پاسخ به معمای ارسال پیامک از موتورخانه پلاسکو

به گزارش رکنا، سیدباقر مرتضوی عضو هیئت ویژه گزارش ملی در نشستی به منظور ارائه گزارش ملی حادثه Incident ساختمان پلاسکو برگزار شد گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران عملا در حادثه پلاسکو نقشی نداشت و کار مفیدی انجام نداد.
وی افزود: این سازمان در عمل از استانداردهایی که درحوادث لازم است فعالیت شود دور بود و به همین خاطر عملکرد آن زیر سوال است.
عضو هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با ارائه پیشنهادی مبنی بر تجمیع سازمان های امدادی اظهار کرد: درخواست ما این است که شهرداری تهران سازمان آتش نشانی ، سازمان مدیریت بحران وسایر نهادهایی که عملکرد یکسانی دارند را در یک جا جمع کرده وبا فرماندهی مشخص بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.
مرتضوی ادامه داد: چندی پیش در عسلویه شاهد سیلی بی سابقه بودیم اما به این خاطر که فرماندهی عملیات آموزش دیده ای در آنجا حضور داشت هیچ لطمه ای به زیرساخت های موجود در عسلویه وارد نشد.
عضو هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با تاکید بر اینکه هر عملیات آوار برداری شامل 7 گام می شود خاطر نشان کرد: در هر عملیات آوار برداری 7 گام در نظر گرفته شده اما در حادثه پلاسکو شاهد بودیم که تنها گام آخر مورد استفاده قرار گرفت.
مرتضوی افزود: همشهریانی که در موتور خانه ساختمان پلاسکو حضور داشتند باید در اولویت خروج قرار می گرفتند اما شاهد این اتفاق نبودیم.
وی با انتقاد از در دست نبودن نقشه ساختمان پلاسکو اذعان کرد: متاسفانه سازمان آتش نشانی نقشه ساختمان پلاسکو را در اختیارنداشت و به همین خاطر طی سه مرحله آتش نشان ها مجبور به کندن تونل برای رسیدن به افراد محبوس در موتور خانه ساختمان شدند.
عضو هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در پاسخ به این پرسش که آیا لازم بود در این حادثه از هلی کوپتر برای آبپاشی استفاده شود یا خیر گفت: هلی کوپتر در این حادثه نقشی نداشت وبه درستی از آن برای مهار آتش استفاده نشد.
وی با اشاره به تجهیزات مورد استفاده آتش نشان ها در حادثه ساختمان پلاسکو تصریح کرد: تجهیزاتی که آتش نشانها در طول عملیات آوار برداری در اختیار داشتند کافی بود و از این بابت با مشکل مواجه نبودیم .
مرتضوی در خصوص چرایی استفاده آتش نشان ها در برخی از مراحل اطفای حریق از فوم تصریح کرد: در زمانی آتش نشان ها با دود سیاه مواجه شده وبه همین خاطر از فوم استفاده کردند. علت این استفاده آن بود که آتش نشان ها تشخیص دادند در آن طبقه مواد نفتی وجود داشته است.
عضو هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در پاسخ به حواشی مطرح شده پیرامون ارسال پیامک از سوی افراد محبوس در موتورخانه ساختمان پلاسکو بیان کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و ما بررسی های لازم در این رابطه را انجام داده ایم.
وی در واکنش به درخواست های مکرر ارائه شده از سوی خبرنگاران برای اعلام نام فرمانده عملیات حادثه پلاسکو که تصمیمات حساس را اتخاد کرده است گفت: نام این فرد موجود است اما به دلایلی نام وی را اعلام نمی کنیم وتنها از این فرد در گزارش ارسال شده برای ریاست جمهوری یاد شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 255832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟