دستگیری همه شرکت کنندگان در پارتی های شبانه به معنای متهم بودن همه آنها نیست

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره مباحث مطرح‌شده درخصوص تشدید قرار حمید بقایی گفت: در پرونده اخیر(بقایی) مسئله همین بود. قرار 50 میلیارد بود. وکیل اعتراض کرد که دادگاه 50 میلیارد را قبول نکرد و گفت باید تخفیف بخورد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات بازپرس فردی را با قرار کفالت آزاد می کند اما گزارش جدیدی می آید و بازپرس قرار را تشدید می کند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سؤال دیگری درباره نظام مراقبتی پس از خروج از زندان Prison و اعلام رئیس پلیس تهران مبنی بر اینکه 60 درصد افرادی که در یک عملیات دستگیر شدند، سابقه‌دار بودند و استفاده از دستبندهای الکترونیک اظهار کرد: اولاً کسانی که دستگیر می‌شوند، برخی می‌گویند اینها سابقه زندان دارند. در مواردی نیروی انتظامی طرحی را اجرا می‌کند. عده زیادی را دستگیر می کند. این به این معنا نیست که همه این افراد متهم هستند و اتهام‌شان ثابت می شود. به ویژه مواقعی که دسته جمعی دستگیر می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: چه بسا همه دستگیر شدگان منتقل می شود. مثل همین پارتی های شبانه که همه دستگیر می شوند. آیا واقعا همه آنها که دستگیر شدند، مجرم تلقی می‌شوند. قطعا این طور نیست. بنابراین یکسری موارد این طور است. برخی حتی به حد رسیدگی پرونده کیفری هم نمی‌رسد. گاهی خیلی وقت‌ها خود پلیس Police آزاد می‌کند و این طور نیست هر کسی را گرفتند به دادسرا معرفی کنند. مسئله استفاده از پابندها نیز ارتباطی به بعد از زندان ندارد بلکه برای کسانی است که محکوم به حبس شده‌اند اما قانون Law اجازه داده فرد با یک شرایطی، حبس خود را خارج از زندان تحمل کند. البته شرایط خاصی دارد.

وی افزود: ضرورت دارد یک بانک اطلاعاتی تشکیل شود و اطلاعات مجرمین حرفه‌ای و خطرناک در این بانک قرار بگیرد تا در زمان حبس و آزادی Freedom تحت نظر باشد که راه‌اندازی این بانک در شرف اقدام است. البته بانک تشکیل شده اما باید تکمیل شده و باید همه دستگاه‌ها بتوانند به صورت آنلاین از این بانک استفاده کنند.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره اقدام قوه قضاییه در مقابل بازداشت ایرانیان در آمریکا گفت: آمریکا نه از کودتای 1332 بلکه در همین ماه‌های اخیر، خوی سلطه‌جویی خود را نشان داده و هر کسی منصف باشد، به این خوی آمریکا پی برده و به همین خاطر به هیچ چیز آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد. به قرار کتبی و قول آمریکا نمی‌شود دل خوش و اعتماد کرد. قوه قضاییه فوه مستقل است و به هیچ وجه به آمریکا و امثال آمریکا اجازه دخالت نمی‌دهد و طبق قانون فرد ایرانی محاکمه می‌شود و اگر فرد غیر ایرانی هم در قلمرو ایران مرتکب جرم Crime شود، رسیدگی می شود. در ارتباط با افراد دو تابعیتی، ما دو تابعیتی را قبول نداریم، ثانیا طبق قانون محاکمه می شوند. آمریکا زبان تهدید دارد. امروز زبان تهدید آمریکا کارآیی ندارد.

وی افزود: کارهایی که آمریکا می‌کند مطمئن باشید بی پاسخ نمی‌ماند. متاسفانه بسیاری از ایرانیان تحت فشار ظالمانه آمریکا هستند که می‌خواهیم آنها را آزاد کنند و ثانیا طبق قانون برخورد شود و زور نگویند و چون دستشان به جمهوری اسلامی نمی‌رسد، به اتباع ایرانی ظلم نکنند. مطمئن باشند که جمهوری اسلامی با زبان تهدید به هیچ وجه تسلیم آمریکا و امثال آن نمی شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا انصاف است که نسبت به پلیس در پرونده آتنا و بنیتا این طور قضاوت Judgment شود گفت: نه تنها انصاف نیست، کاملا بی انصافی است. پلیس ما نهایت تلاش خود را در هر قضیه‌ای، انجام می‌دهد و خوشبختانه نیروی انتظامی ما بالنده و رو به پیش است. در سال های اخیر هم در بحث پیشگیری و هم کشف جرایم خوب عمل کرده است.

خواسته‌ای از سوی آمریکا درباره تبادل زندانیان مطرح نشده است

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود، در پاسخ به سئوالی درباره دستگیر دو مداح معروف کشور و اینکه این دستگیری صحت دارد یا خیر و مشاهده این افراد در یک مراسم ختم گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و اطلاعی ندارم اما می‌دانم چند نفر دستگیر شدند. می‌دانم دو نفر بازداشت شده بودند و یک نفر با قرار آزاد شده بودند. از جرئیات هیچ خبری ندارم چون پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است.

وی در پاسخ سئوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی اظهار کرد: هنوز دادگاه حکم صادر نکرده و در یک مورد استعلام کرده که باید پزشکان و دستگاه ذی‌ربط جواب بدهند. یک جلسه برگزار شده اما جلسه یا جلسات بعدی هنوز برگزار نشده است.

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به این سئوال که کاخ سفید در بیانیه‌ای ایران را به سیاست گروگان‌گیری متهم کرده بود و منابعی در  آمریکا مطرح کردند که این کشور به دنبال مبادله برخی زندانیان مثل نمازی است، افزود: کسی که مرتکب جرمی در قلمرو جمهوری اسلامی شده باشد اعم از ایرانی و غیر ایرانی به اتهامش رسیدگی می شود. همه قوانینی که در مورد سایرین رعایت شده، در مورد این افراد نیز رعایت شده است. این آمریکاست که هم اموال ما را به بهانه های مختلف به گروگان گرفته و غارت می‌کند و هم افراد را به بهانه‌های واهی گروگان می گیرد و مدت ها در زندان نگه می دارد. خواسته شان را مطرح نکردند. هر دولتی خواسته خود را مطرح کند در دستگاه دیپلماسی و دستگاه مربوط بحث می شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در دادگاه متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفته شده بابک زنجانی را بانک مرکزی تایید کرده و اینکه آیا به این ادعا رسیدگی شده است یا خیر گفت: چندین بار توضیح دادم. یک پرونده که مفتوح می شود، افراد متهم و دستگاه های نظارتی یک سری صحت هایی را مطرح می کنند و بازپرس با توجه به مجموعه قراین و شواهد، موضوع را دنبال می کند. در این پرونده از ده‌ها نفر تاکنون تحقیق شده است. کسانی که اتهام‌شان ثابت شده، قرار بازداشت یا تامین مناسب صادر شده است. در خصوص کسانی که اتهام‌شان ثابت نشده، قراری صادر نشده است. از برخی مسئولان وزارت نفت سابق یا بانک مرکزی و افرادی از این قبیل، تحقیق شده اما وزارت نفت سابق و بانک مرکزی سابق غیر از شرکت نیکو که ثابت شد و مدت‌ها بازداشت بودند و الان آزاد هستند، به عنوان متهم تحت تعقیب قرار نگرفتند. این پرونده بیش از سه متهم دارد و به پرونده سایر افراد باید رسیدگی شود.

وی در پاسخ سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و دستگیری تعدادی افراد جدید در این پرونده گفت: اخیرا اطلاع نگرفتم که کسی بازداشت شده باشد اما تحقیقات ادامه دارد. بعد از دستگیری مدیر عامل سابق یا اسبق بانک سرمایه، کسی بازداشت نشده اما تحقیقات ادامه دارد و افرادی در رفت و آمد هستند. بنابراین بازداشتی جدید فعلا نداریم اما تحقیقات کماکان ادامه دارد و پرونده به دادگاه نرفته و در مرحله کارشناسی در خصوص زمین هایی است که به صورت صوری به بانک واگذار شده بود. مثلا ملک 35 میلیاردی را 300 میلیارد به بانک واگذار کرده بودند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه ایالات متحده امریکا از کشور عمان برای آزادی اتباع خود درخواست میانجیگری کرده است گفت: چیزی به قوه قضاییه منعکس نشده است و قوه قضاییه هم در خصوص این موضوعات مستقلا وارد نمی شود. پرونده قضایی است برخی محکوم شدند و در حال طی محکومیت هستند و یک مورد نیز هنوز پرونده اصلا به دادگاه نرفته است.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

اخبار اختصاصی حوادث رکنا را از دست ندهید:

بازیگر مشهور را با آمبولانس در تهران ربودند / دادگاه حکم داد و ...

زنم را با مرد غریبه این دیدم و چاره ای جز مرگ ندارم / مرد تاجر خود را دار زد + عکس

دختر نوجوان را پشت خط راه آهن بردند و ... / 2 پسر تحت تعقیب هستند+ عکس

وقتی ارتباط شیطانی زنم را فهمید آنقدر با شیلنگ مریم را زدم که مُرد + عکس

قتل در اولین دیدار عاشقانه با دختر 21 ساله + عکس

قتل زن جوان در اتاق خواب کشتی تفریحی کروز + عکس

محاکمه 2 پسر که دختری را به یک باغ در دماوند کشاندند/ فیلم ها دختر را رسوا کرد

ماجرای خنده دار بودن هیولا در زیر تخت خواب دختر + عکس

مرگ تلخ مهدی فولادی نخبه اقتصاد در علم کوه / امدادگران نیامدند! + عکس

جدال دختر 5 ساله با مرگ پس شکنجه شیطانی در ساوه / او را دعا کنید + عکس

هووی صیغه ای ارتباط شیطانی زن شوهردار با یک جوان را با نصب دوربین مخفی در تابلو بر ملا کرد و ...

دردسر برای فوتبالیست پس از گذاشتن سلفی با همسرش در اینستاگرام + عکس

کدخبر: 288402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟