فرو ریختن ساختمان پلاسکو نمادی از ناکارآمدی ها وقصور بود

به گزارش رکنا، محمد تقی احمدی سرپرست هیئت ویژه تحقیق در باره  حادثه Incident پلاسکو در نشستی به منظور ارائه گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو برگزار شد گفت: حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو یکی از غم انگیزترین حوادث Accidents ساختمان های شهری بود که در 300 دی ماه 95 رخ داد.
وی افزود: در این حادثه ساختمان 54 ساله پلاسکو که نمادی از دوران مدرن شدن ساخت وسازها در پایتخت بود به یکباره فرو ریخت.
سر پرست هیئت ویژه حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به حکم رئیس جمهوری برای اعضای منتخب هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو اظهار کرد: در تاریخ 9 بهمن ماه ریاست جمهوری اعضای هیئت ویژه را انتخاب و این هیئت از روز 13 بهمن ماه کار خود را آغاز کرده بود.
احمدی با تاکید بر اینکه بررسی حادثه به گروهی سپرده شده بود که به هیچ وجه ذینفع به حساب نمی آمدند تصریح کرد: خوشبختانه اعضای منتخب هیچ گونه ارتباطی با سازمان هایی که مرتبط با مسئله بودند ارتباطی نداشته واعضای انتخاب شده به خوبی توانستند داعیه بی طرفی داشته باشند.
وی از تشکیل 6 کمیته تخصصی برای بررسی حادثه خبر داد و خاطر نشان کرد: به منظور اهمیت موضوع 6 کمیته تخصصی برای بررسی حادثه مشخص شد و در کنار این کمیته ها کمیته دیگر نیز برای تعیین روش انجام مطالعه ودر نهایت تدوین گزارش پای گذاری شد.
سر پرست هیئت ویژه حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به بررسی موارد مشابه با حادثه پلاسکو به منظور نتیجه گیری بهتر در رابطه با زوایای حادثه اذعان کرد: موارد مشابهی نظیر حادثه نیروگاه اتمی فکوشیما در دستور بررسی اعضای هیئت قرار گرفت وبا این کار سعی کردیم زوایای دقیق حادثه را بسنجیم.
احمدی در خصوص روش های مورد استفاده کمیته های تخصصی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گفت: کمیته های تخصصی همه ابزارهای روش شناختی از قبیل نمونه برداری،‌ آزمایش های پیشرفته فیزیکی ، مدل سازی پیشرفته رایانه ای ،‌ تحلیل های چند بعدی فنی‌ و... را برای بررسی زوایای حادثه در دستور کار خود قرار دادند.
وی با تاکید بر اینکه هیئت از ابتدا به دنبال مشخص کردن مقصران حادثه پلاسکو نبوده است گفت: مشخص کردن مقصران و ورود به این موضوع به هیچ وجه در دستور کار هیئت ویژه قرار نگرفت زیرا اعتقاد داشتیم مشخص کردن مقصران در حیطه بررسی قضایی ممکن است.
سر پرست هیئت ویژه حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به زوایای پیچیده حادثه پلاسکوتصریح کرد: حادثه پلاسکو به لحاظ حقوقی ، اجتماعی، مهندسی و فنی رسانه ای ، مدیریت ریسک وبیمه ،‌ مدیریت بحران و ... دارای ابعاد پیچیده ای بود که مطالعه هر گونه از این موضوعات می توانست زمان زیادی را طلب کند.
وی فرو ریختن ساختمان پلاسکو را نمادی از ناکارآمدی ها وقصور دانست وبیان کرد: بدون شک فرو ریختن ساختمان پلاسکو نمادی از همه ناکارآمدی ها ، قصور و کاستی هایی است که چندین دهه بر یکدیگر انباشته شده ودر اصل پلاسکو در زیر بار سنگین انباشته ای از آنها فرو ریخت.
احمدی ادامه داد: گزارش حادثه پلاسکو نشان می دهد که خلاء قوانین ورویه های حقوقی مناسب ودر کنار آن سهل انگاری گسترده سنتی در تفسیر واجرای قانون Law و رویه شدن آنها چگونه حادثه پلاسکو را تسهیل کرده است.
سرپرست هیئت ویژه حادثه ساختمان پلاسکو با ادای احترام به شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو تاکید کرد: بهتر است با شعار پلاسکورا فراموش نکنیم اقدامات را پیش برده وهیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکونیز گزارش خود را با این شعار به ملت ایران تقدیم می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 255751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟