29 بهمن سال 82 قطار در حالی تهران را به مقصد مشهد ترک کرد که مقدار زیادی گوگرد، پشم شیشه و مواد شیمیایی با خود حمل می‌کرد. پس از طی مسافتی طولانی، قطار باری در ایستگاهی بین مشهد و نیشابور توقف کرده بودکه ناگهان بر اثر شیب ریل‌ها که به سمت نیشابور بود و دلایل نامشخص فنی دیگر تعدادی از واگن‌های قطار جدا شده و به سمت ایستگاه نیشابور سرازیر شد.

لحظه به لحظه شیب تندتر می‌شد و سرعت قطار بالاتر می‌رفت تا جایی که نگه داشتن‌اش تا حدود زیادی سخت به نظر می‌رسید. در همین هنگام مسئولان راه‌آهن تصمیم گرفتند قبل از رسیدن واگن‌ها به ایستگاه نیشابور با تغییر از خط اصلی به فرعی واگن‌ها را به ایستگاه بین‌راهی در 10کیلومتری نیشابور هدایت کنند.

در نزدیکی‌های ایستگاه مورد نظر روستای کوچکی وجود داشت که جمعیت کم آن با هماهنگی‌های مسئولان ستاد حوادث Accidents غیرمترقبه از آنجا تخلیه شد. مردم روستا نمی‌دانستند چه اتفاقی رخ خواهد داد. فقط در خانه نشسته بودند که ناگهان به آنها خبر می‌دهند تا لحظاتی دیگر باید روستا تخلیه شود.

مردم هاج و واج مانده، با مسئولان همکاری می‌کنند و در مدت کوتاهی روستا از جمعیت تخلیه و مسیر‌های منتهی به روستا و ایستگاه مسدود می‌شود و هیچ فرد غیرمجاز، حق تردد در این مکان‌ها را پیدا نمی‌کند.

این اقدام یک حرکت پیشگیرانه ایمنی به‌‌موقع بود. واگن‌ها در این ایستگاه در برخورد با مانع دچار آتش‌سوزی می‌شوند و در ظاهر همه چیز ختم به خیر می‌شود. آتش‌نشانان حاضر در محل و دیگر نیرو‌های امدادی بدون شناسایی مواد آتش‌زا طبق روش معمول سعی می‌کنند آتش را خاموش کنند.

عملیات اطفای حریق تا روز بعد از حادثه Incident همچنان ادامه داشت و صبح روز بعد به پایان رسید. مسئولان محلی و مردم برای تماشای صحنه و تشکر از امدادگران به محل حادثه رفته بودند که ناگهان انفجار مهیب رخ داد. انفجاری که آثار آن تا شعاع 20 کیلومتری محل حادثه را در بر داشت.

بعد‌ها مشخص شد با نفوذ آب به داخل مواد شیمیایی فعل و انفعالاتی حاصل شد که این انفجار بزرگ با حدود 300 کشته و زخمی رهاورد این فعل و انفعالات بوده است.مردم حاضر در محل همگی به طرز فجیعی کشته شدند و حتی شناسایی تعداد زیادی از آنان ممکن نبود. موج انفجار آن‌قدر بزرگ بود که به اکثر خانه‌های روستا آسیب وارد کرده بود و موج انتشار این خبر حتی بزرگ‌تر از آن بود و با واکنش‌های بین‌المللی همراه شد. شاید وقوع این حادثه بر اثر مشکلات فنی در سال 82 برای بسیاری از مسئولان درس عبرت شده باشد، اما حوادث این چنینی تا امسال همچنان ادامه داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: جام جم

 

کدخبر: 247384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟