شناسایی جسد 43 نفر از قرباینان تصادف دو قطار در سمنان/ ۴۰ هزار تطبیق DNA در رابطه با حادثه تروریستی حله

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: حادثه Incident تروریستی حله دردناک و حجم انفجار فجیع بود و اجساد مطهر تقریبا سوخته و غیر قابل تشخیص بود، در واقع اجساد متلاشی و فقط قطعاتی از اجزا وجود داشت.

وی گفت: قطعات متلاشی شده همراه پیکرها تحوبل پزشکی قانونی داده شد و استخراج دی ان ای از همان لحظه آغاز شد ، به پزشکی قانونی استان خوزستان اعلام کردیم تا نمونه ها را به پزشکی قانونی ارسال کنند.

شجاعی تصریح کرد: هفته قبل در کهریزک جلسه ای داشتیم . تصمیم گیری شد که مراسم تشییع در روز شهادت امام رضا (ع) برگزار کنند و تشییع به صورت جمعی و از طریق کد انجام شود . در این راستا پزشکی قانونی تهران کار را به صورت شبانه روزی انجام داد و خوشبختانه ظرف ۴ روز کار تشخیص هویت ها به پایان رسید که اقدامی بزرگ بود و تعداد زیادی اجساد و قطعات احراز هویت شدند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه تقریبا کار نهایی شده است، گفت: در بحث حادثه تروریستی از بین پیکرها و خانواده ها که تطبیق کردیم ۵۷ نفر احراز هویت شدند که از این تعداد ۵۵ نفر ایرانی ، یک نفر عراقی و یک نفر افغانستانی است.

وی به ارائه گزارش عملکرد پزشکی قانونی در رابطه با شناسایی و احراز هویت جانباختگان برخورد دو قطار در سمنان پرداخت و افزود: در بحث تصادف Crash قطار تا دیروز ۴۳ نفر بر اثر تطبیق ها شناسایی شدند، همچنین 6 خانواده نیز نمونه دادند که با نمونه ها تطبیق ندارد.خطای تشخیص هویت در جانباختگان این حادثه صفر است. کار نمونه گیری از تمام متوفیان و کوچکترین قطعات انجام شده است و خوشبختانه به جواب رسیده ایم.

دکتر شجاعی ادامه داد: در شناسایی جانباختگان حادثه قطار کار تطبیق را در سه مرحله و در هر مرحله 2950 نفر انجام شده است.

وی افزود: تطبیق دی ان ای در حادثه تروریستی حله در سه مرحله و در هرمرحله ۱۳ هزار و ۸۰۰ مورد تطبیق انجام دادیم که در مجموع ۴۰ هزار تطبیق دی ان ای در خصوص حادثه تروریستی حله انجام شده است احتمال افزایش آمار نیز وجود دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص اینکه آیا هزینه ی جانباختگان منا به پزشکی قانونی پرداخت شده است یا خیر؟ گفت: هنوز هزینه ای پرداخت نشده است و در هیئت دولت مصوبه ای گذرانده شده تا هزینه ای پرداخت شود اما تاکنون پرداخت نشده است.

دکتر شجاعی همچنین گفت: بانک ژنتیک دراین راستا کمک بسیاری می تواند انجام دهد. در آینده فایل ژنتیک کارکنان مشاغل آسیب پذیر همچون خبرنگاران،خلبانان وارد بانک ژنتیک می شود تا درزمان بروز حادثه بتوان سریعتر اقدامات لازم را انجام داد.در حال حاضر از مجرمان کار را آغاز کرده ایم .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 232088 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟