پرویز افشار در نهمین نشست خبری که صبح امروز در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: اظهار داشت: در آستانه پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر Drugs هستیم و براساس سنت همیشه، برنامه‌هایی را به همین مناسبت اجرا خواهیم کرد و چون این روز با عید سعید فطر تقارن یافته است، هفته آتی برنامه‌های این روز جهانی برگزار خواهند شد.

وی گفت: در پایتخت مراسم امحا برگزار نمی‌شود 160 تُن موادمخدر و محرک و همچنین ادوات مصرف و قرص‌های روان‌گردان در هفته آتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان و خراسان جنوبی به آتش کشیده خواهد شد.

سخنگوی ستاد گفت: در حوزه درمان با کانون درمانگران اعتیاد کشور هماهنگ شده تا در طول این هفته ویزیت اول را از مراجعه کنندگان اخذ نکنند و در طول درمان از 10 درصد تخفیف برخوردار باشند، گفت: دیدار با ائمه جمعه و جماعات، سخنرانی مسئولان کشور در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه، ضبط و پخش 26 برنامه رادیویی و تلویزیونی با حضور مسئولات ستاد، برگزاری مسابقات ورزشی، برپایی نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد و عکس وکاریکاتور و... بخش کوچکی از این فعالیت‌هاست.

افشار بیان داشت: پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و 325 هزار نفر بود که در حال حاضر این آمار به ۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.

وی در ادامه درباره مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۶۶.۸ درصد، حشیش و مشتقات آن شامل ماری جوانا، گل، گراس و علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

سخنگوی ستاد در ادامه با بیان آنکه در سال 90 چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود گفت: در این طرح 30 هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه برداری واقع شده بودند و افراد 15 تا 65 سال را تشکیل می‌دادند اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.

افشار ادامه داد: این شیوع شناسی با حجم نمونه 60 هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در آن 5.3 درصد محاسبه شده است.

وی ادامه داد: این شیوع شناسی در افراد 15 تا 65 ساله صورت گرفته و نشان دهنده آمار دو میلیون و 802 هزار نفر معتاد Addicted در کشور است که البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته و عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد در آن تحقیق حاصل شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و 808 هزار نفر محاسبه شده است.

افشار ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با هلاک عبدالجلیل قنبرزهی که به صورت سازمان یافته از پاکستان اقدام به ترانزیت مواد مخدر به ایران می‌کرد و با تاکید بر ارتباط جریانات تروریستی با قاچاق Contraband مواد مخدر در کشور گفت: مدارک و مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد این فرد با تروریست‌ها برای ترانزیت مواد مخدر همدستی داشته که این مدارک را به سازمان ملل ارائه خواهیم کرد. زیرا این پیام روشنی برای سازمان ملل دارد که فعالیت‌های تروریستی با قاچاق مواد مخدر ارتباط دارند.

وی به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال 95 اشاره کرد و افزود: 3190 نفر به دلیل سوء مصرف مواد طی سال 95 دچار مرگ و میر شده‌اند که با توجه به آمار سال 94 با رشد 6.2 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد طی سال 95 مواجه هستیم.

سخنگوی ستاد در خصوص مرگ و میر ناشی از مصدومیت‌های حاد در اثر مصرف مواد مخدر نیز گفت: از 3190 نفری که در سال 95 مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر داشته‌اند 1882 نفر به دلیل مصمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مسئله نشان دهنده آن است که باید در خصوص سوء مصرف مواد مصرف کنندگان بیش از پیش اطلاع رسانی کنیم.

افشار در خصوص مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز با رشد 8.6 درصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی همچنین به برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه ستاد در مدارس و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها و حتی مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: افزایش ۳۰ درصدی برنامه‌های پیشگیرانه ستاد و رویکرد ستاد برای اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر انجام شده و سعی داریم با توجه به دستور رئیس جمهور به بحث فضای مجازی بیشتر رسیدگی کنیم و برنامه‌های پیشگیرانه و رصدهای اطلاعاتی را در فضای مجازی بیشتر کنیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد با اشاره به امار دانش اموزان معتاد در کشور گفت درسطح کشور ۳ هزار و ۶۰۰ دانش آموز پر خطر و در معرض خطر شناسایی شده‌اند که بحث‌های مشاوره‌ای برای این دانش اموزان انجام شده است.

افشار با اشاره به ۲۰۰ تن موادی که در سه ماه گذشته کشف شده، گفت: اخیرا توسط سربازان گمنام امام زمان یک فقره درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در محدوده سراوان داشته‌ایم و در این درگیری قاچاقچیان مقدار قابل توجهی مهمات سبک و سنگین داشتند و علاوه بر اسلحه ۵۰۰ کیلوگرم تریاک هم از آنها کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به اختصاص ردیف بودجه برای بیمه معتادان گفت: امسال ۷۹ میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده و به معاون وزارت رفاه ابلاغ شده است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه بیمه معتادان باشیم.

افشار گفت: خط ملی اعتیاد با توسعه‌ای که انجام شده در طول سال گذشته به ۴۰۰ هزار پیام پاسخ داده که نشان دهنده ۹۸و نیم درصد تماس گیرنده‌ها با این خط به نتیجه رسیده‌اند.

وی در پایان در خصوص آلوده بودن قلیان سراها به مواد مخدر که چندی پیش توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود گفت: گزارش وزارت بهداشت را درباره وجود مواد مخدر در تنباکوها دیدیم و نسبت به آن حساسیت داریم اما تاکنون وجود مواد مخدر در تنباکوهای میوه‌ای برای ما محرز نشده اما خبر رسیده که در تنباکوهای میوه‌ای مواد مخدر گل و حشیش استفاده می‌شود که ما گزارشاتمان را مبنی بر استفاده این مخدرها در تنباکوها به پلیس Police مبارزه با مواد مخدر ارائه دادیم .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟