ماموران شهرداری دست شغال سرما زده را شکستند! / چرا محبت به جانوران و حمایت از آنها ضروری است؟ +عکس

این موضوع، یعنی ضرورت مهربانی به جانوران وجوه گوناگون دارد.

در وجه اخلاقی، شایسته نیست هیچ موجود زنده‌ای مورد آزار و شکنجه قرار بگیرد. آنچه به عنوان انسانیت بیان می‌شود به معنی رفتار اخلاقی و احترام به زندگی همه موجودات است و تنها شامل انسان نمی‌شود. جانوران نیز آفریده‌های خداوند هستند و برای مقصودی آفریده شده‌اند و مطمئناً آن مقصود این نیست که مورد آزار و شکنجه قرار بگیرند.

کس نمی‌داند در این بحر عمیق سنگریزه قدر دارد یا عقیق

در آیین اسلام، جانوران نیز حقوقی دارند. ازجمله شکار جانوران به عنوان تفریح حرام است. آزار رساندن به جانوران بیگناه حرام است و در این مورد روایات معتبر از معصومین علیهم‌السلام وجود دارد.

از وجه منطقی و علمی، جانوران در آنچه به نام سامانه زیستی خوانده می‌شود نقش دارند و تخریب و انهدام هر سطح یا هر بخش از اکوسیستم موجب لطمه به دیگر اجزای آن و در نهایت خسارت به انسان می‌شود. از بین بردن محیط زیست جانوران نه فقط سبب لطمه به جانوران می‌شود بلکه حیات انسان را هم به مخاطره می‌اندازد. دست اندازی به حریم زندگی جانوران به هر عنوان موجب سرگردانی جانوران می‌شود. اگر قرار باشد جنگل و مرتع و کوه و دشت همه به تصرف انسان درآید در آن صورت جانوران بی‌پناه جایی برای زندگی نخواهند داشت. گاهی که صحبت از وجود روباه یا شغال در محل زندگی انسان در تهران می‌شود به آن معنی نیست که این جانوران به محل زندگی آدمیان تجاوز کرده‌اند بلکه واقعیت این است که این آدمیان هستند که محیط زندگی طبیعی جانوران را در دامنه کوه و در پهنای دشت و در عمق جنگل تصرف کرده‌اند و جایی برای آنان باقی نگذاشته‌اند.

اما وجه دیگر آنکه آموختن مهربانی نسبت به جانوران و حمایت از آنان سبب می‌شود که آدمیان با یکدیگر هم مهربانتر شوند. در تاریخچه زندگی جانیان و مجرمان و افراد ضداجتماعی که مرتکب انواع بی‌رحمی به همنوعان خود می‌شوند، سابقه آزار جانوران به طور عام وجود دارد. آزار جانوران، زمینه را برای آزار انسان هم مساعد می‌کند. آن کس که گربه یا سگ یا پرنده یا جانور وحشی را آزار می‌دهد گذشته از آن که آسیب روانی عمیقی را به نمایش می‌گذارد، در واقع تمرین برای آزردن کودکان و سایر افراد هم می‌کند. مهربانی به جانوران، تمرین مهربانی به سایر انسانهاست.

سرانجام آنکه امید می‌رود لایحه مربوط به قانون حمایت از جانوران اهلی و وحشی، توسط سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس تقدیم و هرچه زودتر تصویب شود تا ضمن آنکه آموزش سبب تغییر نگرش در رفتار به جانوران بی‌پناه خواهد شد، مجازات خاطیان نیز سبب موجب رفع پدیده ناخوشایند و غیرانسانی جانورآزاری گردد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

رکنا: حیوان آزاری کارکنان شهرداری

 

 

کدخبر: 231294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
فربد فدائی فربد فدایی
آیا این خبر مفید بود؟