عکس قاتل 10 تن در کرمان لحظاتی پس از دستگیری +جزئیات و ناگفته های پرونده از زبان شاهدان قتل عام

جزئیات جنایت اززبان شاهد مجروح

خواهرزاده همسرعامل جنایت که درصحنه حضور داشت وپس ازشلیک گلوله به بیمارستان انتقال یافت و با تلاش تیم درمانی ازمرگ رهایی یافت، دیروز روی تخت بیمارستان درگفت‌و‌گو با خبرنگارحوادث«ایران»به تشریح جزئیات غروب خونین پرداخت.

وی گفت:مادر بزرگ‌مان مریض شده بود به همین خاطر خاله‌ام با ما تماس گرفت و گفت که من از کرمان می‌آیم؛ شماهم بیایید خانه مادر بزرگ. همگی ما در خانه مادر بزرگ که تازه ازبیمارستان آمده بود جمع شده بودیم که ناگهان صدایی از حیاط خانه آمد. از پشت پنجره شهروزرادیدیم که اسلحه به‌دست از دیوار خانه بالا آمده و در همان حال به حیاط خانه پرید. تعدادی از همسایه‌ها و اهل فامیل در حیاط بودند که قاتل در یک لحظه همه را به رگبار بست. دود و صدای گلوله همه فضای حیاط را پر کرده بود.همان موقع وحشت زده به داخل اتاق دویدیم تا مخفی شویم ولی قاتل خود را به داخل رساند. او با نگاه سردش یک یک ما را برانداز می‌کرد؛ هیچ چیز نمی‌گفت و فقط نشانه می‌رفت و تک تک اعضای خانواده را به رگبار بست. 6 نفر را در همان حال با گلوله زد. من هم از ناحیه شکم تیر خوردم و الان در بیمارستان هستم. او قبلاً پدربزرگم را تهدید کرده بود که عقده‌هایش را بر سر تک تک خانواده ما خالی می‌کند که همین کار را هم کرد.

گزارش قتل عام

این جنایت عصر روز پنجشنبه دوم دی زمانی رخ داد که مادر رقیه- همسر عامل جنایت-که تازه از بیمارستان مرخص شده وبه خانه انتقال یافته بود در حال گفت‌و‌گو با خانواده و جمعی از همسایگان عیادت‌کننده بود که داماد جنایتکارازبالای دیوار به داخل حیاط پرید وبی‌درنگ به سوی چند تن که درحیاط بودند آتش گشود.

این در حالی بود که همسرش رقیه، وحشتزده شاهد قتل عام عزیزانش بود و قدرت هیچ کاری راهم نداشت. او فقط فریادهای شوهرش را شنید که با چشمان خون گرفته‌اش گفت: «همه اعضای خانواده‌ات را جلوی چشمانت کشتم تا بدانی به حرف‌هایی که زده بودم عمل کردم. ولی تو راهرگز نمی‌کشم چونکه می‌خواهم تا پایان عمرت زنده بمانی و زجر بکشی و روزی صدبار آرزوی مرگ کنی.»

 زن جوان سه ماه پیش به عقد پسر خاله‌اش-قاتل- درآمده بود اما وقتی با بدرفتاری‌ها، زندانی شدن و خیانت همسرش روبه‌رو شد تصمیم به جدایی گرفت و همین عامل انگیزه مرد جنایتکار شد تا تهدیدش را عملی کند.

پس از اعلام این جنایت هولناک ردیابی‌های ویژه نیروهای پلیس و مأموران امنیتی برای دستگیری جنایتکار فراری آغاز و شورای تأمین نیز با حضور مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی استان تشکیل شد.

در ادامه تحقیقات مشخص شد این جنایت امنیتی نبوده و تنها ناشی از جهل و فقر فرهنگی بوده است. ضمن اینکه بررسی سوابق زندگی شهروز-جنایتکار 27 ساله- نشان داد او از سال‌های نوجوانی زندگی بسیار آشفته‌ای داشته و بحران‌های روحی شدید باعث بروز اختلالات شخصیتی‌اش شده است. پدر عامل جنایت نیز 15 سال قبل درجریان درگیری باندهای خلافکار کشته شده بود. همچنین بررسی سوابق این قاتل فراری حاکی از آن بود که او یک ماه پیش از جنایت، به مدت سه ماه و یک روز به اتهام تهدید به قتل در زندان بوده است. او همچنین در زمینه قاچاق اتباع خارجی نیز فعالیت داشت که متأسفانه به دلیل نقصی که در قانون برای برخورد با این قاچاقچیان وجود دارد، محکوم نشد.

جزئیات دستگیری جنایتکارفراری

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: عامل قتل  10نفر از اهالی یک خانواده و همسایگانشان در روستای جهان آباد از توابع شهرستان فهرج کرمان روز یکشنبه با تلاش مأموران انتظامی سیستان و بلوچستان در شهرستان ایرانشهر دستگیر شد.

 سردار حسین رحیمی اظهار داشت: مأموران انتظامی سیستان و بلوچستان پس از چند روزعملیات ویژه تعقیب و مراقبت، سرانجام موفق شدند قاتل را در فلکه بسیج ایرانشهر شناسایی کنند. اما زمانی که مأموران برای دستگیری‌اش وارد عمل شدند وی با قمه به سوی آنها حمله ور شد و کودکی را گروگان گرفت. اما مأموران موفق شدند با اقدامات تخصصی گروگان را آزاد و قاتل فراری را دستگیر کنند.

رسیدگی ویژه به پرونده

محمد ضیاالدینی- دادستان عمومی وانقلاب شهرستان بم-نیزبا بیان اینکه انگیزه و علت اصلی این جنایت اختلاف‌های خانوادگی عامل جنایت با همسرش وخانواده اوبوده بیان داشت: رسیدگی به این پرونده دردستورکار دادگاه عمومی شهرستان فهرج است ودستگاه قضایی رسیدگی به این پرونده را باجدیت در دستور کاردارد و ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی قضایی به این پرونده صورت خواهد پذیرفت و متهم به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

ناگفته‌های تازه ازجنایت

خلیل همایی راد، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان نیز دیروز جزئیات تازه‌ای درباره این جنایت فاش کرد. عامل جنایت پس از ورود به خانه پدرزنش، ابتدا همسرش را با تهدید اسلحه از جمع جدا کرد و درچشم به هم زدنی بقیه را به رگبار گلوله بست. البته یکی از بستگانش درگوشه‌ای ازخانه پنهان شده بود که جان سالم به در برد. یکی از کودکان نیز که در این جمع حضور داشت همزمان با تیراندازی ودریک لحظه هراسان در گوشه‌ای از اتاق پنهان شد که قاتل او را نیزبیرون کشید و به قتل رساند. در این جنایت هولناک، کریم 61 ساله- پدر همسر و شوهر خاله قاتل- زینب 43 ساله -مادر همسرقاتل- حمیده 35 ساله -خواهرزن عامل جنایت- معصومه -عمه 32 ساله همسرقاتل- محمدجواد برادرزن 22 ساله قاتل -دانشجو- سحر خواهرزن 22 ساله و دخترش روژان هفت ساله به قتل رسیدند. سه تن از همسایه‌ها به نام‌های زینب 45 ساله، راضیه 20 ساله و مرضیه 22 ساله نیز در این جنایت به قتل رسیدند.

 چهارتن نیزمجروح شدند که با انتقال به بیمارستان شهرستان بم تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته همایی راد، طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد متهم؛ دختر خاله‌اش را حدود یک سال و نیم قبل به عقد خویش در آورده بوده وبه تازگی زندگی مشترک‌شان را شروع کرده بودند.اما بروز اختلافاتی بین متهم و همسرش موجب می‌شود نوعروس خیلی زود درخواست طلاق بدهد. خانواده رقیه نیز موافق جدایی بودند.اما قبل ازطلاق این جنایت خونین وتکاندهنده اتفاق افتاد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان خاطرنشان کرد:بی تردید علت اختلاف‌های رقیه و متهم قابل بررسی است.ضمن اینکه خشونت گفتاری، کتک کاری، فحاشی و خیانت شهروز، روابط غیراخلاقی و دست داشتن در قاچاق انسان (انتقال غیرقانونی اتباع غیرمجاز) توسط متهم، نیزقابل بررسی است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های امنیتی استان کرمان بلافاصله بعد از وقوع حادثه وارد عمل شدند، گفت: تیمی متشکل از معاون سیاسی و امنیتی، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری، فرمانده انتظامی، جانشین اداره کل اطلاعات و رئیس پلیس آگاهی استان کرمان بعد از وقوع قتل به دستور استاندار کرمان به شهرستان فهرج عزیمت کردند و شورای تأمین شهرستان‌های شرقی مشترک با ریگان و نرماشیر در فهرج برگزار شد. جانشین فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان نیز دستورات لازم را بلافاصله برای همکاری پایگاه‌های مقاومت بسیج صادر کرد و رئیس دادگاه حوزه قضایی فهرج و دادستان بم هم در منطقه حضور داشتند و هماهنگی‌های لازم بلافاصله با دادستانی کرمان و رئیس کل دادگستری استان انجام شد.

به گفته همایی راد، به محض وقوع حادثه‌ای با این درجه از اهمیت، نخستین کار در سیستم امنیتی، مشخص کردن خاستگاه و ریشه‌یابی محل وقوع حادثه است.

وی با بیان اینکه حوادث از نظر امنیتی به چهار گروه عمده تقسیم می‌شوند، گفت: گروه اول منشأ ضد امنیتی دارند مانند حوادث تروریستی و در بررسی‌های اولیه پس از هر حادثه این اولویت اول ما محسوب می‌شود که مشخص کنیم حادثه امنیتی بوده یا نه؟ گروه دوم حوادث انتظامی و مربوط به حوزه نظم است که منشأ آن به نظم مربوط است مانند حوادثی که ممکن است بر اثر ازدحام جمعیت در یک ورزشگاه یا مراسم منجر به تلفات انسانی شود. سومین گروه از حوادث مربوط به درگیری درون گروهی باندهای خلافکار است که در قالب ربایش و گروگانگیری، قتل یا سرقت مسلحانه رخ می‌دهد.چهارمین گروه نیز منشأ فرهنگی و اجتماعی دارند به همین خاطر بعد از وقوع حوادث باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حادثه را در یکی از این گروه‌ها دسته‌بندی کرد که حادثه فهرج نیز مشمول همین رویه شد و با توجه به منشأ رخداد حادثه در دسته حوادث فرهنگی، اجتماعی طبقه‌بندی شد.

همایی با اشاره به وقوع حوادث و موارد متعددی از جهل و فقر فرهنگی گفت: به‌عنوان مثال اوایل امسال در یکی از مناطق، پدری که درآمدش به اندازه اعتیاد خودش نبودولی 2 همسر داشت، بعد از طلاق یکی از همسرانش و تلاش برای حضانت دختر 9 ساله‌اش، دختر خود را با ضربات چاقو به قتل رساند و اکنون در زندان به سر می‌برد لذا آیا فردی که این حادثه را رقم زده گرفتار جهل و فقر فرهنگی نبوده؟

همایی با بیان اینکه وقوع حوادث به مناطق جغرافیایی مختلف استان و کشور ربطی ندارد گفت: اینگونه رفتار ناشی از فقر فرهنگی عاملان حوادث است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمان با بیان اینکه حوادث متعددی ناشی از جهل فرهنگی در برخی از شهرستان‌ها وجود دارد، گفت: تیراندازی در عروسی‌ها که منجر به جرح و قتل و سایر مسائل می‌شود یک عارضه فرهنگی است و نیاز به درمان دارد.حال آنکه در فهرج طی سه سال گذشته حتی یک قتل نداشتیم و این شهرستان یکی از امن‌ترین شهرستان‌های استان کرمان بود. اما این حادثه نشان داد که بسترهای وقوع حوادث مشابه وجود دارند.حال باید دید چه اتفاقی می‌افتد که یکی از تلخ‌ترین حوادث نه تنها استان بلکه کشور در نتیجه یک اختلاف خانوادگی در این منطقه به وجود می‌آید.درهمین حال از افرادی که در حوزه فرهنگی اجتماعی و سلامت روان افراد مسئولیت دارند می‌پرسم پاسخ خون کودک هفت ساله‌ای که از ترس سر و صدای اسلحه و خون و خونریزی زیر تخت پناه می‌برد و قاتل وی را ناجوانمردانه و در کمال قساوت بیرون آورده و با خالی کردن گلوله‌ای در چشمش وی را می‌کشد چه کسی خواهد داد؟ این فرد در فهرج 10 نفر از نزدیک‌ترین افراد خانواده خود را می‌کشد و بعد به همسرش می‌گوید اینها را جلوی چشمت کشتم که تا آخر عمرت زجر بکشی.

 حال سؤال اینجاست چرا هیچ‌کس به اختلاف‌های خانوادگی ریشه دار این خانواده طی یک سال و نیم گذشته نپرداخته و چرا کسی در این بحران خانوادگی مداخله نکرده است؟ اگر نهادهای متولی و افرادی که مسئولیت سلامت روح و روان جامعه را بر عهده دارند به ریشه‌یابی علل و وقوع حوادث نپردازند ممکن است حوادث تلخی رقم بخورد و افکار عمومی مردم منطقه استان و کشور را جریحه دار کند.

همایی افزود: دستگاه‌های امنیتی، قضایی، انتظامی همه در این ماجرا پای کار هستند و قاتل بزودی مجازات می‌شود اما چه کسی اوضاع روحی و روانی زن جوان 23 ساله که 10 نفر از اعضای خانواده‌اش را جلوی چشمش کشته‌اند بررسی و وی را درمان می‌کند وتحت حمایت قرارمی دهد؟وی اظهار کرد: می‌دانیم که حوادث مشابه منجر به اختلال روانی پی تی اس دی می‌شود و کابوس‌های ناشی از صحنه قتل تا مدت‌ها در ذهن و روح افراد بازمانده باقی می‌ماند. نظام بهداشت و درمان که در مورد آنها پیشگیری نکرده آیا حداقل در راستای درمانی اختلافات روانی بازماندگان کاری انجام می‌دهد؟آیا دستگاه‌های متولی بهداشت روانی و فرهنگ جامعه نیز همزمان و همراه با عوامل قضایی و انتظامی و غیره در صحنه حوادث حضور پیدا می‌کنند و به ریشه‌یابی حوادث می‌پردازند؟

همایی با تأکید بر اینکه در استان کرمان طی سه سال گذشته حتی یک مورد رخداد ضد امنیت اتفاق نیفتاده است اظهار کرد: عمده حوادث این استان ناشی از تسویه حساب گروه‌های خلافکار یا با منشأ اجتماعی بوده است.همایی گفت: به طور حتم بررسی رفتار متهم این پرونده نیز حاکی از نواقص و جهل فرهنگی در زندگی خانوادگی وی بوده و این دردی برای جامعه است و کتمان حقیقت تأثیری در آثار و تبعات آن ندارد.بی تردید توسعه فرهنگی مقدمه توسعه سیاسی و اقتصادی است و بر نظم جامعه تأثیر می‌گذارد.

ایران

رکنا: عامل قتل عام خانوادگی فهرج کرمان

 

کدخبر: 234090 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟