مستند چنار های خیابان ولیعصر تهران که با سانسور در تلویزیون پخش شد+فیلم و عکس
حجم ویدیو: 19.59M | مدت زمان ویدیو: 00:01:39

رکنا_ سعیده وحیدنیا/  فیلم مستند بلند «چنارستان» از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی هادی آفریده، آماده نمایش عمومی شد.این فیلم مستند 70 دقیقه‌ای، درباره‌ طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه «خیابان ولیعصر تهران» است و قصه‌ شگل‌گیری طولانی‌ترین چنارستان جهان را با ساختاری تاریخی به روایت بیش از صد سال مواد آرشیوی در بیش از 50 لوکیشن به تصویر می‌کشد.

هادی آفریده کارگردان مستند چنارستان، متولد سال 1363 در تهران است. وی فعالیت هنری خود را با گروه های تئاتری ایران از سال 1377 آغاز کرد و از سال 1380 فعالیت های سینمایی خود را آغاز  و با امتیاز عالی از انجمن سینمای جوانان ایران فارغ التحصیل شد.

وی در بیش از 120 جشنواره داخلی وبین المللی حضور داشته و جوایز مختلفی برای ساخت ۳ فیلم کوتاه داستانی: نارنجی - سوت – پدر و 14 فیلم مستند : فرزندان باغچه بان - زیر درختان کاج - مراسم صبحگاهی - نقل گردآفرید - خاطره نی آوران - کودکی رنگ پریده - درخت فراموش شده - نوزود - کهنه سوار - مقام نوروز - صورت خوانی - چنارستان – آفر – نوروز به وقت تهران ، به دست آورده است.

به بهانه ورود فیلم چنارستان به سیمای خانگی با این کارگردان موفق و جوان به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

تصویربرداری مستند چنارستان توسط محمد عاشقی در سه مرحله انجام شد و اردیبهشت امسال نیز بخش مربوط به تصاویر هوایی فیلم، با هلی‌شات بر فراز چنارهای کهنسال خیابان ولیعصر تهران تصویربرداری شد و سپس تدوین این اثر توسط حمید نجفی‌راد و صداگذاری توسط مهرشاد ملکوتی به پایان رسید.

مرتضی احمدی، کامران عدل، علی دهباشی، احمد نادعلیان، اسکندر مختاری، نوا توکلی‌مهر، حوری اعتصام، امیر انوش‌فر، سینا رسولیان، عین‌الله کیوان‌شکوه، سعید سادات‌نیا، ایرج حسابی، حسن میرزاعلی و... از چهره‌هایی هستند که در این فیلم حضور دارند.

آقای آفریده درباره ویژگی های این اثر برای مخاطبان رکنا توضیحاتی بفرمائید:

این فیلم که برای ساخت آن دو سال و نیم زمان گذاشته ام، تاریخ بیش از ۱۰۰ سال خیابان ولیعصر را به مخاطب نشان می‌‌‌‌ دهد و بهانه ای است تا تاریخ اجتماعی و خاطرات جمعی مردم تهران را نیز در قالب آن مرور کنیم. ضمن اینکه این اثر به بازیابی مهم ترین وقایع فرهنگی و اجتماعی این خیابان می‌‌‌‌ پردازد.ضمن اینکه ما پژوهش های می‌‌‌‌دانی، کتابخانه ای و فیلمخانه ای گسترده ای داشتیم. به این ترتیب حدود ۱۰۰ سال فیلم آرشیوی از خیابان ولیعصر در این کار گردآوری شده و ما نه تنها فقط از فیلم خانه ملی بلکه از منابع دیگر استفاده کردیم و تصاویری برای اولین بار استخراج شده اند. مثلا ما تصاویر هوایی تهران عصر قاجار را در «چنارستان» داریم که یک خلبان سوئدی آنها را گرفته و ما برای اولین بار از این تصاویر استفاده کرده ایم. در فیلم عکس هایی نیز از دوره قاجار تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

این مستند چه جوایزی کسب کرده است؟

این فیلم سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت رکورد دار تعداد کاندیدا در جشنواره شد. این فیلم در رشته های بهترین فیلم، تدوین، نویسندگی گفتار متن، صداگذاری و پژوهش نامزد شده بود که از این میان سه جایزه بهترین فیلم بلند شهری، نویسندگی گفتار متن و صداگذاری را به دست آورد.

«تا زمانی که سینمای ایران «چنارستان» را پخش می کند، هیچ نیازی نیست که «من و تو» برای رضاشاه و محمدرضا پهلوی مستند بسازد و در ذهن مخاطب از شکوه پهلوی ها حماسه سرایی کند.» این تنها بخشی از اعتراضی است که به مستند چنارستان شده است.

حضور آقای مرتضی احمدی هم خود به فیلم من یک اعتبار خاصی بخشید که من از این لحاظ واقعا خوشحال بودم.چون حضور همچین هنرمندی برایم قابل ستایش بود.

چرا چنارستان اینقدر با سانسور در تلویزیون پخش شد؟

- خود من موافق هیچ سانسوری نیستم و موافق آزادی اندیشه و آزادی بیان هستم. به نظر من مردم نیاز به ناظم ندارند که تصمیم بگیرد چه را ببینند یا نبینند. خود مردم شعور و درک این را دارند که تصمیم بگیرند چه محصولی مناسب دیدن است و چه محصولی نه. چه جریانی صداقت دارد و چه جریانی ندارد. خود مردم بهترین قاضی و داور هستند. معتقدم سانسور دشمن فرهنگ و آزادی فکر است و جامعه را بعد از مدتی به بیماری فرهنگی دچار می کند که تبعاتش متوجه مردم است. مردم باید خودشان بد و خوب را تشخیص دهند.خودم قبلا گفته بودم که نسخه ای که قرار است از تلویزیون پخش شود، نسخه تلویزیونی کار است. 23 دقیقه از این فیلم کوتاه شده. سانسوری به من دیکته نشده است. وقتی شبکه مستند پیشنهاد داد نسخه تلویزیونی این مستند آماده شود، من هم پذیرفتم با استانداردهای تلویزیون خودمان آن را تدوین مجدد کنم که این اتفاق به معنای سانسور نیست که اگر بود، من اصلا خودم چنین کاری نمی کردم. این کار در همه جای دنیا وجود دارد. مثلا در خیلی از فیلم های هالیوودی نسخه ای که در آلمان پخش می شود با نسخه ای که در مالزی پخش می شود، متفاوت است.

چرا منتقدان می گفتند این مستند، تقدیری است از دوره پهلوی؟

مسئله این است که من معتقدم فیلم من یک فیلم صددرصد دولتی است چون زمانی که این پروژه تصویب شد و اجازه ساخت گرفت، ما در دولت محمود احمدی نژاد بودیم. از انتهای دولت دهم ساختش شروع شد و در دولت یازدهم به پایان رسید. سوالم این است اگر این فیلم در دولت دهم هم تمام می شد، باز هم این حرف را می زدند؟ و باز معتقد بودند فیلم من چنین رویکردی دارد؟

ضمن اینکه من معتقدم در وزارت ارشاد و همینطور مرکز سینمای تجربی آدم هایی کار می کنند که محکم بر اصول خودشان ایستاده اند. معتقدم فیلم من آن مشکلی که آقایان می گویند را ندارد که اگر داشت، حتما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به من مجوز ساخت نمی داد. وقتی این فیلم مجوزهای لازم را دارد، هر که هر چه دلش می خواهد بگوید. به نظر من این افراد علیه قانون فعالیت می کنند و ساختارشکن هستند و باید با آنها برخورد قانونی شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

پسرعمه ام خواست تا بچه اش را سقط کنم / آن روز شوم در اتاقم لباس به تن نداشتم که فرزاد وارد شد

باردار شدن عروس 12 ساله / داماد 40 ساله در بیمارستان دستگیر شد + عکس

فیلم واقعی از یک انسان نخستین درجنگل / این تصاویر به صورت اتفاقی ثبت شده است+ فیلم و عکس

لو رفتن عجیب شوهر یک پزشک زن تهرانی / این مرد با زنان و دختران ارتباط شوم داشت

عمل زشت روی سنگ قبر 4 فوتبالیست معروف+عکس

اخراج دو فوتبالیست معروف به خاطر ارتباط شوم با یک زن در برابر دوربین

عکس تمام قد از الناز شاکردوست در کنار نوید محمدزاده و کلاه عجیبش! +عکس

هانیه توسلی و بهنوش طباطبائی در عکسی به سبک دهه 50 ! +عکس

قربون صدقه ی مادر برای پسر مشهور و پرطرفدارش! +عکس

 

 

010 (21)010 (16)010 (11)

 

010 (10)

 

کدخبر: 226626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سعیده وحیدنیا
آیا این خبر مفید بود؟