قرآن باید در زندگی ما ملموس، مشهود و محسوس باشد

به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در چهارمین دوره مسابقات قرآنی قوه قضائیه که در تبریز برگزار شد ضمن قدردانی از آیت الله آملی لاریجانی و معاون فرهنگی دستگاه قضا که بستر برگزاری این مسابقات را فراهم کردند، با الهام از آیه شریفه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا»، اظهار کرد: خداوند متعال قرآن را هم به عنوان یک مجموعه و هم به عنوان تک تک آیاتش نازل کرده است.

وی با اشاره به ویژگی هدایتگری قرآن گفت: هدایت به معنای راهنمایی و ارشاد است و اینکه یک رونده در راه را به مقصد و مقصود برساند و بر اساس این آیه قرآن انسان را به راهی که استوارتر، راست‌تر، مستحکم تر و درست‌تر از راه‌های دیگر است هدایت می‌کند.

دادستان کل کشور به مراتب مخلتف هدایت در قرآن اشاره کرد و افزود: گاهی تعبیر هدایت در قرآن هدایت عامه مردم است که بر اساس آن قرآن بر همه مردم گسترده شده است. نوع دوم از هدایت هدایت ویژه و خاص است که این نوع هدایت برای متقین، مومنین، مسلمین و محسنین در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه قرآن کریم برای ضلالت نیز مانند هدایت دو تعبیر قرار داده است، ادامه داد: ضلالت عام در مورد کسانی است که در مسیر حق نیستند و غیر صراط مستقیم الهی را طی می‌کنند و ضلالت خاص نیز بر اساس سوره مبارکه بقره به کسانی نسبت داده می‌شود که کار را تاجایی پیش می‌برند که خداوند متعال مهر ضلالت به آن‌ها می‌زند به گونه‌ای که پیامبر هر چه آن‌ها را دعوت کند دیگر هدایت پذیر نیستند.

دادستان کل کشور با اشاره به درمان روح و روان انسان توسط قرآن اظهار کرد: در سه جای قرآن کریم واژه شفا به کار برده شده است. «شفا الناس»، «شفا الرحمه المومنین» و «شفا لما فی الصدور» که در تعبیر سوم قرآن راه درمان آسیب‌های روحی و روانی است که انسان را به مخاطره می‌اندازد.

وی تعبیر نور برای قرآن را مورد تبیین قرار داد و گفت: در سوره‌های مبارکه تغابن، نساء و مائده قرآن به تعبیر نور معرفی می‌شود، حال تصور کنید یک زندگی منهای نور چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ پس اگر به معارف و معانی و عمق انسان ساز قرآن توجه نکنیم، باخته‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: عمق مسئله قرآن این است که انسان قرآن را به عنوان یک راهنما و کتاب زندگی قبول کند و مسیر قرآنی را از زندگی خود جدا نکند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه قرآن باید در زندگی ما ملموس، مشهود و محسوس باشد، به تفسیر زندگی قرآنی پرداخت و ادامه داد: زندگی قرآنی یعنی اینکه بایدها و نبایدهای قرآن را در زندگی پیاده کنید.

وی با طرح این سئوال که آیا جامعه امروز یک جامعه قرآنی به معنای واقعی است؟ افزود: خدا را شاکریم که انقلاب بزرگ و بی بدیل اسلامی که محصول زحمات امام راحل (ره) و ملت بزرگ بود، موجب شد جوانان و جامعه ما گرایش فراوانی به قرآن پیدا کنند و موجب نشر فرهنگ قرآن و هویت اسلامی در کشورمان شد.

دادستان کل کشور بیان داشت: امام راحل (ره) به برکت معارف قرآن به این ملت هویت داد و این هویت را باید هر روز کامل تر کرده و نواقص را برطرف کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با خاطرنشان ساختن این نکته که در بازار و بانک‌های جامعه‌ای که قرآن در آن حاکم است ربا و نزول نیست، تصریح کرد: متاسفانه عملکردهایی که امروز در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داریم هرگز نباید به عنوان شاخص یک ملت اسلامی و قرآنی شاخته شود.

وی با بیان اینکه آیا عملکردی که در بانک‌ها و بازار ایران است قرآنی است؟ به حضور خود در یک محفل بانکی اشاره کرد و افزود: بنده در این محفل بانکی گفتم که شما نمی‌توانید در برابر آنچه که قرآن به ما امر و نهی کرده است آثار و تبعات اوامر الهی را در زندگی بزدایید. مگر می‌شود مسئله نزول و رباخواری که خداوند متعال در قرآن کریم به عنوان اعلان جنگ با خدا معرفی کرده در جامعه قرآنی وجود داشته باشد.

دادستان کل کشور تاکید کرد: چرا باید مسئولان امر و دست اندرکاران سیستم بانکی و نظام گردش پول در کشور برنامه‌هایشان را به گونه‌ای دقیق تنظیم نکنند که بوی نزول و نزول خواری و ربا خواری از عملیات بانکی به مشام نرسد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با انتقاد از مغفول ماندن اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: البته صد درصد نمی‌گوییم همه بانک‌ها نزول است ولی بسیاری از آن‌ها بلاتردید نزول دارند و آیا جامعه اسلامی اجازه می‌دهد اقتصادش بر پایه نزول خواری باشد، درحالی که راه نجات کشور این است که بازار داد و ستد آن مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باشد.

وی عملیات بانکی را مبتنی بر یک الگوی غلط که از غرب گرفته شده دانست و گفت: بانک را با محتوای غیر شرعی و حرام آن برای ما به ارث گذاشته‌اند، 38 سال از انقلاب می‌گذرد و ما هنوز نتوانستم گرد ننگین نزول خواری و رباخواری را از سیستم بانکی بزداییم که در این زمینه مسئولین اقتصادی بانک‌ها باید پاسخگو باشند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه یک جامعه اسلامی و قرآنی می‌بایست بایدها و نبایدهای قرآن را پیاده کند، هشدار داد: نکند مصداق آیه شریفه‌ای باشیم که در آن پیامبر(ص) در محضر عدل الهی نه از کفار و نه از منافقین بلکه از کسانی که از قرآن فاصله گرفته‌اند، شکایت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری از برنامه دشمن برای هدف قرار دادن حقایق قرآن پرده برداشت و گفت: دشمن قرآنی که آل سعود به آن اعتقاد دارد را هدف قرار نمی‌دهد بلکه نمی‌خواهد حقایق قرآنی در جامعه ما تبلور پیدا کند.

وی با تاکید دوباره بر التزام عملی به قرآن، ادامه داد: دشمن با اشاعه فساد و نشر فرهنگ ضد قرآنی به جنگ قرآن آمده است.

دادستان کل کشور بر ضرورت توجه به مسئله شبیخون فرهنگی که سال‌هاست مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند، اضافه کرد: دشمن با تمام توان و همه ابزارهایی که در اختیار دارد به جنگ فرهنگی با حقایق قرآن آمده است و می‌خواهد جامعه ما را از هویت اسلامی خود جدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری فضای مجازی را سنگر حمله دشمن دانست و گفت: اگرچه فضای مجازی محسناتی نیز دارد ولی به یک بستر بسیار خطرناک و جهنم سوزان تبدیل شده است.

وی بر لزوم ساماندهی فضای مجازی تاکید کرد و با طرح این سئوال که چه جامعه‌ای و چه ملتی اجازه می‌دهد که دشمن بی محابا وارد شود و همه ارزش‌های او را از بین ببرد و مورد مخاطره قرار دارد، گفت: وقتی می گوییم فلان کانال باید فیلتر شود می‌گویند آزادی Freedom را از مردم نگیرید! آیا این آزادی است.

دادستان کل کشور با اشاره به سفر خود به چین از ساماندهی فضای مجازی در این کشور خبر داد و افزود: کشور چین که تعداد کمی از جمعیت آن مسلمان هستند اجازه نمی‌دهد که فرهنگ غربی و ولنگاری‌ها و آنچه که منظور نظر دشمن است وارد کشورش شود، حال چرا ما این کار را نکنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند توفیق پیاده کردن اهداف قرآن را نصیب همگان کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟