روایت یک عمل جراحی بی سابقه+تصاویر

49 سال پیش در روز سوم دسامبر سال 1967 میلادی دکتر کریستیان بارنارد نخستین عمل پیوند قلب جهان را در بیمارستان گروت شور شهر کیپ در آفریقای جنوبی انجام داد. تا آن روز هرگز تصور نمی شد که انجام چنین عملی ممکن باشد.

پس از این عمل پرفسور کریستیان بارنارد یک شبه به یک چهره مشهور جهانی تبدیل شد.
Rokna1 (4)

دکتر کریستیان بارنارد قلب یک زن جوان 25 ساله را که در یک سانحه رانندگی کشته بود، به جای قلب از کار افتاده لوییس واشکانسکی 53 ساله به بدن وی پیوند زد.

هر چند واشکانسکی فقط 18 روز پس از پیوند زنده ماند و به دلیل ذات الریه درگذشت اما اهمیت این عمل در تاریخ پزشکی جهان بی سابقه بود.

Rokna1 (2)

به زودی و با پیشرفت علم پزشکی و کشف داروهای جدید که مانع پس زدن قلب پیوندی می شدند ، سایر بیمارانی که مورد عمل پیوند قلب قرار گرفتند مدت بسیار بیشتری زنده می مانند.

یک آمریکایی توانست 21 سال با قلب پیوندی اش زنده بماند. یک فرانسوی به نام امانوئل ویترا که در روز 28 نوامبر 1968 مورد پیوند قلب قرار گرفت ، پس از 20 سال درگذشت.

Rokna1 (3)

با عمل پیوند قلب که دکتر بارنارد انجام داد ، برگ تازه ای در تاریخ پزشکی جهان ورق خورد. اکنون در نیمه دومین دهه هزاره سوم میلادی هر سال ده ها هزار عمل پیوند قلب در جهان انجام می شوند و بیماران سال های سال زنده می مانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 231601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟