاد می‌کند تا تلاش‌ها جهت از بین بردن کانون تروریسم در سریع‌ترین زمان ممکن و برقراری صلح در تمامی اراضی سوریه و بازگرداندن وحدت آن و حل مشکلات انسانی شدید یکپارچه گردد.
این وزیر روسی از کشورها نیز خواست تا در سازماندهی ارسال کمک‌های انسانی به مناطق آزادشده سوریه از دست تروریست‌ها به خود درنگی راه ندهند.
وی درخصوص مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مجددا تاکید کرد که مسکو خواهان انجام تحقیقات حرفه‌ای و شفاف در هر یک از این رخدادها و به دور از هرگونه دست‌کاری و تقلب Cheat در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است.
لاوروف تصریح کرد، روسیه از سخنان مطرح شده در سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها استقبال می‌کند.
با این وجود، وزیر خارجه روسیه از سیاست‌ تحریم‌هایی که واشنگتن در قبال ایران اعمال می‌کند، انتقاد کرد و گفت، اعمال تحریم‌های بیشتر توسط ایالات متحده علیه ایران تهدیدی را مبنی بر از بین بردن توافق با ایران پیرامون برنامه‌های هسته‌ای‌اش ایجاد می‌کند و باید توجه داشت که تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه خارج از چارچوب شورای امنیت صورت می‌گیرد و مشروعیتی ندارد.
وی درخصوص کره شمالی نیز گفت: برانگیختن هیستری پیرامون این کشور "یک بن بست بوده و ویران‌گر است".
وزیر خارجه روسیه همچنین از تلاش‌های ناتو برای بازگرداندن فضای "جنگ سرد" در روابطش با روسیه انتقاد کرد و افزود: کشورهای غربی سیاست‌ خود در قبال مسکو را بر این اساس "که هر کس با ما نیست پس علیه ما است" بنیان نهادند و مسیر توسعه ناتو در شرق و برهم‌ زدن ثبات جمهوری‌های شوروی سابق و تشویق به درگیری‌ها علیه روسیه را در پیش گرفتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟