افتتاح 80 هزار واحد مسکن مهر در دهه فجر

رکنااقتصادی: این موضوع را احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد و گفت: دولت یازدهم 845هزار واحد ازاین تعداد را تاکنون افتتاح کرده که تاکنون سهم آن بیش از 45 درصد بوده است.
البته افتتاح‌ها همچنان تا پایان دولت یازدهم ادامه خواهد داشت. چرا که دولت با تمام توان برای تحویل هرچه سریعتر واحدهای نیمه کاره به متقاضیان تلاش می‌کند. ناگفته نماند که تاکنون 120 هزار واحد دیگر را نیز از نظر ساخت تکمیل کرده و به محض آنکه آب و برق این واحدها وصل شود تحویل خواهد داد. به نظر می‌رسد این واحدها ابتدای سال 1396 به متقاضیان تحویل داده شود.
به گفته اصغری مهرآبادی کل واحدهای مسکن مهر 2 میلیون و 215 هزار خواهد شد که تا پایان دولت یازدهم در صورت تأمین منابع مورد نیاز تمام واحدهای بدون مشکل و دارای متقاضی تمام و تحویل داده می‌شود. به این ترتیب پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.

یکی از اقداماتی که دولت یازدهم برای تأمین اعتبار مورد نیاز واحدهای نیمه کاره در نظر گرفته است افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان است. اکنون بانک مرکزی پرداخت این تسهیلات ۴۰ میلیونی مسکن مهر را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است.
ظاهراً اداره اعتبارات بانک مرکزی در 29 دی ماه افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان را به بانک‌های عامل مسکن، ملی، صادرات، تجارت، ملت و رفاه ابلاغ کرد که سهم بانک مسکن در این مصوبه بیش از سایر بانک‌ها بود. نرخ سود این تسهیلات مسکن مهر برای شهرهای کوچک 4 درصد، برای مراکز استانها 7 درصد و تهران 9 درصد است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که سهم بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات 40 میلیون تومانی مسکن مهر در این جلسه 390 هزار واحد مسکونی و سایر بانک‌های عامل سر جمع حدود 80 هزار واحد مسکونی تعیین شد. البته در این باره اصغری مهرآبادی می‌گوید: ما هنوز با سهمیه‌بندی برای بانک‌ها و تعیین سقف موافقت نکرده‌ایم. وزارت راه و مسکن معتقد است این وام باید به تمام واحدهای نیمه کاره تعلق بگیرید و نمی‌توان سقف تعیین کرد.
به نظر می‌رسد که مصوبه شورای پول و اعتبار این افزایش سقف را هم برای واحدهای نیمه کاره و هم برای واحدهایی که هنوز به مرحله تقسیط نرسیده‌اند در نظر گرفته است.
افزایش تسهیلات مسکن مهر از محل وصولی اقساط
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با بیان اینکه برای افزایش سقف وام مسکن مهر از محل وصول اقساط پرداخت خواهد شد گفت: 55 هزار و 530 میلیارد تومان مجموع اعتباری است که برای مسکن مهر در نظر گرفته شده که 45 هزار میلیارد تومان آن از محل خط اعتباری و حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان از محل وصول اقساط تأمین خواهد شد. وی ادامه داد: این 10 هزار و 500 میلیارد تومان براحتی تأمین خواهد شد چراکه حدود 12 هزار میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم و هر ماه 350 میلیارد تومان به این مبلغ افزوده خواهد شد.
مهرآبادی تصریح کرد: اگر پرداخت این تسهیلات هفته آینده به بانک‌های سراسر کشور ابلاغ شود، احتمال تحویل واحدهای بیشتری قبل از انقضای سال وجود دارد.
10 میلیون تومان، سقف افزایش تسهیلات
قرار است که ارزیاب‌های وزارت راه و مسکن به دقت مشخص کنند که هر واحد نیمه کاره چه میزان منابع مالی برای تکمیل نیاز دارد و در صورتی که کمتر از 10 میلیون تومان بود میزان افزایش وام نیز کمتر از این رقم باشد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تسهیلات 40 میلیون تومانی برای مسکن مهر سقف وام است. ممکن است واحدی کمتر از این میزان نیاز داشته باشد. به تناسب نیاز هر واحد تسهیلات بین 30 الی 40 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایران /آنلاین

کدخبر: 240580 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟