آگهی فروش اینترنتی آهوی کمیاب و گوزن تاکسیدرمی‌شده پلیس مشهد را حساس کرد

رسیدگی به این دو پرونده با شکایت سازمان محیط‌زیست مشهد آغاز شد. بررسی نخستین شکایت نشان می‌داد که فردی با انتشار آگهی در سایت دیوار قصد فروش 2آهوی کمیاب به قیمت هر کدام 4میلیون تومان را دارد و احتمالا این فرد از شکارچیان غیرمجاز است. با این شکایت تیمی از مأموران وارد عمل شدند و در جریان بررسی‌های تخصصی موفق شدند منتشر‌کننده آگهی را شناسایی کنند.

این مرد پس از دستگیری اعتراف کرد که فروشنده اصلی مردی است که در شهرستان درگز زندگی می‌کند و او فقط نقش واسطه را داشته است. با این اطلاعات، تیمی از مأموران راهی شهرستان درگز شدند و محل زندگی فروشنده اصلی را در یکی از مناطق اطراف شهر شناسایی کردند. آنها پس از ورود به این محل با 2آهوی کمیاب روبه‌رو شدند که در شرایط بدی نگهداری می‌شدند. با دستگیری فروشنده اصلی مشخص شد که وی شکارچی غیرمجاز بوده و حدود 10ماه پیش آهوها را از منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست دزدیده است.

این مرد در بازجویی‌ها گفت: از آنجا که از زمان زاد و ولد آهوها در منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست باخبر بودم، مخفیانه راهی آنجا شدم. بی‌آنکه مأموران محیط‌بانی متوجه شوند، محل زندگی این‌گونه از آهوهای کمیاب را شناسایی کردم و وقتی دیدم آهوی مادر 2بره به دنیا آورده، آنها را دزدیدم و با خودم به خانه آوردم. کارم این بود که چند ماهی از آهوها در داخل خانه مراقبت می‌کردم و وقتی آنها کمی بزرگ‌تر می‌شدند، اقدام به فروش آنها می‌کردم.

این بار هم قصد داشتم این دو آهو را با کمک یک دلال بفروشم که دستگیر شدم. با اعترافات این مرد، آهوهای کمیاب در اختیار محیط‌زیست قرار گرفته و در دامان طبیعت بازگردانده شدند و پرونده متهمان نیز با صدور قرار قانونی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

گوزن تاکسیدرمی؛ 8میلیون

اما دومین شکایتی که از سوی سازمان محیط‌زیست در اختیار پلیس فتا قرار گرفت، از فروش حیوانات تاکسیدرمی شده در سایت دیوار حکایت داشت. در این شکایت آمده بود که فردی با انتشار آگهی از گوزن تاکسیدرمی‌شده قصد فروش آن را دارد. با این شکایت، تحقیقات مأموران آغاز و مشخص شد که فرد مورد نظر مبلغ 8میلیون تومان برای فروش گوزن تاکسیدرمی شده درنظر گرفته و عکس‌هایی از آن را نیز منتشر کرده است.

تحقیقات برای دستگیری این فرد آغاز شد و مأموران موفق شدند در بررسی‌های تخصصی محل زندگی وی را شناسایی کنند. پس از دستگیری این مرد مشخص شد که وی مجرمی سابقه‌دار است که پیش از این نیز به جرم Crime شکار غیرمجاز بازداشت شده است. مأموران در خانه او گوزن تاکسیدرمی‌شده‌ای را کشف کردند که در جریان بررسی‌های تخصصی مشخص شد این پیکر تاکسیدرمی شده تقلبی است و متهم با استفاده از وسایلی که در اختیار داشته به طرز کاملا ماهرانه‌ای اقدام به ساخت گوزن تاکسیدرمی شده تقلبی کرده است.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: با دستگیری متهم 30ساله، تحقیقات برای مشخص‌شدن سایر جرایم و شاکیان احتمالی او آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه اطلاعات مردمی نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست دارد، از تمامی دوستداران محیط‌زیست درخواست کرد درصورت اطلاع از فروش حیوانات محافظت شده و شکارچیان غیرمجاز، این اطلاعات را از طریق سایت پلیس فتا، بخش پیام‌های مردمی در اختیار پلیس قرار دهند تا مأموران به سرعت بتوانند مجرمان را شناسایی و دستگیر کنندبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟