نقطه قوت انتخابات مناظرات زنده تلویزیونی است

 

بر این اساس، طرح مذکور موافقان و مخالفانی دارد که در گزارش پیش رو با برخی از افرادی که می‌توانند در این حوزه صاحب‌نظر باشد گپی زده‌ و از آن‌ها پرسیده‌ایم که بیشتر با پخش زنده موافق هستند یا پخش تولیدی این مناظره‌های انتخاباتی که پاسخ آن‌ها را به‌صورت مکتوب در ادامه می‌خوانید.

رنجبران: احتمال می‌دهم در این تصمیم تجدیدنظر شود

اما در این میان با یکی از افرادی که درحال حاضر حکم برنامه‌سازی سیاسی در تلویزیون را دارد و می‌تواند در این حوزه صاحب‌نظر باشد هم صحبت کردیم. محمدحسین رنجبران؛ سردبیر و تهیه‌کننده گفت‌وگوی ویژه خبری درباره این تصمیم عنوان کرد: باید این موضوع را در ابتدا بدانیم که این تصمیم را‌ سازمان صداوسیما فقط اعلام کرده است و نظر قطعی سازمان نیست، حتی نظر ‌سازمان، هنوز در کمیسیون است و می‌توان به آن استناد کرد. ‌سازمان تبلیغات اعلام کرده است که می‌خواهیم برنامه را به‌صورت زنده پخش کنیم و همه برنامه‌ریزی‌ها را ‌سازمان و ستاد انتخابات برای برگزاری زنده مناظره‌ها چیده بودند که به‌یک‌باره منتفی شد. اما‌جمع‌بندی این کمیسیون که اعضایش شامل وزیر کشور، نماینده قوه قضاییه، ریاست صداوسیما و نماینده مجلس می‌شود در ظاهر به این صورت بوده که این کار انجام شود. این کار هم لازم‌الاجراست چون پایبندی به قانون Law است و قانون هم می‌گوید کمیسیون باید تصمیم بگیرد اما به‌لحاظ کارشناسی اگر بخواهیم بررسی این مسئله شود به‌طور قطع پخش تولیدی مناظره‌ها جذابیتی را ندارد که باید داشته باشد.

رنجبران معتقد است باید در این‌باره تجدیدنظری صورت بگیرد و گفت: به‌نظرم می‌توانند در این باره تجدید نظر و دوباره صحبت کنند. در سال ۹۲ نتیجه مناظره‌های انتخاباتی بسیار خوب بود طوری که رهبر معظم انقلاب از آن تقدیر کردند. حالا و در این بزنگاه هم باید این تجربه موفق را به صداوسیما بسپارند که اجرا کنند زیرا مناظره‌های تولیدی هر چقدر هم که بی‌کم‌و‌کاست پخش شود، چیزی از آن کم نشود، فقط ضبط شود و عین همان، پخش شود باز هم آن جذابیت و اثرگذاری لازم را ندارد.

این مجری و برنامه‌ساز در ادامه خاطرنشان کرد: پنج‌شنبه شب در «گفت‌وگوی ویژه خبری» (که سردبیری و تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارم) ما اولین بخش خبری بودیم که آقای احمدی را پشت خط آوردیم و او اسامی را اعلام کرد پس از آن من از مجری خواستم که بپرسد مناظره‌ها به کجا خواهد رسید؟ که آقای احمدی پاسخ داد: این تصمیم را نباید به پای وزارت کشور نوشت بلکه تصمیمی بوده که در کمیسیون گرفته شده است اما در واقع کسانی که اهل فن در حوزه علوم سیاسی هستند در واقع خوب می‌فهمند که وزارت کشور اثربخشی ویژه‌ای در آن کمیسیون دارد، به‌خاطر این‌که مسئول برگزاری انتخابات وزارت کشور است. بنابراین نظر وزارت کشور در این مورد بسیار تاثیرگذار است. رئیس‌جمهور هم گویا بعد از این تصمیم اعلام کرد که ما طرفدار زنده برگزار شدن مناظرات هستیم اگر واقعا این‌طور است می‌توانند به وزارت کشور تاکید کنند که برای تجدیدنظر در این باره تلاش کنند.

رنجبران عنوان کرد که تلویزیون در زمینه پخش زنده مناظره‌ها آمادگی لازم را دارد و ادامه داد: صداوسیما هم که پیش‌تر اعلام کرده بود؛ همه برنامه‌ریزی‌هایمان برای زنده برگزارکردن برنامه‌هاست و در این میان شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند ولی اگر به این صورت پخش نشود، این ابهام باقی می‌ماند که دولت سهم بیشتری در وزارت کشور به‌عنوان برگزار‌کننده انتخابات در این راستا دارد که مناظره‌ها زنده برگزار نشود.

او در ادامه با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون در سال‌های گذشته و اثربخشی آن به‌صورت زنده گفت: سال ۸۸ که اولین سری مناظره‌ها انجام شد یک سری حواشی به‌وجود آمد که رهبر انقلاب در نماز جمعه۲۹ خرداد‌ماه از مناظره‌ها تقدیر کردند و گفتند که «در عین حال که برنامه، ایرادهایی داشته است که اسم اشخاص برده شده و باید در ضوابطش تجدید نظر شود ولی مناظره‌ها باعث یک شور انتخاباتی شد.» آن موقع رهبر تاکید کردند که چرا ما مناظره‌ها را درایام انتخابات می‌گذاریم که این همه حجم احساسات و فشارهای روانی مردم پشت زمان انتخابات قرار بگیرد. ما باید از یک سال پیش مناظره‌ها را برگزار می‌کردیم که این فشار روانی تقسیم شود. این اشتباهی بود که آن زمان مسئولان مرتبط انجام دادند و باید تدبیری اتخاذ می‌کردند که این کار انجام نشد و تمام فشار‌های احساسی مردم پشت بند انتخابات قرار گرفت. اما برای سال ۹۲ ما از یک سال قبل در برنامه «دیروز، امروز، فردا» و در «پایش» مناظره‌ها را شروع کردیم. یادم هست که مناظره آقای اصغرزاده و شریعتمداری را ما از آبان‌ماه سال ۹۱ کلید زدیم که اولین مناظره بود، بعد از آن هم برنامه «پایش» روی آنتن رفت و پس از آن هم برنامه ما ادامه پیدا کرد. همین‌ها باعث شد که مناظره‌های ۹۲ خیلی خوب پیش رفت و از میزان فشار‌های روانی مردم در زمان انتخابات کاسته شد.

او در پایان احتمال تغییر پیدا کردن این تصمیم را زیاد دانست و گفت: الان هم با تدبیری که معاونت سیما اندیشیده است و همچنین معاونت سیاسی که مناظر‌های مختلفی را برگزار کرده، در برنامه‌های مختلف، تهدیدی وجود ندارد و همه حرف‌ها و حتی تند‌تر از آن زده شده است که هر روز در شبکه یک‌سیما پخش می‌شود و هم در «گفت‌وگوی ویژه» که از دوسال پیش روی آنتن بوده است. ما بر سر موضوعات مختلف، مناظره‌های خیلی داغی را برگزار کردیم. همه این برنامه‌ها شرایط را کاملا‌ برای پخش زنده مناظره‌ها مساعد کرده و خیلی شرایط عجیب و غریبی نیست زیرا مردم همه حرف‌هایی که باید می‌شنیدند را شنیدند و شاید ۹۰درصد حرف‌هایی که کاندیداها در مناظره‌ها بزنند تکراری باشد. پیش‌بینی می‌کنم که تصمیم‌گیرندگان در این باره تجدیدنظر خواهند کرد و امیدوار هستم که این اتفاق بیفتد زیرا به‌نظرم نقطه قوت انتخابات ما مناظرات زنده تلویزیونی است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 259042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟