دولت امریکا از شکایت مادر دختر ایرانی تبرئه شد / دادگاهی در تهران این حکم را صادر کرد+عکس مریم و تصور حکم

دکتر مینا پورزند وکیل مادر مریم، دختری معلول که 20 سال قبل به طرز مرموزی در امریکا به قتل رسید، بعد از اعلام شکایت برای رسیدگی به قتل فرزندش، درخواست خسارت 132 میلیارد‌ دلاری را از دولت امریکا مطرح کرده بود. خسارت 132 میلیاردی به علت اخطار قبلی به دادستان امریکا در مورد قضات، پلیس و پزشکان آن کشور بود که زمینه جنایت را رقم زده‌اند. این مادر سختکوش بعد از سال‌ها پیگیری پرونده در دستگاه قضایی ایران و امریکا تلاش کرد نماینده دولت امریکا را به پای میز محاکمه بکشاند. پس از سال‌ها تلاش، جلسه رسیدگی بدون حضور نماینده‌ای از کشور امریکا در شعبه 55 دادگاه حقوقی ویژه امور بین‌الملل تهران تشکیل شد. دادگاه اما برای اطمینان از اینکه آیا مریم در آن کشور به قتل رسیده یا به به دلیل بیماری فوت شده، از کارشناس دادگستری در امور پزشکی استعلام کرد. براساس نظریه کارشناس، مریم به علت ناتوانی ناشی از مشکلات جسمی، بیماری صرع و عقب‌افتادگی ذهنی در مرکز درمانی در سنت‌پاول ایالت مینه‌سوتا امریکا نگهداری می‌شد و اول اکتبر سال 1996در آن مرکز فوت کرد. پزشک معالج علت فوت را بیماری صرع تشخیص داده است. جسد مریم سپس به ایران منتقل و بدون انتقال به پزشکی قانونی در بهشت‌زهرا دفن شده است و دلایل کافی برای اثبات مرگ به علت دیگری وجود ندارد.

ابهام در علت فوت مریم

نظریه کارشناس با اعتراض مادر مریم به هیئت کارشناسی فرستاده شد. مادر مریم می‌گوید وقتی جسد دخترم به ایران منتقل شد، مومیایی بود و بررسی علت مرگ وی وجود نداشت. کارشناس مربوطه هم با استناد به مدارک بالینی وی که از امریکا ارسال شده بود، اعلام نظر کرده است. در اسناد پزشکی مریم علت فوت وی سفید گذاشته شده و اعلام هم نشده است و من به این نظریه اعتراض کردم. وقتی مادر مریم از پرداخت هزینه کارشناسی برای بررسی دوباره ممانعت کرد، دادگاه با استناد به نظر کارشناسی اولیه، درخواست مادر مریم را وارد ندانست.

ماجرای قتل مریم چه بود؟

مریم، دختری که در شش سالگی برای درمان معلولیتش به امریکا منتقل شده بود، اول اکتبر سال 1996 در حالی که 36 ساله بود، به طرز مشکوکی در یک مؤسسه پیشرفته پزشکی به نام میوکلینیک در ایالت مینه‌سوتای امریکا فوت شد. مادر مریم در طرح شکایت خود اعلام کرد که دخترش پیش از مرگ مورد شکنجه قرار گرفته و براثر جراحت ناشی از آن جان خود را از دست داده است. او توضیح داد: مدتی قبل از حادثه Incident دخترم را برای درمان به امریکا منتقل کردم. آنجا بود که گرفتار وکیلی شیاد شدم. وقتی متوجه شد که پول زیادی همراه دارم با توطئه‌چینی ابتدا با رأی دادگاه محلی شهر راچستر من را از حق سرپرستی دخترم محروم کرد. بعد از آن بود که پلیس دخترم را به یک مرکز خدمات اجتماعی منتقل کرد. او ادامه داد: این پایان ماجرا نبود؛ چراکه دولت متخاصم امریکا اموال میلیاردی‌‌ام را هم تصاحب کرد.

درباره معلولیت مریم

مادر مریم درباره بیماری دخترش توضیح داد: او در بدو تولد به علت انوکسی به فلج مغزی مبتلا شد. در 11 ‌ماهگی او را برای درمان به سوئیس منتقل کردم که فایده‌نداشت و به ایران برگشتم. در چهارسالگی‌اش بود که خبر دادند جراح خوبی از امریکا به یکی از بیمارستان‌های تهران آمده است. خودم را به او رساندم و پرونده پزشکی مریم را نشانش دادم. بعد از معاینه دخترم قول داد که با یک عمل جراحی می‌تواند قدرت راه رفتن را به او بازگرداند، اما این طور نشد و دخترم به بیماری صرع هم مبتلا شد. علت ابتلایش به صرع هم تزریق زیاد داروی بیهوشی به مریم بود. مشکلاتم چندبرابر شد و برای درمان یک بیماری تازه هم باید اقدام می‌کردم. دکترپورزند وکیل ادامه داد:مریم شش ساله بود که تصمیم گرفتم برای درمانش راهی امریکا شوم. با هر سختی بود مریم را به آن کشور منتقل کردم و درمانش را در یک مرکز مداوای ضربه‌مغزی شروع کردم. با اجرای برنامه روزی شش ساعت ورزش‌های خاص انجام می‌شد به طوری که بعد از هفت ماه مریم موفق به راه‌رفتن شد.

دردسرهای تازه مادر مریم در سرزمین بیگانه

او می‌گوید: به خاطر مشکلاتی که در رفت و آمد به ایران داشتم، تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن کشور گرفتم. بعد از مشاوره با یک وکیل سرمایه‌گذاری‌ام را شروع کردم. او وقتی متوجه میزان دارایی‌ام شد با همدستی یک پزشک اموالم را تصاحب کرد. برای این کار ابتدا با جعل اسناد پزشکی مدعی شد که به بیماری روانی مبتلا هستم. ارائه این سند به دادگاه منجر شد تا حق سرپرستی مریم از من سلب شود. دخترم به دستور قاضی به یک مرکز نگهداری از کودکان معلول منتقل شد و خودم هم در یک بیمارستان روانی بستری شدم. مدتی بعد که از بیمارستان خلاص شدم، فهمیدم که قاضی دادگاه کسی نیست جز همسر پزشکی که در تبانی با وکیل این مشکلات را برایم ایجاد کرده بود. مادر مریم گفت: وقتی به دیدن مریم رفتم، متوجه جراحت‌های زیادی در نقاط مختلف بدن او شدم. به خاطر اینکه دادگاه حق من را از سرپرستی دخترم محروم کرده بود، از دادستان کل کشور امریکا درخواست کمک کردم. همه اسنادی را که آن وکیل با همدستی قاضی و همسر پزشکش برایم ایجاد کرده بود، به دادستان دادم. بعد هم از آن مرکز به اتهام کودک آزاری شکایت کردم. وی ادامه داد: هر بار به دیدن دخترم می‌رفتم با زخم‌های تازه در بدنش مواجه می‌شدم. هدف آنها از جداکردن مریم از من شکنجه‌ روحی‌ام بود تا روی عمل خلاف‌قانون میوکلینیک سرپوش بگذارم. تلاش‌هایم در دستگاه قضایی امریکا فرجامی نداشت و به ایران برگشتم.

درخواست کمک از پلیس بین‌الملل

بعد از آن راهی پلیس اینترپل شدم و درخواست استرداد دخترم را مطرح کردم. هنوز زمان زیادی نگذشته بود که خبر رسید مریم در امریکا فوت شده است. با پیگیری‌هایی که انجام دادم، جسد را به ایران منتقل کردم و با طرح شکایت در دادگاه لاهه درخواست غرامت 132 میلیارد دلاری را مطرح کردم تا با دریافت آن پول را صرف کودکان معلول کشورم کنم. بعد از چند سال دوندگی در دادگستری تهران سرانجام دادخواستم علیه دولت متخاصم امریکا مورد قبول قوه قضائیه قرار گرفت و 17 شکایت را علیه آن کشور مطرح کردم.

دردسرهای ناتمام مادر مریم در قوه قضائیه

در زمان ریاست آیت‌الله شاهرودی و به دستور ایشان شکایت‌های مطرح شده‌ام تجمیع شد و گزارش آن 14 تیرماه سال 83 روی میز رئیس وقت دادگستری استان تهران قرار گرفت. سرانجام 12 مهرماه همان سال پرونده برای رسیدگی روی میز قاضی غلامرضا جعفری، رئیس شعبه 1017 دادگاه عمومی تهران قرار گرفت، اما وارد جریان رسیدگی نشد. هفت سال از آن زمان هم گذشت تا اینکه دست به دامان دادستان وقت کل کشور شدم. جالب است بدانید رئیس شعبه 1006 دادگاه عمومی جزایی تهران در پیگیری‌هایی که انجام دادم، خطاب به معاون قضایی رئیس کل دادگستری تهران نوشت که مادر مریم در همه پرونده‌های تشکیل شده در جایگاه شاکی حضور داشته و هیچ‌گاه علیه وی طرح شکایت صورت نگرفته است و اکثر پرونده‌های ایشان به حالت راکد مانده و رسیدگی اصولی صورت نگرفته است.

برای مادر سختکوش ایرانی این پایان ماجرا نبود؛ چراکه توانست مساعدت حجت‌الاسلام رئیسی، دادستان وقت کل کشور را برای به جریان افتادن رسیدگی به پرونده جلب کند. تیرماه سال 92 برای مادر مریم روزی فراموش نشدنی بود؛ چرا که آن روز قاضی احمد اصانلو در شعبه 55 دادگاه امور بین‌الملل مجتمع شهید بهشتی رسمیت جلسه را اعلام کرد. آن روز مادر مریم در جایگاه قرار گرفت و شکایت خود را از دولت امریکا مطرح کرد. از سوی دولت امریکا ‌ هیچ نماینده‌ای در جلسه دادگاه حاضر نشد. قاضی بعد از شنیدن اظهارات شاکی، ادامه جلسه رسیدگی را به روز دیگری موکول کرد. جلسه‌ای که ادامه برگزاری آن تا 23 آبان ماه امسال به درازا کشید. رأی دادگاه اما چیزی نبود که مینا پورزند در سال‌های سختی که سپری کرده منتظرش بود؛ برائت دولت امریکا از اتهام قتل.

تبرئه دولت امریکا از قتل دختر ایرانی، اعتراض مادر مریم را به همراه داشت. درحال حاضر اعتراض وی در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هم در حال رسیدگی است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حسین فصیحی

 

کدخبر: 251116 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟