آتش به اختیار از منظر یک حقوقدان

این موضوع همان گونه که از منظر تضارب آراء و اندیشه ها واجد آثار مثبت است، از منظر استفاده ابزاری برای تهاجم به نظرات دیگران آثارمنفی دارد. در باب سابقه این عنوان، و جایگاه فعلی آن ملاحظات زیر قابل توجه است:

1- عملکرد سلیقه ای و مبتنی بر نظر و تشخیص خود در همه جوامع وجود داشته و دارد. در ایران حمله به سفارت انگستان و عربستان، برهم زدن مراسم حرم امام و حرم حضرت معصومه س، حمله به جلسات فرهنگی و سخنرانیهای دارای مجوز، قتلهای زنجیره ای و محفلی دارای شهرت کافی هستند.

2- مواضع مقام معظم رهبری درباره این گونه رفتارها کاملا روشن است و همواره با ابراز مخالفت با رفتارهای خودسرانه، همه را به رعایت قانون Law و حقوق دیگران دعوت کرده اند که نیازی به توضیح ندارد و ایشان هیچگاه اجازه قانون شکنی و هرج و مرج نداده اند.

3- از منظر هدایت و اصلاح، روشن است که نهی مطلق همیشه جواب نمیدهد. گاه برای اصلاح یک خصوصیت یا رفتار باید جانشینی برای آن یافت و با جایگزینی یک موضوع مثبت یا کمتر منفی، اشخاص را به صورت ملایم و نامحسوس، از یک رفتار یا خصوصیت نامطلوب پرهیز داد.

4- قطعاً ایشان استحضار دارند که نهی از رفتارهای مذکور، تأثیر مورد انتظار را نداشته و انرژی درونی برخی افراد در صحنه های عملیاتی، فارغ از مصالح اجتماعی و قالبهای شرعی و قانونی آزاد شده وخسارتهای اجتماعی به بار آورده است. لذا این افراد را به سوی فعالیتهای فرهنگی دعوت کرده اند تا جایگزین مناسبی برای رفتارهای عملیاتی و خشونت آمیز آنها باشد و در عین حال انرژی نهفته آنها هم به کار گرفته و تعدیل شود.

5- تصریح ایشان به برگزاری سمینار و فعالیتهای فرهنگی، آشکارا انتظارشان از حضور میدانی و آزاد نیروهای دلسوز کشور و انقلاب را نشان میدهد و اگر این سخنان را در کنار سایر فرمایشاتشان در مخالفت با بی نظمی و رفتارهای خشونت آمیز قرار دهیم، کاملا معلوم میشود که منظور از آتش به اختیار چه بوده است.

6- اگر بدون توجه به همه تعابیر ایشان در سخنرانی اخیر و نظراتشان درباره نظم اجتماعی و قانونمندی، آتش به اختیار را تفسیر کنیم، دچار لغزشی خواهیم شد که نتیجه آن هرج و مرج خواهد بود. پس لازم است از تفسیر سطحی و احساسی آتش به اختیار پرهیز کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

دکتر محمد مهدی انجم شعاع

 

 

لینک کپی شد
دکتر محمد مهدی انجم شعاع
آیا این خبر مفید بود؟