90 دقیقه تلاش 8 پزشک متخصص برای احیای «آیت‌الله»+جزئیات

مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران روز گذشته درباره علت انتقال، روند رسیدگی و اقدامات درمانی انجام شده در بیمارستان شهدای تجریش جهت احیای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توضیحاتی ارائه کردند. نخستین توضیح در این باره از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره یک جماران بیان شد. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته در حاشیه حضور هیأت دولت در جماران، ضمن رد هرگونه ابهام و اشکال در زمینه پرونده پزشکی آیت‌الله هاشمی گفت: پرونده‌ای در خصوص رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کار نیست و جای هیچ گونه شبهه‌ای نبوده و دلایل فوت کاملاً واضح است. آیت‌الله هاشمی خودشان علاقه‌ای به داشتن تیم پزشکی همراه نداشت.

دکتر سیدحسن هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده رسانه‌های خارجی از سخنان روز گذشته اش مبنی بر نبود تیم پزشکی همراه با آیت‌الله در هنگام حادثه Incident گفت: از رسانه‌های بیگانه انتظاری نیست. رسانه‌های بیگانه در طول بیش از سه دهه گذشته فقط دشمنی کردند بنابراین انتظاری غیر از این از دشمنان انقلاب نداریم.

همچنین قائم مقام و معاون درمان وزیر بهداشت نیز صبح روز دوشنبه برای پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره اقدامات درمانی انجام شده از سوی پزشکان بیمارستان شهدای تجریش برای احیای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نشست خبری ترتیب داده بودند.

دکتر ایرج حریرچی در رابطه با انتقال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بیمارستان شهدای تجریش گفت: علت انتقال مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بیمارستان شهدای تجریش به این دلیل بوده است که منزل وی در نزدیکی این بیمارستان بوده و همراهان آقای رفسنجانی او را به نزدیک‌ترین بیمارستان محل سکونت خود انتقال داده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام رحلت حضرت معصومه (س) و ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: دیروز بعدازظهر در حدود ساعت 6 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به طور کاملاً ناگهانی دچار ایست کامل قلبی می‌شوند که به دنبال این اتفاق بلافاصله ایشان را به نزدیک‌ترین بیمارستان یعنی بیمارستان شهدای تجریش منتقل می‌کنند. در زمان ورود، ایشان علائم حیاتی نداشتند و دچار وقفه کامل قلبی و تنفسی بودند.

دکتر محمد آقاجانی با بیان اینکه بلافاصله اقدامات لازم توسط متخصصان قلب، طب اورژانس، بیهوشی و اورژانس انجام شد، گفت: اقدامات درمانی مختلف شامل عملیات احیا، تنفس مکانیکال و تنفس مصنوعی، ماساژ قلبی، تزریق انواع داروها و تعبیه دستگاه ضربان‌ساز مصنوعی قلب و همه اقدامات اعم از اکوکاردیوگرافی و... انجام شد تا شانسی به قلب بدهیم. این اقدامات در مدت 90 دقیقه ادامه یافت، اما متأسفانه هیچ‌کدام مؤثر نبودند و در نهایت تأسف ایشان در ساعت 19:30 دار فانی را وداع گفتند.وی با بیان اینکه همه امکانات در اختیار بود و تیم تخصصی نیز کامل بودند، گفت: اما به دلیل اینکه نخستین تظاهر این اتفاق وقفه کامل قلبی بود، اقدامات درمانی در این زمان علاج‌بخش نیست و حتی اگر این موضوع در یک مرکز درمانی هم رخ می‌داد، ممکن بود اقدامات درمانی تأثیری نداشته باشد.

آقاجانی درباره چرایی حضور نداشتن تیم پزشکی با ایشان گفت: ایشان فقط در سفرهای شهرستانی می‌پذیرفتند که تیم پزشکی همراه‌شان باشند و در سایر مواقع تیم پزشکی را نمی‌پذیرفتند و صرفاً در سفرها تیم پزشکی با ایشان همراه بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وضعیت جسمی خوبی داشتند و حتی ورزش می‌کردند و کارهای روزمره‌شان را انجام می‌دادند و از نظر جسمی و روحی وضعیت خوبی داشتند، اما در عین حال زمینه بیماری قلبی را هم داشتند و در سن 82 سالگی با وجود بیماری زمینه‌ای قلبی، احتمال بروز سکته قلبی دور از ذهن نیست.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سنوات گذشته برای بررسی‌های پزشکی به پزشکان مورد اعتمادشان مراجعه کرده بودند، اما مشکل جدی که در کارهایشان اختلال ایجاد کند، وجود نداشت اما باید توجه کرد که ما به عنوان تیم پزشکی از زمانی که در جریان موضوع قرار گرفتیم و ایشان وارد بیمارستان شدند، همه اقدامات، امکانات، تجهیزات و تیم پزشکی حاضر بود و همه اقدامات ممکن انجام شد اما اقدامی بیش از این قابل انجام نبود.

آقاجانی مجدداً درباره حضور نداشتن تیم پزشکی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ایشان پزشکان مورد اعتماد خود را داشتند، اما به هر دلیل تیم پزشکی را به طور مستمر در کنار خودشان نپذیرفته بودند و صرفاً در سفرها تیم پزشکی همراه‌شان بود.

علت انتقال آیت‌الله هاشمی به بیمارستان چه بود؟

اسماعیل رمضانی مدیر کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به «ایران» گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حوالی ساعت 18 روز یکشنبه 19 دی ماه با حالت سیانوز(لب تیره) ناشی از ایست قلبی و تنفسی و در شرایطی که هوشیاری نداشت توسط محافظان شخصی و اتومبیل شخصی‌شان به اورژانس بیمارستان شهدای تجریش انتقال یافت.

وی افزود: موقع انتقال آیت‌الله هاشمی به بیمارستان شهدای تجریش ایشان نبض نداشتند. پزشکان متخصص بلافاصله با حضور بر بالین ایشان حدود یک ساعت و پانزده دقیقه عملیات احیا را انجام دادند.

مدیر کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: مسئولان اورژانس بیمارستان بلافاصله ماساژ قلبی را همراه با تنفس مصنوعی آغاز کردند و عملیات احیا انجام شد اما متأسفانه عملیات ناموفق بود و ایشان حدود ساعت 19.30 دار فانی را وداع گفت.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که آیا تیم پزشکی برای رسیدگی به وضعیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، گفت: اصلاً فرصت تشکیل تیم پزشکی وجود نداشت با این حال 8 پزشک اتند(پزشکان متخصصی که همیشه در بخش هستند) متشکل از متخصص قلب و طب اورژانس عملیات احیای قلب را انجام دادند.

آنطور که در بیانیه دانشگاه شهید بهشتی آمده است، وزیرمحترم بهداشت و رئیس دانشگاه نیز بلافاصله با حضور در بیمارستان بر روند احیای قلبی و تنفسی ایشان نظارت داشتند ولی متأسفانه به رغم همه تلاش‌های تیم پزشکی، بازگشت ایشان به زندگی و ادامه حیات ممکن نشد. پیکر مطهر ایشان پس از اعلام مرگ قطعی با تصمیم خانواده ایشان و مسئولان بلافاصله از بیمارستان به حسینیه جماران منتقل شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

ایران

 

کدخبر: 237009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟