بلایی که سر دختر 19 ساله در مسافرخانه غیر مجاز آمد /  2 پرونده دیگر در دست بررسی است

نوزدهم شهریورماه امسال، دختری ١٩ساله اهل خوزستان در حالی با یک کاروان از استان خوزستان برای زیارت به مشهد آمده‌بود که پس از استقرار در یک مسافرخانه غیرمجاز، در پی بروز یک حادثه Incident و ریزش چاه فاضلاب این مسافرخانه غیرمجاز، به درون چاه سقوط Fall کرد و پس از آن، لوازم آشپزخانه و یک آب‌گرم‌کن مخزنی نیز به روی این دختر جوان می‌افتد.

تیم‌های آتش‌نشانی با اطلاع از این حادثه، بلافاصله در محل حاضر شدند و پس از اقدامات اولیه، در عملیاتی سخت، توانستند پیکر این دختر جوان را از عمق فاضلاب بیرون بکشند، اما تکنسین‌های اورژانس حاضر در محل، مرگ او را اعلام کردند و جسد به پزشکی قانونی منتقل شد.

این حادثه در حالی رخ داد که دو سال پیش نیز یک پدر و دختر دزفولی بر اثر سقوط در چاه فاضلاب همین مهمان‌پذیر جان باخته‌بودند و همان زمان، این مسافرخانه غیرمجاز پلمب شده‌‌‌بود.

بازداشت صاحب مسافرخانه

این پرونده پس از بررسی‌های اولیه از سوی قاضی Judge احمدی‌نژاد، بازپرس ویژه قتل Murder دادسرای عمومی و انقلاب، در اختیار حجت‌الاسلام سیدعلی صالح، معاون دادستان و سرپرست مجتمع قضایی ثامن مشهد، قرار گرفت و دستورات تخصصی برای دستگیری صاحب این مسافرخانه صادر شد، اما صاحب این مسافرخانه پس از این حادثه، متواری شده‌بود و چند روز بعد، وکیلش برای پیگیری پرونده به مجتمع قضایی ثامن مراجعه کرد که پاسخ‌دادن به او موکول به آمدن موکلش شد.

در نهایت، پس از گذشت ٣۶روز از حادثه، متهم خود را معرفی کرد که برای او قرار بازداشت صادر شد که او با قرار وثیقه، از زندان Prison آزاد شد.

کشف چندین مسافرخانه غیرمجاز دیگر

بررسی‌های قضایی در‌خصوص جزئیات این پرونده مشخص کرد که متهم چندین مسافرخانه غیرمجاز دیگر نیز در خیابان‌ نوغان و بولوار طبرسی دارد که تمام این مسافرخانه‌ها به دستور مقام قضایی پلمب شدند و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

اما حلقه مفقوده این پرونده حاکی از آن بود که مسافرخانه‌‌ مرگ دو سال پیش پس از جان‌باختن پدر و دختر خوزستانی پلمب می‌شود و در حالی که هیچ دستوری از سوی مقام قضایی مبنی‌‌بر فعالیت مجدد این مسافرخانه صادر نشده‌بود، این مسافرخانه فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

ضد و نقیض‌های مجوز

وکیل متهم پس از پلمب مهمان‌پذیرهای غیرمجاز موکلش، در حالی در مجتمع قضایی ثامن حضور می‌یابد و تقاضای بازگشایی مجدد این مسافرخانه‌ها را دارد که مدعی می‌شود مسافرخانه مرگ با مجوز اداره میراث فرهنگی فعالیت خود را از سر گرفته که ماموران این اداره در روز حادثه دوم (نوزدهم شهریور) با حضور در محل حادثه، مجوز را از موکلش گرفته‌اند.

در پی این اظهارات، مقام قضایی از او مدارکی دال بر صحت ادعاهایش را می‌خواهد که وکیل پس از چند روز، کپی مجوز را به دادسرا تحویل می‌دهد و طبق این مجوز، ع. ر. به قیومیت از فرزند ٩ساله‌اش، اجازه دارد تا پایان فروردین‌٩۶ نسبت به اسکان مسافر مطابق ضوابط اقدام کند و بیشتر این مسافرخانه‌ها نیز به نام پسر ٩ساله متهم مجوز قانونی را دریافت کرده‌اند.

وجود ٢٨٠٠ واحد پذیرش مسافر غیرمجاز

اما اداره میراث‌ فرهنگی مشهد در نامه‌ای مدعی می‌شود تاکنون مجوز بهره‌برداری برای آن واحد صادر نشده و با توجه به اتفاق مشابه در شهریور سال١٣٩٣، مراتب جهت جلوگیری از این واحد غیرمجاز به اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان اعلام و اخیرا نیز واحد مزبور طی لیست ارسالی برای دادستان عمومی و انقلاب مشهد و اداره نظارت بر اماکن عمومی جهت جلوگیری از فعالیت در قالب ٢هزار و ٨٠٠واحد غیرمجاز معرفی شده و این واحد در ٢١شهریور٩۵ از سوی اداره اماکن عمومی پلمب شده‌ است.

این نامه در حالی به کلانتری آستانه‌پرست و سپس به مجتمع قضایی ثامن ارسال می‌شود که پلمب این واحد تنها دو روز پس از حادثه دوم (نوزدهم شهریور) صورت گرفته و هنوز از وضعیت بازگشایی این مسافرخانه که دو سال پیش نیز پلمب شده‌بود، خبری در دست نیست.

رسیدگی به پرونده همچنان ادامه دارد

معاون دادستان و سرپرست مجتمع قضایی ثامن مشهد با اشاره به اینکه متهم با قرار وثیقه از زندان آزاد شده‌است، گفت: خانواده متوفی پس از همان شکایت اولیه، هیچ مراجعه‌ای به ما نداشته‌اند و تنها پس از حضور در شهر خودشان، به امام‌جمعه شهرشان شکایت کرده‌اند که او نیز در نامه‌ای خطاب به آیت‌ا... علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، خواستار پیگیری پرونده شده‌بود که همان نامه برای ما ارسال شد.

حجت‌الاسلام سیدعلی صالح با اشاره به اینکه دنبال حق و حقوق قانونی متوفی هستیم، بیان کرد: طبق ماده۵۴٣ قانون Law مجازات اسلامی، هرگاه یک سکونتگاه غیررسمی پلمب و غیرقانونی فک پلمب شود، متخلفان به حبس محکوم می‌شوند و دستگاه‌هایی که مسئول بازگشایی مجدد این مسافرخانه غیرمجاز هستند باید درخصوص مجوزدادن به این مسافرخانه پاسخ‌گو باشند و ما تا مشخص‌شدن مقصران اصلی بروز این حادثه، رسیدگی به آن را بدون هیچ اهمالی همچنان ادامه می‌دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

شهر آرا

 

کدخبر: 231699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟