پیشنهاد "۲۰ میلیارد یورویی" نخست‌وزیر بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا

رکنا سیاسی: اگر چنین شود اتحادیه اروپا ناچار نخواهد شد طرح بودجه کنونی‌اش را کنار بگذارد و هیچ کشور دیگری در این اتحادیه عضویتش را از دست نمی‌دهد.
در ازای این مبلغ بریتانیا می‌خواهد هم‌چنان به بازار Store واحد اروپایی دست‌رسی داشته باشد.
بریتانیا هم‌چنین می‌خواهد اجازه داشته باشد درباره قراردادهای تجاری‌اش با کشورهای عضو اتحادیه اروپا مذاکره کند و نوعی از اتحادیه‌های گمرکی با آنها تشکیل دهد.
خانم می قرار است در نطقی در فلورانس این پیشنهاد را مطرح کند و گمان می‌رود این مهم‌ترین سخن‌رانی نخست‌وزیر بریتانیا از زمان انتخابات پارلمانی باشد.
او در این باره روز پنج‌شنبه دو ساعت و نیم در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ با کابینه‌اش جلسه داشت.
منابع آگاه گفته‌اند که کابینه بریتانیا با این پیشنهاد موافقت کرده است هرچند هم‌چنان امکان دارد تغییراتی در آن داده شود.
با این حال گفته شده است که قرار نیست ترزا می در سخنرانی‌اش بگوید که مبلغ پیشنهادی به اتحادیه اروپا دقیقا چه‌قدر خواهد بود.
طبق پیشنهادی که دولت بریتانیا می‌خواهد ارائه کند، قرار است این موارد در مذاکرات در پایتخت دوره‌ای اتحادیه اروپا، بروکسل، معلوم شود.
هم‌چنین دیون مالی درازمدت، مانند صندوق بازنشستگی و بدهی‌ها به اتحادیه اروپا، قرار است در مذکرات آینده روشن شود.
به این ترتیب مبلغ صورت‌حساب نهایی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا احتمالا خیلی بیش از ۲۰ میلیارد یورو خواهد شد.
با این حال منابعی در محافل دولت می‌گویند بریتانیا امیدوار است این پیشنهاد ترزا می، بن‌بست کنونی در مذاکرات با اتحادیه اروپا را رفع کند.
انتظار می‌رود در سخنرانی امروز در فلورانس، نخست‌وزیر بریتانیا هم‌چنین دوباره تاکید کند که لندن در پی توافق‌های تجاری مجزا با کشورهای اتحادیه اروپاست.
به‌این‌ترتیب احتمال می‌رود که او امکان یک توافق تجاری مانند آن‌چه اروپا با کانادا دارد را رد کند. برخی از حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حامی چنین توافقی بودند.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در عین حال احتمالا به توافقی شبیه منطقه اقتصادی اروپا تمایل نشان خواهد داد که در آن کشورها هم‌چنان رابطه کاملی با بازار واحد دارند ولی باید عناصری از آزادی Freedom جابه‌جایی کارگران را هم بپذیرند.
در یک هفته گذشته بر سر تعیین نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیش‌نویس سخنرانی نخست‌وزیر، در کابینه بحث‌ها و تنش‌های بسیاری بوده است. فیلیپ هاموند، وزیر دارایی، و بوریس جانسون، وزیرخارجه بریتانیا، در دو سر متضاد اختلاف‌نظرها در این باره بودند. اما بعد از جلسه روز پنج‌شنبه این دو در کنار هم‌دیگر جلوی خبرنگاران حاضر شدند که تعبیر شد به معنی نشان‌دادن اتفاق‌نظر آنها بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟