فوق ستاره محبوب یا مغلوب؟! (گزارش)

گاهی تماشاگرتنها به دلیل حضور بازیگری خاص در  یک اثر سینمایی بلیط تهیه کرده و به سینما می رود، اما این اتفاق در کشور ما بسیار نادر است، گرچه این مسئله روی می دهد، ولی موقتی و مقطعی است و نمی توان امید داشت که ادامه دار خواهد بود. در صورتی که سینمای جهان سوپراستارهایی را به خود دیده است که با گذشت سالیان سال از محبوبیت آنان نزد مخاطبان کاسته نشده و همچنان دلیل دیده شدن فلان فیلم سینمایی را، حضور فلان بازیگر محبوب می دانند. متاسفانه در میان برخی از افراد عامه مردم تعریف سوپراستار به شکل دیگری است و به تصورشان سوپراستار سینما فردی است که از معیارهای ظاهری همچون مانکن ها برخوردار است و صرفاً ویژگی های ظاهری اش باعث اقبال تماشاگران از اثر سینمایی می شود. شاید یکی از مسائلی که منجر به ستاره شدن یک هنرپیشه در مقطع کوتاه زمانی می شود، همین موضوع است.

در این گزارش تصمیم گرفته ایم با تعدادی از سینماگران درباره این موضوع صحبت کرده و واژه سوپراستار را از نظر آنان بررسی کنیم.ابوالفضل جلیلی فیلمساز، علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیه کننده و حمیدرضا پگاه بازیگر درباره این موضوع گفت و گو کرده اند .

علیرضا رئیسیان:سوپر استار باید شرایط جذب مخاطب در بالاترین سطح را دارا باشد

علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان فیلم های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» در گفت و گو با بانی فیلم درباره تعریف سوپراستار در سینما، گفت: «وضع بازیگری در سینمای ایران از گذشته همواره غیر شفاف بوده و همچنان نیز اینگونه است و به وضوح نمی توان برای برخی از واژه ها در سینمای ما به دنبال معادل های دقیق بود، حتی اگر بخواهیم درباره واژه های کمتر از سوپر استار نیز صحبت کنیم، با سوالات و پرسش هایی روبه رو خواهیم بود.»

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال هنرپیشه به فردی گفته می شود که پیشه اش هنراست. بازیگر کسی است که دانش لازم را از هنر بازیگری دارد و استار نیز به شخصی اطلاق می شود که دو مرحله هنر و هنرپیشگی را گذرانده و اکنون به مرحله بالاتری وارد شده و کلمه سوپر هم که به معنای فوق ستاره است. بنابراین تمامی این واژگان در سینمای ما دارای ابهاماتی است.»

کارگردان فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» با اشاره به این موضوع که نظام تهیه کنندگی در سینمای ما دچار چالش است، خاطر نشان کرد: «چرا سینما به اندازه نیاز تولیداتش، هنرپیشه و بازیگر تربیت نمی کند؟ چرا فضای سینمای ما در برابر نیروهای جدید بازدارنده است؟ این مسائل به کارگردانان، سینماداران، گیشه و به خصوص به نظام تهیه کنندگان سینمای ما بر می گردد.»  

او در ادامه افزود: «پیش از انقلاب اسلامی می توان گفت که محمدعلی فردین و بهروز وثوقی به نوعی سوپراستارهای سینما ما بودند، اما پس از انقلاب سینمای ما به معنای روشن، شفاف و آکادمیک سوپر استار نداشته است. زیرا گمان نمی کنم که ما بازیگری داشته باشیم که مخاطب برای دیدن فیلم او بلیت بخرد و به سینما برود.»

تهیه کننده فیلم سینمایی «بانوی اردیبهشت» با بیان این موضوع که در سینمای دنیا هر ساله آمار فروش منتشر می شود، عنوان کرد: «میزان فروش فیلم های سال گذشته بازیگرانی چون جانی دپ یا تام کروز در دستمزد بازی امسال آنان تاثیرگذار است و در صورتی که مخاطبان از گیشه آثار این بازیگران استقبال نکرده باشند، دستمزد آنان به مراتب پایین خواهد آمد، اما سینمای ما شرایطی به این معنا ندارد که مردم صرفا برای تماشای فیلم فلان بازیگر به سینما بروند.»  

رئیسیان در پایان یادآور شد: «حتی مخاطبان سینمای هند نیز که در بیشتر مواقع به جهت تفریح به سینماها می روند، از آثار بازیگرانی که در جشنواره های جهانی می درخشند، استقبال ویژه تری می کنند. در مجموع سوپر استار به شخصی گفته می شود که در کنار دارا بودن استانداردهای هنری، شرایط جذب مخاطب در بالاترین سطح را داشته باشد.»

ابوالفضل جلیلی:سوپر استار کسی است که نقشش را باور کند

ابوالفضل جلیلی کارگردان فیلم های سینمایی «حافظ» و «گل یا پوچ»  در تعریف سوپر استار گفت: «از دید و نگاه من سوپراستار به فردی گفته می شود که به تمامی هنرها آراسته باشد. در واقع او باید آگاهی و دانش هفت هنر را داشته و از نظر تکنیکی و درونی انسان ساخته شده ای باشد.»

وی با بیان این که سینمای ما سوپر استار واقعی ندارد، خاطر نشان کرد: «زمانی که تصمیم می گیرم اثری تولید کنم، سوال می شود که چرا با غیر حرفه ای ها کار می کنم؟ زیرا ما به معنای واقعی سوپر استار نداریم. به عنوان نمونه می توان از رضا کیانیان به عنوان سوپر استار سینمای ما نام برد. بقیه هنرپیشگان نیمه سوپراستار هستند، زیرا به مرحله خودسازی در هنر نرسیده اند.»

کارگردان فیلم سینمایی «ابجد» در ادامه افزود: «در فیلم های خودم که هنری هستند از بازیگران غیر حرفه ای استفاده می کنم، زیرا معتقدم غیر حرفه ای ها نقش را زندگی می کنند و بازی نمی کنند. اما در آثار تجاری و مردم پسند باید از بازیگران حرفه ای استفاده شود.»

او با اشاره به این که هنرپیشه ای که می خواهد بازی و چهره خود را به رخ بکشد، نمی تواند سوپر استار باشد، گفت : «افراد غیر حرفه ای به دلیل این که نقش خود را زندگی می کنند آن را به مخاطب می باورانند. به عنوان مثال فردی می گفت چرا با این که آنتونی کویین مسلمان نیست، بازی او را در فیلم محمد رسول ا… (ص) به کارگردانی مصطفی عقاد می پذیریم و باور می کنیم، اما هنرپیشه گان خودمان را با این که مسلمانند در این نقش باور نداریم؟ پاسخ می دهم چون آنتونی کویین سوپر استار است و زمانی بازی در فیلمی را می پذیرد که به باور رسیده باشد، اما برخی از بازیگران با این که خود نقش را باور نکرده اند، آن را بازی می کنند و می خواهند مخاطب باورشان کند.»

کارگردان فیلم سینمایی «دلبران» هنرپیشه هایی را که مدتی می آیند و سپس کمرنگ می شوند و می روند را سوپر استار نمی داند. او اظهار داشت: «این افراد تنها به خاطر شهرت به سینما می آیند و زمانی که به خواسته شان یعنی شهرت رسیدند، برای بقای آن تلاش و کوششی نمی کنند و فراموش می شوند. سوپراستار زمانی ماندگار است که با نقش خود زندگی کند و این برای خودش نیز جذاب است.»

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال سوپراستاری، نقش رئیس فلان اداره را در اثری ایفا می کند و باورپذیر نیز می شود، اما پس از آن برخی از کارگردانانی که توانایی نقش آفرینی و شخصیت پردازی را ندارند، به او پیشنهاد بازی در نقش رفتگر را در فیلم خود می دهند و از آن هنرپیشه می خواهند که این نقش را هم مانند همان رئیس اداره بازی کند. در این شرایط بازیگر خود را تکرار می کند و دیگر برای مخاطب جذاب نیست. یا این که از فلان بازیگری که در فیلم داریوش مهرجویی ایفای نقش کرده است می خواهند که در اثری دیگر در قالب همان پرسوناژ بازی کند، با این اتفاق بازیگر تکراری شده و نه تنها برای مخاطبان خسته کننده می شود، بلکه دیگر برای کارگردانان نیز جذابیت ندارد.»

کارگردان فیلم سینمایی «رقص خاک» درباره بازی رضا کیانیان یادآور شد: «زمانی که از ایفای نقشِ بازیگری تعریف می کنم، آن را تحلیل کرده ام. رضا کیانیان بازیگری است که مولکول به مولکول روی نقش و نرمش هایش در بازیگری کار می کند.»

او در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: «بیشترین استقبال مخاطبان از بازیگران سینمای ما به دلیل این موضوع نیست که نقششان را خوب ایفا کرده اند، بلکه به خاطر شکل و شمایل ظاهریشان مورد استقبال قرار می گیرند.»

حمیدرضا پگاه:سوپراستار کسی است که مخاطبان برایش بلیت می خرند

حمیدرضا پگاه بازیگر فیلم های سینمایی «فرزند خوانده» و «قلاده های طلا»  درباره تعریفش از سوپراستار در سینما، گفت: «واژه سوپر استار را از زوایای گوناگونی می توان تعریف کرد، اما اگر از من خواسته شود تا این واژه را در یک خط توضیح دهم، خواهم گفت سوپراستار شخصی است که مردم و مخاطبان برای تماشای او بلیط بخرند و به سینما بروند.»

وی با اشاره به این که در سینمای ما گاه مخاطبان برای دیدن بازیگری بلیط می خرند و به سینما می روند و در مواقعی نیز این گونه نیست، خاطر نشان کرد:« برخی از بازیگرانی را در سینما داریم که پر فروش هستند و مخاطبان گاهی به خاطر حضور آنان در اثری به تماشای آن می نشینند، اما در ارتباط با اکثر بازیگران این اتفاق روی نمی دهد و مخاطبان به دلیل حضور آنان در اثر سینمایی به سینما نمی روند.»

بازیگر فیلم سینمایی «یکی می خواد باهات حرف بزنه» در خصوص عمر کوتاه سوپراستارها در سینمای ما، گفت: «سوپراستار هاتوسط مخاطبان ساخته می شوند و خود بازیگر آن را نمی سازد. اما به دلیل این که سینما در کشور ما سیستماتیک و برنامه ریزی شده نیست، از این افراد به عنوان سرمایه مراقبت و نگهداری نمی شود. در این شرایط آنان دست خودشان نیست و زمانی هستند و در مواقعی نیستند و کاملا این مسئله به سیستم سینمایی ما مربوط می شود.»

او در ارتباط با تاثیر سوپراستارها در فروش فیلم های، یادآور شد: «سینما مجموعه است و فروش یک فیلم بستگی به مجموع عوامل سینما یعنی، بازیگر، اکران مناسب، فیلمنامه خوب، کارگردانی مطلوب، تبلیغات و … دارد و نمی توان گفت که تنها حضور یک بازیگر باعث فروش یک فیلم می شود.»

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

حکم اعدام قاتل تبر بدست شیراز و همدستانش صادر شد+فیلم و عکس

پس از 5 سال آشنایی وقتی یک شب باپسر جوان خوابیدم فهمیدم او زن دارد

وقتی باردار بودم شوهرم را هنگام خوابیدن با خواهرم دیدم

صبحانه عجیب و چندش آور این مرد دنیا را شوکه کرد+تصاویر (14+)

مادر 16 ساله نوزادش را از پنجره بیرون انداخت +عکس

تصادف شاخ‌به‌شاخ هواپیما با عقاب +عکس

مهناز و گلزار در یک عکس یهویی! + عکس

مهراوه شریفی نیا پس از 6 ماه با انتشار این عکس به اینستاگرام بازگشتخوشگذرانی بازیگر زن معروف ایرانی در آمستردام هلند! + عکس

ارتباط عاشقانه خواننده و بازیگر زن با پسر فوتبالیست معروف! +عکس

 

کدخبر: 226218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟