وجود بازار خرید و فروش کلیه که قیمتش را مرگ تعیین می‌کند موجب شده نام ایران هم در کنار کشورهایی مانند مصر و فیلیپین که خرید و فروش کلیه انجام می‌دهند، آورده شود.

حالا دیگر آوازه آگهی‌های «فروش فوری کلیه» به آن سوی مرزها هم رسیده است. هفته اول آبان موج پیوند پرحاشیه پیرمرد 78 ساله مقیم امریکا در یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران به رسانه‌های امریکایی هم رسید. خبر این بود: «مردی 78 ساله با پرداخت 7 هزار دلار به جوان 23 ساله ایرانی در این کشور پیوند کلیه انجام داده و با وضع جسمانی بسیار بدی بعد از پیوند کلیه به امریکا مراجعه کرده است.»

کمی بعد از اعلام این خبر پروفسور «گابریل دانویچ» استاد دانشگاه «یوسی ال ای» امریکا به رئیس انجمن پیوند اعضای خاورمیانه نامه نوشت و نسبت به این گونه پیوندها اعتراض کرد. او گفته بود: «وضعیت خرید و فروش کلیه در ایران نابسامان است و اینکه چرا این پیرمرد از فرزندانش کلیه نگرفته است؟»

در ادامه دکتر «علی ملک حسینی» رئیس انجمن پیوند خاورمیانه هم در واکنش به این نامه اعلام کرد: «خرید و فروش کلیه با افراد غریبه کاری کثیف و غیرانسانی است و حتی در کشورهایی مانند هند و پاکستان هم ممنوع شده است.» او این را هم گفته بود که در بین هزاران نفر فروشنده کلیه در کشور یک نفر ثروتمند هم نبوده بلکه همگی افراد فقیری بودند که از فشار فقر و از سر ناچاری کلیه‌شان را فروخته‌اند و بی تردید اهدای کلیه نکرده‌اند.مسئولان باید هر چه سریعتر به فکر چاره‌ای اساسی برای حل این مشکلات که با آبروی کشور ارتباط مستقیمی دارد، باشند به همین خاطر در حال نوشتن نامه‌ای به وزیر بهداشت هستیم تا هر چه زودتر نسبت به تهیه لایحه‌ای برای وضع قانون Law منع خرید و فروش کلیه به غریبه‌ها اقدام کنند.»

آنطورکه پیرمرد 78 ساله‌ای ایرانی مقیم امریکا در مصاحبه با رسانه‌های امریکایی اعلام کرده، وی در امریکا به دنبال پیوند کلیه بوده و پزشکان آنجا به وی گفته بودند یا باید در فهرست انتظار پیوند کلیه از مرگ مغزی بماند و یا اینکه از یکی از دو فرزند پسرش کلیه بگیرد. اما وی راه سومی را به‌واسطه داشتن شناسنامه ایرانی و نبود ممنوعیت خرید و فروش کلیه در ایران انتخاب کرده است. او همچنین در مصاحبه‌اش از جوانانی که در ایران از سر فقرو ناچاری صف کشیده بودند تا به وی کلیه دهند سخن گفته است.

آنچه خبر پیوند کلیه پیرمرد ایرانی مقیم امریکا را پر اهمیت می‌کند چگونگی ارتباط، دهنده جوان کلیه با این پیرمرد 78 ساله است. برای بررسی این موضوع با مسئولان وزارت بهداشت، انجمن حمایت از بیماران کلیوی و دبیر روابط بین‌الملل انجمن پیوند اعضا تماس گرفتیم تا ببینیم چطور ممکن است یک گیرنده بدون آنکه در فهرست نوبت دریافت کلیه منتظر بماند یکدفعه اسمش از ته فهرست نوبت انتظار به بالای آن صعود می‌کند و با پرداختن 7 هزار دلار (24 میلیون تومان) یعنی چیزی حدود 8 میلیون گرانتر از قیمت واقعی کلیه، در کمتر از چند روز پیوند شود و سریع به امریکا برگردد. تماس ما با مسئول پیوند وزارت بهداشت نتیجه نداد و وی مصاحبه‌اش را به هفته بعد موکول کرد. از طرفی مسئول اهدای عضو وزارت بهداشت نیز اعلام کرد «من مسئول هیچ چیزی نیستم». با این حال پروفسور «بهروز برومند» دبیر روابط بین‌الملل انجمن پیوند اعضا نیز از وجود چنین خبری اظهار تأسف کرد و گفت: آن پیرمرد گفته پولدار است و نخواسته از فرزندانش کلیه بگیرد. راه آسان تری را انتخاب کرده و با پرداخت 7 هزار دلار از ایران کلیه خریده است. مثل آن است که از فروشگاهی در ایران کلیه خریده و به امریکا بازگشته است.

محکومیت سوداگری عمل پیوند در ایران

پروفسور برومند گفت: مگر یک مرد 78 ساله چند سال زنده می‌ماند که کلیه جوان 23 ساله را به وی پیوند زده‌اند از طرفی ایشان با حال بد از ایران رفته‌اند و این مسأله چهره طبابت در ایران را بسیار بد معرفی کرده است. یعنی نه تنها آبروی کشور بی‌جهت خدشه دار شده بلکه فقر و بدبختی جوانان ایران را هم نشان داده که به‌خاطر 7 هزار دلار جان‌شان را حراج می‌کنند. وی در پاسخ به اینکه چگونه پیرمرد 78 ساله با دهنده جوان کلیه آشنا شده‌اند، افزود: معلوم نیست. هیچ نشانی از دهنده کلیه موجود نیست. تلاش می‌کنیم از بیمارستان مشخصات وی را استعلام کنیم. البته بعید هم نیست اعضای انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم تخلف کنند.

به گفته پروفسور برومند، پروفسور امریکایی در نامه‌ای به مقامات کشور ما سوداگری پیوند و توریسم گردشگری پیوند را در ایران محکوم کرده است.

سال گذشته 63 درصد پیوندها از مرگ مغزی بوده است

دکتر محمد رضا گنجی، رئیس انجمن نفرولوژی ایران هم درباره اینکه چنانچه وزارت بهداشت با لایحه منع خرید و فروش کلیه به افراد غریبه موافقت کند تکلیف افرادی که در نوبت انتظار دریافت کلیه هستند چه می‌شود؟ گفت: در دو سال گذشته 63 درصد پیوند‌ها از مرگ مغزی بوده است یعنی دو هزار و 600 پیوند از مرگ مغزی بود و این آمار چشمگیری در دنیا است. در حال حاضر این مسأله در ایران از سوی استادان بزرگ پیوند در دنیا زیر سؤال رفته و رئیس انجمن پیوند خاورمیانه تلاش می‌کند با جمع‌آوری ادله از خرید و فروش کلیه به افراد غریبه جلوگیری کنند. وی با بیان اینکه خرید و فروش کلیه نباید علنی باشد، گفت: اقدام اخیری که درباره پیوند کلیه به پیرمرد 78 ساله صورت گرفته ادله محکمی برای ممنوعیت خرید و فروش کلیه در کشور است. مردم اگر بدانند بساط این کار جمع شده مجبورند از خانواده، بستگان درجه یک و دو کلیه بگیرند. تشکیل کمیته‌های تخصصی مانع از ایجاد تقلب Cheat و کلاهبرداری و دریافت پول‌های هنگفت خواهد شد.

رئیس انجمن نفرولوژی درباره ارتباط دهنده و گیرنده کلیه هم اظهار داشت: روند کار به این صورت است که هر دو گیرنده و دهنده کلیه ابتدا به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه می‌کنند و اسم‌شان را در فهرست نوبت انتظار می‌نویسند به ترتیب نوبت و گروه خونی و بررسی سایر عوامل پزشکی مشخصات دهنده و گیرنده به بیمارستان ارسال می‌شود و گاهی بدون آنکه دو طرف همدیگر را ببینند پیوند انجام می‌شود. بنابراین هیچ بیمارستان دولتی بدون اجازه از انجمن نمی‌تواند عمل برداشت کلیه را انجام دهد چون با معرفینامه انجمن عضو را پذیرش می‌کنند.

وی گفت: مطمئناً دهنده و گیرنده کلیه از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی حمایت شده‌اند و این اقدام صورت گرفته و بیمار پیوند شده یکدفعه غیبش زده و بعد از بازگشت به امریکا دچار بیماری‌های عفونی شده است.

انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم مرتکب خطا می‌شود

سعید موسوی عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی اما نظر دیگری درباره ارتباط دهنده و گیرنده دارد: «اولاً باید توجه داشت که 7 هزار دلار فقط قیمت کلیه نبوده بلکه کل هزینه‌های پیرمرد مقیم امریکا بوده است. انجمن هم امامزاده نیست که در آن کسی مرتکب خطایی نشود اتفاقاً ما دنبال این هستیم که در انجمن کسی این اقدامات غیرقانونی را انجام می‌دهد یا خیر؟ به نوعی این مسأله موجب راستی آزمایی برای بخش‌های انجمن می‌شود.»

موسوی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از چگونگی ارتباط دهنده و گیرنده کلیه ندارد، گفت: تجربه نشان می‌دهد معمولاً بستگان این افراد در انجمن ثبت‌نام می‌کنند و بعد از آنکه کلیه پیدا شد بیمارشان را خبردار می‌کنند همچنین آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده دهنده کلیه باید 25 تا 35 ساله باشد بنابراین نمی‌توان کلیه یک فرد 60 ساله را به فرد 78 ساله پیوند زد.

عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره ممنوعیت خرید و فروش کلیه هم گفت: با این لایحه بار مرگ مغزی زیاد و فهرست آن طولانی می‌شودهمچنین تجربه کلیه‌هایی که از مرگ مغزی‌ها پیوند زده می‌شود نشان می‌دهد در اغلب مواقع پیوند بعد از 3تا 5 سال پس زده می‌شود ما معتقدیم به هر دو نوع پیوند احتیاج داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 231037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟