حادثه آنقدر تلخ بود که جزئیات آن بعد از 10 سال هنوز مو به مو در ذهنم مانده است. خوب یادم هست 16 اردیبهشت 1386 بود. آن‌موقع در پایگاه اورژانس گلدیس اصفهان خدمت می‌کردم. آن روز قرار بود یک نیروی جدید به پایگاه اضافه شود و من روز اول مسئول آموزش او بودم.ساعت 8:15 صبح موضوع نخستین مأموریت، اعزام سریع و فوری به گردنه «داس» بود. کدهای «مورچه خورت» و «وزوان» نیز در مأموریت بودند اما ما نزدیکترین مرکز بودیم. منظورم من و یعقوبی، نیروی جدید‌مان بود!

باران می‌بارید و به دلیل لغزندگی جاده مجبور بودیم با احتیاط حرکت کنیم. آدرس اعلام شده 80 کیلومتری شاهین شهر بود.

نزدیکتر که شدیم یک اتوبوس بنز قدیمی را دیدیم که از گردنه پایین افتاده بود. بدنه مچاله شده اتوبوس عمق فاجعه را نشان می‌داد. بدون شک اتوبوس پس از سقوط Fall چند بار معلق خورده بود. صحنه وحشتناکی بود. همه صندلی‌ها کنده شده و در بیابان رها شده بودند. تا چشم کار می‌کرد مسافران 14-15 ساله اتوبوس دیده می‌شدند که بعدها فهمیدم شاگردان ممتازان کرد بودند.آنها غرق در خون روی زمین از درد به خود می‌پیچیدند. من و یعقوبی نخستین واحد اورژانس حاضر در صحنه بودیم و مسئولیت تریاژ(دسته‌بندی مصدومان) با ما بود. بلافاصله وارد عمل شدیم. متأسفانه در همان بررسی نخستین فهمیدیم 4 نفر کشته شده‌اند و 32 مصدوم هم بدحال بودند.البته بسیاری از آنها به خاطر ترس حالشان بدتر بود.به دلیل فوریت نجات مصدومان بسرعت 5، 6 واحد کمکی درخواست کردیم. هنوز نیروهای کمکی نرسیده بودند که مأموران هلال احمر «قرقچی» به ما پیوستند. حضور آنها قوت قلبی برای ما بود اما چون نیروهای هلال احمر دوره‌های امداد سلامت را ندیده بودند اطلاعات پزشکی کاملی نداشتند و من مجبور بودم بجز امدادرسانی به مصدومان به همکاران هلال احمری هم در امداد کمک کنم. همکار تازه کارم- یعقوبی- اما در نخستین تجربه‌اش با همه وجود تلاش کرد و تا رسیدن نیروی کمکی همراه خوبی برای من بود.

سرانجام واحدهای بعدی از راه رسیدند. امدادگران مورچه خورت، وزوان و اصفهان. مصدومان باید هر چه سریعتر منتقل می‌شدند. به همین دلیل براساس اولویت‌بندی هر آمبولانس باید دو مصدوم را با خود می‌برد. حدود 11 نفر از دانش‌آموزان از ناحیه قفسه سینه بشدت آسیب دیده بودند و به دلیل وارد شدن خون و هوا به ریه هایشان حالت خفگی داشتند. شرایط خوبی نبود. اما اگر کاری نمی‌کردیم آنها به بیمارستان هم نمی‌رسیدند. در حالی که همکارانم مشغول انتقال بیماران به آمبولانس بودند روی قفسه سینه این 11 مجروح برش کوچکی زدم و لوله را برای خروج خون وارد کردم. گرچه شرایط استریل نبود اما تنها راه نجات آن بچه‌های تیزهوش همین بود. و...

تا زمانی که در صحنه بودیم 16 آمبولانس به محل اعزام شده و بیماران را 2 تا 2 تا به بیمارستان‌های شاهین شهر و اصفهان رساندند. بیمارستان «میمه» نزدیکترین بیمارستان به محل حادثه Incident بود و مصدومان بدحال در آنجا تحت درمان قرار گرفتند.اما متأسفانه 2 نفر از دانش‌آموزان در مسیر بیمارستان جان باختند و بقیه هم با شکستگی دنده، سینه، لگن و خونریزی‌های داخل شکمی وضعیتشان وخیم بود. وقتی با سری آخر بیماران به بیمارستان میمه رسیدم دکتر خسروی پزشک بیمارستان در آنجا تنها بود و نمی‌توانست به آن همه مصدوم برسد. وقتی مرا دید با توجه به شناختی که از سابقه کاری‌ام داشت قبول کرد کمکش کنم و آخر شب همه مصدومان در بخش‌های مختلف بستری شده بودند.

وقتی فهمیدم آن دانش‌آموزان، شاگرد ممتازهایی بودند که از بانه کردستان برای اردو به اصفهان می‌آمدند خیلی متأثر شدم و تأسف بارتر این بود که علت واژگونی اتوبوس، خستگی و خواب آلودگی راننده بود که شب تا صبح بی‌وقفه در جاده بارانی رانندگی کرده بود. راننده اتوبوس جزو نخستین قربانیان تصادف Crash بود وبه همین خاطر نمی‌توانست پاسخگوی آن اتفاق تلخ باشد. اما شکی نیست که اگر او کمی استراحت کرده بود هرگز آن اتفاق تلخ برای دانش‌آموزان نمی‌افتاد. آن شب فقط خدا را شکر کردم که در آن روز در صحنه آن تصادف مؤثر و مفید بودم و با اینکه حادثه اسفبار و دردناک بود اما توانستم تعداد زیادی از دانش‌آموزان را از مرگ حتمی نجات دهم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

اتفاق عجیب در پرواز تهران تبریز / هواپیما با مصدومیت چند مسافر و مهماندار به زمین نشست!

شرط بندی کثیف دختر 16 ساله در میهمانی شبانه

رسوایی زن عرب در جدال زشت برای کنار زدن زنان زیبا و مشهور +عکس

وحشتناک ترین ازدواج دنیا / عروس و داماد هر دو قاتل وحشی هستند+عکس

حمله 2 انتحاری داعش به یک مجلس عروسی

اقدام زشت 3 جوان در برابر دانشگاه آزاد آبادان

قتل وحشتناک دختر 14 ساله در حاشیه شهر + عکس

سقوط مرموز دختر جوان از پنجره اتاق خواب / او در خانه مجردی یک پسر میهمان شبانه بود و ...

فیلم برداری راز اقدام مهشید در بازار آبادان را لو داد

مرگ دردناک 2 جوان در سانحه رانندگی جاده قائمشهر + فیلم و عکس

اقدام عجیب یک زن که باعث 5 ساعت تاخیر در پرواز هواپیما شد + عکس

ترسناک‌ترین عروس‌ دنیا را ببینید+ عکس

آزار و اذیت زشت دختران محجبه در سفر آموزشی

راز مردان ثروتمند کرمانشاه چه بود + عکس

داعش گوشت کودک یک ساله ایزدی را به مادرش خوراند!

خانم پلیس داعشی هووی خود را گردن زد!