پرونده حمید بقایی همچنان مفتوح است / نجات ۳۲۸ نفر از قصاص/ نیت نامه به ترامپ را باید از نویسنده پرسید

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای درصد و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران، ضمن تبریک هفته منابع طبیعی گفت: همه مسئولان باید نسبت به تخریب منابع طبیعی توجه ویژه داشته باشند. حقیقتا آنچه در برخی از استان ها رخ می‌دهد، بسیار دردناک است. ای کاش دولت در خصوص مشکلات استان خوزستان تلاش‌ها را زودتر شروع می‌کرد، توقع مردم این است که دولت کارهایی را انجام دهد که در تراز مردم باشد
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به فعالیت قوه قضائیه در این خصوص گفت: در رابطه با مشکلات محیط زیستی، قوه قضائیه با متخلفان برخورد کرده و در این جهت، دادسرای انفال و منابع طبیعی در تهران آغاز به کار کرده است.
محسنی اژه ای افزود: انشاالله دولت و مجلس عنایت کرده و بودجه ای که از سال‌های قبل باید به طرح «کاداستر» اختصاص می یافت، تعلق گیرد. اگر این طرح در کل کشور از جمله منابع طبیعی و شهری اجرا شود، از بسیاری از تصرفات جلوگیری می شود.
معاون اول قوه قضائیه به تماس های تلفنی مردمی با قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در بهمن ماه از طریق وب و تلفن همراه، ۲۰۰ هزار تماس صورت گرفته که بیش از هشتاد هزار از این موارد، مربوط به مشاوره حقوقی بوده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: ۱۳۰۰ مورد هم از کل تماس ها انتقاد و پیشنهادات بوده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری گفت: در بهمن ماه و نیمه دوم دیماه، در ۴۵ روز منتهی به نیمه اسفند ۲۸ نفر از کسانی که حکم قصاص داشتند، اولیای دم از حق خود صرف نظر کردند و فرد محکوم که می‌توانست سلب حیات شود، از قصاص نجات پیدا کرد.
وی ادامه داد: این مساله امر مطلوبی است و سفارش هم شده است. از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه ۳۲۸ مورد از حق قصاص صرفنظر شده است. برخی به طور کلی رضایت مطلق می دهند و برخی تنها از قصاص صرف‌نظر می کنند و با مبلغی مصالحه می کنند. این مبلغ ممکن است بیشتر از دیه باشد یا به همان اندازه دیه و یا کمتر از دیه باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبری بارها اعلام کردند که جز در موارد هسته ای نباید با آمریکا مذاکره کرد، اخیرا احمدی نژاد نامه ای به ترامپ Trump نوشته است، آیا این نامه مجوز داشته و خلاف امنیت ملی نیست؟ گفت: آمریکا قابل اعتماد نیست و دشمن و شیطان Evil بزرگ است و باید با این نیت نامه نگاری شود. نیت نویسنده را باید از خود او پرسید.
وی در خصوص نامه سازمان بازرسی در رابطه با استخدام های مترو، گفت: سازمان بازرسی بدون برنامه، بازرسی ها را انجام می دهد و از هر دستگاهی موضوعات را بازرسی می کند و گزارش ها گاهی تخلفات را احراز و گاهی به مسئولان اعلام می کنند. در شهرداری هم همین طور عمل می کنند. اگر به جرمی برسند به دادسرا می فرستند با این حال این ارسال به معنای اثبات جرم Crime نیست.
وی افزود: در خصوص ارسال این گزارش به دادسرا اطلاعی ندارم.
محسنی اژه ای در خصوص پرونده یاسین رامین گفت: قرار ایشان تخفیف یافته بود و در هفته های اخیر آزاد شده و تا زمان رسیدگی به پرونده آزاد هستند.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج گفت: تکلیف بیش از ۹۰ درصد سپرده گذاران این پرونده مشخص شده است.تلاش مضاعف هست که علاوه بر رسیدگی به پرونده قضایی،مردم به پول خودشان برسند تا سه هزار میلیارد باقی مانده هم تعیین تکلیف شود.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری، در خصوص اتهامات حمید بقایی و اعلام ورود رهبری به پرونده این فرد، اظهارداشت: عذر قانونی در رابطه با بردن برخی اسامی هست و قرار نهایی برای این پرونده اعلام نشده است.
وی افزود: وظایف شورای نگهبان برای رسیدگی به صلاحیت افراد مشخص است بنابراین به این معنی نیست که تایید صلاحیت منوط به داشتن پرونده نیست و ممکن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 249995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟