در این گفت‌وگو جزئیات یکی از مجازات‌های جایگزین را می‌خوانید که محکوم آن به صراحت می‌گوید حسابی تنبیه شده است. درگیری او و همکارش با پلیس باعث شد، قاضی دستور بدهد آنها در همان چهارراهی که با مأمور درگیر شده بودند، در کنار افسر پلیس به مردم خدمت کنند. جزئیات ماجرا را به روایت یکی از این دو نفر بخوانید:

در آن درگیری چه نقشی داشتی؟

من و «ح- م» با هم همکاریم. مغازه خشکبارفروشی داریم. شب عید بود و شلوغ. وانت‌ها پشت سر هم می‌آمدند تا برایمان بار خالی کنند. چاره‌ای نداشتیم جز اینکه زیر تابلوی توقف مطلقا ممنوع نگه دارند. پلیس هم مرتب راننده‌ها را جریمه می‌کرد. وقتی همکارم از کوره در رفت من هم آنجا بودم. دردمان یکی بود، از دست پلیس شاکی بودیم و من هم درگیر شدم.

از پلیس شاکی بودی!؟

سر رسیدن بموقع پلیس راهور و جریمه‌کردن وانت‌ها در آن شب شلوغ، دردسرساز شده بود. راننده‌ها مرتب به جانمان نق می‌زدند. خسته هم بودیم و مجموع این اتفاقات باعث شد پلیس را مقصر اصلی گرفتاری آن شب بدانیم؛ هرچند حق با مأموران قانون Law بود و آنها کارشان را انجام می‌دادند. به هر حال این درگیری باعث شد بازداشت شویم.

در دادگاه چه شد؟

قاضی پرونده بعد از خواندن پرونده، به من و همکارم به جای 3‌ماه حبس، حکم مجازات جایگزین را صادر کرد که ‌ای کاش این کار را نمی‌کرد!

چرا!؟

به جای زندان Prison باید می‌رفتم روبه‌روی مغازه‌ام، لباس همیار پلیس می‌پوشیدم و خدمت می‌کردم.

خب، این چه اشکالی داشت!؟

شما اگر می‌خواهید بنویسید قاضی با این حکم کار خوبی انجام داده، بنویسید، اما مجازاتی که او برایم تعیین کرد از چند ‌ماه زندان رفتن، صدپله بدتر بود. من اینجا کاسب هستم، در محل و خیابان خودم در مجاورت معروف‌ترین میدان شهری که 15-10سال در آن کاسبی می‌کنم، مجبور‌شدم مقابل انظار مردم، جلوی ماشین‌ها را بگیرم، جریمه‌شان کنم و افسر از این اقدام من عکس می‌گرفت تا نشان قاضی بدهد. خیلی خجالت کشیدم و سرافکنده شدم.

چرا خجالت!؟

آبرویم جلوی مردم رفت. در آن محیط همه مرا می‌شناختند و در لحظه اجرای حکم همه مغازه‌دار‌ها و کسبه با چشم تمسخر به من نگاه می‌کردند. با آن فرم و ظاهری که داشتم، وقتی جلوی ماشینی را می‌گرفتم، کسبه محل مدام طعنه می‌زدند. اینها خجالت ندارد!؟

خب، قاضی بدون رضایت شما که نمی‌توانست حکم مجازات جایگزین بدهد!

بله، موقع صدور حکم گفتند و من با خودم گفتم هرچه باشد از زندان رفتن که بهتر است و قبول کردم اما بعد دیدم که واقعا چقدر سخت است. هنگام اجرای حکم هر چه از افسر راهور خواهش کردم که نوع مجازات را تغییر بدهد، گفت: « راه ندارد باید حکم قاضی مو به مو اجرا شود». زندان رفتن شرف داشت تا در محل کاسبی و در انظار مردم مسخره شوم.

4سال از آن ماجرا گذشته، الان زندگی‌ات چطور است؟

این زخم کهنه را فراموش کرده‌ام. مثل قبل سرم به کاسبی‌ام است و امیدوارم مردم و اطرافیانم هم آن ماجرای زشت و زننده را مانند من فراموش کرده باشند.

مجازات جایگزین لذت‌بخش نیست

محمدرضا قاسمی، قاضی پرونده  می‌گوید: «اینکه تأکید کردم که حکم جایگزین حتما در محل وقوع جرم Crime اجرا شود چند علت داشت؛ عللی که ما را به هدفمان از مجازات که همان بازدارندگی است نزدیک‌تر می‌کرد. در محل درگیری متهمان با مأموران قانون، چندین کسبه دیگر هم حضور داشتند که آن زمان دیدگاه‌شان در مورد پلیس راهور مانند این دو مجرم بود. به همین علت اجرای حکم جایگزین در محل وقوع جرم، از خطاهای بالقوه دیگر کاسبان جلوگیری می‌کرد.

مورد دیگر بحث بازدارندگی فرد مجرم است. احکام جایگزین قرار است مجازاتی باشند که از ارتکاب جرم جلوگیری کنند و جنبه تنبیهی- آموزشی داشته باشند، نه اینکه فرد مجرم از مجازاتش لذت ببرد.اعتراض این مجرم از حکم صادره نشان می‌دهد احکام جایگزین هم بازدارنده‌اند و هم جنبه تنبیهی - آموزشی دارند. البته این مجرم بی‌شک از تبعات حبس بی‌اطلاع است و اگر زندان می‌رفت بیشتر پشیمان می‌شد».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

شرط بندی کثیف دختر 16 ساله در میهمانی شبانه

رسوایی زن عرب در جدال زشت برای کنار زدن زنان زیبا و مشهور +عکس

وحشتناک ترین ازدواج دنیا / عروس و داماد هر دو قاتل وحشی هستند+عکس

حمله 2 انتحاری داعش به یک مجلس عروسی

اقدام زشت 3 جوان در برابر دانشگاه آزاد آبادان

قتل وحشتناک دختر 14 ساله در حاشیه شهر + عکس

سقوط مرموز دختر جوان از پنجره اتاق خواب / او در خانه مجردی یک پسر میهمان شبانه بود و ...

فیلم برداری راز اقدام مهشید در بازار آبادان را لو داد

مرگ دردناک 2 جوان در سانحه رانندگی جاده قائمشهر + فیلم و عکس

اقدام عجیب یک زن که باعث 5 ساعت تاخیر در پرواز هواپیما شد + عکس

ترسناک‌ترین عروس‌ دنیا را ببینید+ عکس

آزار و اذیت زشت دختران محجبه در سفر آموزشی

راز مردان ثروتمند کرمانشاه چه بود + عکس

داعش گوشت کودک یک ساله ایزدی را به مادرش خوراند!

خانم پلیس داعشی هووی خود را گردن زد!

تولد سنگین‌وزن‌ترین نوزاد جهان / این دختر از نوزاد اسب آبی هم بزرگتر است!+ عکس

2 دختر آبادانی را به خاطر مسائل ناموسی کشتند

حمله دزد چاقو به دست به بازیگر زن مشهور در خیابان فاطمی تهران

 

کدخبر: 276835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟