ارتباط 70 درصدی تعداد زندانیان با مواد مخدر

به گزارش رکنا، نشست مشترک بررسی نحوه اجرای آیین‌نامه مراقبت پس از خروج معتادان ماده 15 و 16 در استان البرز با حضور علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم Crime قوه قضائیه، محسن روشن پژوه مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، داریوش بیات‌نژاد مدیرکل بهزیستی استان البرز، مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در محل دادگستری کل استان البرز برگزار شد.
احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در این نشست با تقدیر از برنامه‌های متنوع معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: این معاونت شجاعانه و با جسارت در دل بسیاری از معضلات اجتماعی قرار گرفته و توانسته موفقیت‌های بزرگی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم کسب کند.
وی با اشاره به تصویب قوانین و دستورالعمل‌های مترقی در کشور، بزرگترین مشکل را در عدم اجرای کامل این قوانین دانسته و متذکر شد: نبود هماهنگی و انسجام در بین دستگاه‌های مجری قوانین، منجر به سرانجام نرسیدن اهداف متصور شده است.
عالی‌ترین مقام قضایی استان عدم اجرای دقیق «آیین‌نامه مراقبت پس از خروج معتادان» را یکی از مواردی برشمرد که به دلیل عدم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی در اجرا با مشکل رو به‌رو است و بیان کرد: استان البرز به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب و با اجرای کامل این قانون Law می‌توان از برکات اجتماعی آن بهره‌مند شد ولی در اجرا نگرانی‌هایی جدی وجود دارد.
وی افزود: در این دستورالعمل نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر Drugs کشور و استانی بسیار کمرنگ است و بار اصلی بر دوش دستگاه قضایی و بهزیستی است، در  حالی که مسئولیت بر عهده ستاده مبارزه با مواد مخدر است و منابع و اختیارت فراوانی دارد ولی این منابع در جاهایی مصرف می‌شود که تاکنون در حوزه مبارزه با اعتیاد مفید نبوده است.
رئیس کل دادگستری استان البرز با انتقاد از رویه کنونی در اجرای «آیین‌نامه مراقبت پس از خروج معتادان» تصریح کرد: اگر قرار است اداره بهزیستی همه بار اجرای این آیین نامه را متقبل شود قطعا در اجرا دچار مشکل خواهد شد شاید به این دلیل و عدم پایبندی دستگاه‌های دیگر به وظایف قانونی خود است که شاهد هستیم با وجود ابلاغ چندین ساله، این آیین‌نامه در هیچ استانی عملیاتی نشده است.
وی محدودیت منابع و نبود ضمانت اجرایی لازم را از عواملی دانست که منجر به عدم همکاری دستگاه‌های مختلف در اجرای این آیین‌نامه با بهزیستی شده است و بیان کرد: اگر در اجرا همه مراحل در قالب یک بسته جامع دیده نشود قطعا جز هدررفت منابع خروجی دیگری نخواهد داشت.
فاضلیان ادامه داد: باید غربالگری و مراقب پس از خروج توامان با هم دیده شوند و اینکه یک مرحله پیش برود و مرحله دیگری به دلیل عدم همکاری دستگاه دیگری دچار نقصان باشد عملا هزینه‌ها و انرژی هدر خواهد رفت چون فردی که از اردوگاه خارج می‌شود به دلیل نبود مراقبت پس از خروج، دوباره همان مسیر ابتدایی را خواهد رفت.
وی متذکر شد: با توجه به شرایط کنونی، دستگاه قضایی و بهزیستی قادر نیستند به تنهایی امکانات و شرایط لازم را برای بازگشت فرد به اجتماع را فراهم کنند چون برای دستگاه های دیگر نقش کمرنگ متصور شده هر چند طرح تدارک دیده شده بسیار جامع است.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در حوزه اعتیاد و اصلاح دارند، گفت: هرچند دستگاه قضایی و بهزیستی با تمام توان پای کار هستند ولی در عمل نباید انتظار معجزه داشت بنابراین دولت باید برای کاهش دغدغه رهبری به معنای کامل پای کار بیاید.
وی در پایان اجرای «آیین نامه مراقبت پس از خروج معتادان» را راهکار حل مشکلات کنونی دانست و متذکر شد: طبق بررسی های انجام شده 70 درصد زندانیان به نوعی با مواد مخدر در ارتباط هستند و اگر این مشکل حل شود می توان نوید کاهش 30 الی 40 درصدی جرایم خرد را داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 251668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟