محمد احمدی بافنده گفت: مدیریت شهری پایتخت تاکید ویژه ای به موضوع کاهش سرفاصله قطارهای مترو دارد و در همین رابطه با اضافه کردن قطارهای جدید به متروی خط چهار، اکنون شاهد کاهش یک دقیقه ای سرفاصله قطارهای مترو در این خط هستیم.

وی افزود: اکنون میزان تردد مسافران در خط چهار روزانه از 800 هزار نفر نیز عبور می کند و میزان جابجایی مسافر در این خط در حال برابری با جابجایی مسافران با خطوط یک و دو مترو است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با ارائه آماری از میزان جابجایی مسافر در مترو پایتخت خاطر نشان کرد: در روزهای پر تردد مترو شاهد جابجایی بالغ بر 3 میلیون و 800 مسافر در طول یک روز هستیم و این آمار برای ما بسیار قابل توجه است. زمان های قبل که رکورد ما به 3 هزار جابجایی می رسید آمار منتشر شده بسیار قابل توجه بود اما اکنون مدت ها است که از مرز جابجایی روزانه 3 هزار و 800 مسافر عبور کرده ایم.

امنیت مترو تهران کاملا تضمین است

احمدی بافنده با تاکید بر اینکه مترو شهر تهران از نظر امنیتی یکی از بهترین متروها در سطح جهان به شمار می آید اظهار کرد: با سازمان های حاکمیتی ارتباط کاملا مستقیمی داریم و تمام دستگاه هایی که از سوی شورای امنیت ملی در حوزه امنیت فعالیت می کنند اکنون با ما ارتباط کاملا مستقیمی دارند.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل های تعریف شده از سوی نهادهای امنیتی، بحث جابجایی مسافران در مترو را پیگیری می کنیم و با وجود فشارهایی که به لحاظ تروریستی در سطح منطقه مطرح است با تلاش های صورت گرفته تا کنون هیچ اتفاق ناگواری در این رابطه در مترو صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در خصوص مقابله با ورود سلاح گرم، ‌سرد و مواد قابل احتراق به مترو اذعان کرد: بدون شک نیروهای امنیتی و انتظامی حضور فعالی در مترو داشته و اگر هر لحظه احساس کنند که سلاح سرد، گرم و یا مواد قابل احتراق وارد مترو شده است در کمترین زمان ممکن با فرد متخلف برخورد می کنند.

احمدی بافنده تاکید کرد: اکنون تمام تمرکز ما به روی این موضوع است که هیچ فردی در قالب دستفروشی اقدام به جابجایی مواد مخدر Drugs و یا مواد قابل احتراق در مترو نکند.

اختصاص پست های تخصصی به بانوان در مترو

وی با اشاره به نحوه فعالیت بانوان در مترو تهران اظهار کرد: سال 84 من به عنوان مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی با سایر مسئولان شهرداری به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان طی فرمایشی اعلام کردند که چرا بانوان با هر مدرکی باید به عنوان منشی آقایان فعالیت کنند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: در حال حاضر این رویه در شهرداری تهران رواج دارد که خانم ها باید بر اساس مدارک و تحصیلات دانشگاهی خود پست های شغلی را اشغال کرده و تفاوتی در جذب آقایان و بانوان وجود ندارد.

احمدی بافنده با اشاره به اشتغال تعداد قابل توجهی از بانوان به عنوان فروشندگان بلیط در مترو تهران تصریح کرد: زمانی بیشترین بانوان حاضر در مترو تهران را فروشندگان بلیط تشکیل می دادند اما پس از برون سپاری صورت گرفته در رابطه با مشاغل، شاهد تغییر در این روند هستیم.

وی افزود: اکنون بانوان در مترو بر اساس سنوات،‌ تحصیلات، ‌تجارب و تخصصی که دارند در پست های مختلف مشغول به فعالیت بوده و نحوه اقدامات آنها به طور کامل ساماندهی شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در رابطه با حواشی مطرح شده پیرامون اضافه شدن بانوان به عنوان نیروهای حاضر در گیت و سکوی مترو خاطر نشان کرد: مدتی است که از حضور بانوان در گیت و سکوی مترو بهره مند شده ایم در این شرایط عده ای از بانوان ابراز نارضایتی کرده و درخواست داشته اند که باید جابجا شوند اما اعتقاد ما این است که در تمام نقاط مترو تهران بانوان باید حضور داشته باشند.

احمدی بافنده ادامه داد: با توجه به اختصاص یک و نیم واگن از جلو و یک و نیم واگن از عقب قطار به بانوان در مترو، بدون شک نیازمند حضور نیروهای خانم به روی سکوها و گیت ها بودیم چرا که اگر مشکلی برای یک خانم به روی سکو ایجاد شود حتما باید نیروی خانمی حضور داشته باشد که به این مشکلات رسیدگی کند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش شهروندی اظهار کرد: برای اینکه بانوان بتوانند به راحتی در پست های خود به روی سکو و گیت های مترو فعالیت کنند باید آموزش های شهروندی به شهروندان ارائه شده تا آنها به خود اجازه ندهند با یک خانم که به وظیفه خود عمل می کند بی احترامی کنند و در مقابل بانوان نیز احساس بدی در زمان فعالیت خود نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در خصوص حضور بانوان در مرکز کنترل فرمان اذعان کرد: ایستگاه شهید صیاد شیرازی آخرین ایستگاه مترو بود که طی مدت زمان اخیر افتتاح شد. در این ایستگاه تصمیم گرفته شد برای نخستین بار از بانوان در مرکز کنترل استفاده شود.

احمدی بافنده افزود: پس از ارائه آموزش های لازم به بانوان افراد بر اساس تحصیلات و تسلطی که پیدا کرده بودند در مرکز کنترل فرمان حضور یافته و اکنون شاهد فعالیت این قشر به عنوان نیروهای مرکز کنترل در مترو تهران هستیم.

وی با بیان اینکه قانون Law باید از بانوان شاغل در پست های مختلف اداری حمایت های بیشتری داشته باشد اظهار کرد: ما اگر بخواهیم در مترو تهران شرایط ویژه تری برای بانوان در نظر بگیریم بدون شک سازمان بازرسی از ما سوال خواهد کرد که چرا چنین اقدامی را انجام داده ایم. ما اگر می خواهیم از بانوان حمایت بیشتری داشته باشیم ابتدا باید قوانین مرتبط در این بخش را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اشتغال بانوان متاهل را یکی از دغدغه های مسئولان مترو دانست و اظهار کرد: با وجود اینکه بانوان متاهل دغدغه زیادی برای زندگی خود داشته و زمان کار ممکن است توجه شان معطوف به مسائل خانه باشد اما از حضور این عده در پست های مختلف مترو استقبال می کنیم.

احمدی بافنده ادامه داد: از یک سو به دنبال این هستیم که آمار ازدواج در کشور را بالا ببریم و از سوی دیگر دغدغه ما این است که بانوان متاهل ممکن است در امور کاری خود دچار مشکل شوند.

نمی توانیم منکر موارد محدود استعمال مواد مخدر در مترو شویم

وی با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون استعمال مواد مخدر در مترو تهران تصریح کرد: استفاده از مواد مخدر در تمام اماکن عمومی کشور ممکن است و ما نمی توانیم منکر موارد بسیار اندک استفاده از مواد مخدر از جمله شیشه در مترو تهران شویم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: زمانی که قطارهای ما آخرین سرویس خود را پیش می برند و در شرایطی که ساعت 23:00 است برخی از خطوط از جمله خط یک مترو بسیار خلوت بوده و امکان استفاده از مواد مخدر در این خط وجود دارد.

احمدی بافنده با بیان اینکه قطار های مترو فاقد رئیس قطار است اظهار کرد: در شرایطی که قطارهای مترو فاقد رئیس قطار هستند ممکن است برخی تخلف ها در بعضی از ساعات کم تردد شبانه روز در مترو صورت گیرد.

وی افزود: پیش از این شاهد بودیم که یک خانم در واگن بانوان کشف حجاب کرده و فیلم این اتفاق و اقدام این بانو به خوانندگی در شبکه های بیگانه منتشر شد. در شرایطی که ازدحام جمعیت در مترو زیاد است فردی قادر نخواهد بود چنین اقداماتی را انجام دهد اما زمانی که قطارها خالی است هر اتفاقی ممکن خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران آموزش شهروندی را از جمله مهمترین اقدامات به منظور استفاده درست شهروندان از مترو دانست و بیان کرد: اینکه شهروندان ما به بهترین حالت ممکن از مترو استفاده کرده و در استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی تخلف نکنند مستلزم دریافت آموزش های شهروندی هستند.

احمدی بافنده انتشار تصاویر مرتبط با استعمال ماده مخدر، شیشه از سوی یک جوان در مترو تهران را به منظور تضعیف جوانان کشور دانست و تاکید کرد: باید به این موضوع توجه شود که عده ای در مسیر تضعیف جوانان بوده و زمانی که زر، زور و تزویر در کنار یکدیگر جمع شوند انتشار چنین تصاویری نیز غیر ممکن نیست.

وی ادامه داد: زمانی که رهبر معظم انقلاب اعلام می کنند که دشمن در حال ترویج تهاجم فرهنگی در کشور است و جوانان حواسشان را جمع کنند باید به این موضوع توجه شود که تهاجم فرهنگی تنها پوشیدن لباس های نامناسب و یا کشف حجاب نیست و انتشار چنین تصاویری می تواند در راستای تهاجم فرهنگی باشد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران تاکید کرد: عده ای به دنبال این هستند که جوانان را معتاد Addicted جلوه داده اما جوانان ما در تمام رده ها چه در بحث ورزش و چه در موضوعات علمی ثابت کرده اند که می توانند از برترین های دنیا باشند.

استفاده از علائم ترافیکی در ایستگاه های مترو

احمدی بافنده در خصوص استفاده از علائم ترافیکی در برخی از ایستگاه های مترو تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم حریم مشخصی را برای ریل ها تعریف کنیم قانون مشخص کرده که باید با یک خط، حریم برای شهروندان مشخص شود.

وی افزود: خط زرد مترو به شهروندان هشدار می دهد که نباید از این خط جلوتر رفته و در این صورت برای آنها مشکل ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در خصوص سرعت هر قطار هنگام ورود به سکو اذعان کرد: هر قطار مترو زمان ورود به سکو، سرعتی در حدود 40 کیلومتر دارد و با این سرعت قطار به هر جسمی که برخورد کند بدون شک آسیب رسان خواهد بود.

احمدی بافنده تاکید کرد: قطارهای مترو هیچگاه از خطوط خود خارج نشده و این شهروندان هستند که وارد حریم ریلی می شوند. در موارد مشابه نیز در جاده ها وسایر مسیرها این شهروندان هستند که وارد حریم تعریف شده می شوند و مشکلاتی را برای خودروها ایجاد می کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای نشان دادن علائم هشدار در مترو حتما نباید از درهای پی اس تی استفاده کرد گفت: براساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد که در برخی از کشورها برای اعلام حریم ریلی از علائم ترافیکی استفاده می کنند به همین خاطر ما نیز تصمیم گرفتیم که در برخی از ایستگاه ها از این روش استفاده کرده و از این طریق به شهروندان هشدار دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با ارائه مثالی از کشورهایی که با استفاده از علائم ترافیکی توانسته اند آمار حوادث Accidents در سکوهای مترو را کاهش دهند خاطرنشان کرد: کشور ترکیه در شهر استانبول استفاده از علائم ترافیکی در مترو را مورد امتحان قرار داده و این اقدام این کشور موفق نیز بوده است.

احمدی بافنده افزود: در ایستگاه های مترو ترکیه شاهد هستیم که پیستون های ترافیکی را با زنجیر به یکدیگر متصل کرده و تنها فاصله بین درها باز است. استفاده از این روش دو حسن خواهد داشت نخست اینکه حریم ریلی تذکر داده می شود و دیگر اینکه شهروندان تشخیص خواهند داد که در ورودی واگن ها در چه نقطه ای از قطار تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از علائم ترافیکی در مترو هیچ هزینه ای را برای ما در برنداشته است اظهار کرد: با استفاده از علائم ترافیکی توانسته ایم تا حدود زیادی فرهنگ سازی کرده و به مردم گوشزد کنیم که در سکو ها خطر در کمین آنها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به تردد حجم قابل توجه شهروندان با مترو در طول یک روز تصریح کرد: روزانه بیش از 3 میلیون سفر با مترو صورت می گیرد و این آمار به اندازه جمعیت برخی از استان های کشور است.

احمدی بافنده ادامه داد: اگر بخواهیم با توجه به جمعیت وارد شده به مترو میزان جرم Crime اتفاق افتاده در آن را مورد بررسی قرار دهیم بدون شک مترو شهر زیرزمینی است که کمترین تخلف و جرم در آن اتفاق می افتد.

وی با طرح مقایسه ای میان جابجایی مسافر در مترو و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: میزان جابجایی مسافر در مترو تهران در طول یک روز با جابجایی مسافر در طول یک سال در فرودگاه امام خمینی(ره) برابری می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 231606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟