مرد کهنسال جوان دل که تبسم بر لب دارد وکنار او داخل واگن مترو ایستاده می‌گوید: جوون، خاله هم خاله‌های قدیم. هفتاد سال از عمرم گذشته هنوز هر وقت خاطرات مهربانی‌های خاله‌ها؛ عمه‌ها؛ دایی‌ها و... یادم می‌افتد اشک از چشمام جاری میشه. مگرنشنیدی می‌گویند: مگه خونه خالته. خب پس جایی بوده یا هست که اونجا آدم احساس آرامش می‌کند؛ نه خاله که عمو؛ عمه و دایی هم همین‌طوری بودند.

مرد جوان که گویا منتظر بهانه‌ای بود پاسخ می‌دهد: گل گفتی حاج آقا، هم عمه دارم؛ هم عمو؛ هم دایی و.... اما؛ مادر مهربانم فقط من و خواهرم را در کنار خاله جان بزرگ کرده و فقط ارتباط ما با خاله جان را قبول دارد. اوایل فکر می‌کردیم می‌خواهد من داماد خواهرش شوم ولی بعدها گفت چه معنی دارد ازدواج شما دوتا. چون تو و دخترخاله‌ات با هم بزرگ شدین و او برای تو حکم خواهر دارد.

خلاصه شب‌ها من و خواهرم فقط خواب خاله جان را می‌بینیم. هروقت هم با بابا مشکلی را در میان می‌گذاریم می‌گوید اولاً من حوصله جر و بحث با مادرتان را ندارم، ثانیاً پدر و مادر خودم هر دو تک فرزند بوده‌اند و اصلاً مفهوم و معنی عمو؛ عمه؛ خاله و دایی برایم قابل درک نیست. پیر شاد دل در حالی که به پسر جوان می‌گوید عمق مشکلت را فهمیدم، با خنده به او می‌فهماند که به حرف‌های دیکلمه گونه ات ادامه بده که درس‌های زیادی دارد و جوان ادامه می‌دهد: «خواب خاله؛ تاب خاله؛جاه خاله؛ آه خاله...»
به آخر مسیر رسیده از هم خداحافظی می‌کنند. من که در گوشه‌ای ازداخل واگن ناظر این گفت‌و‌گو بودم؛ هنوز هم دیکلمه‌های آن جوان را به خاطر دارم. پیام اصلی این خنده‌هایی که اشک حسرت پشت سر آن است. اعتراض منطقی به نداشتن معاشرت اجتماعی؛ سببی و نسبی است.

اگرچه این جوان، خاله را هدف انتقادش قرار داده و با بیانی زیبا می‌فهماند من وقتی عمه و عمو دارم چرا نباید با آنها ارتباط داشته باشم و چرا از کودکی مرا جوری وارد زندگی فامیلی کرده‌اند که حتی سلام وعلیکی هم در طول سال با بستگانم نداشته باشم. البته باید توجه داشت خاله در این ماجرا خصوصیتی ندارد و می‌توان گفت خاله گاهی هم پناه است و چنانچه حتی ارتباط توسط پدر به سوی فقط عمه یا عمو هدایت شود هم این مشکل وجود خواهد داشت.

آن وقت جوان باید بگوید عمه آه وعموآه و... ولی آسیب بزرگی لابلای این گفت‌و‌گو قابل دریافت است که در آینده‌ای نه چندان دور به مصیبتی بزرگ تبدیل خواهد شد. پیرمرد از تعداد خاله‌ها وعمه‌ها حرف می‌زند یعنی در خانواده‌های دهه‌های شصت به قبل، خواهران و برادران تعداد فرزندان را تشکیل می‌دادند و بعدها می‌شدند عموها و خاله‌ها و... ولی اکنون پدری که می‌خواهد فرزندش را تربیت کند و به معاشرت خانوادگی هدایت کند با این مفاهیم آشنا نیست. نکته ظریف دیگر اینکه به بهانه‌های غیرمنطقی و به غیر از مواردی که ممنوعیت‌ها به توصیه پزشک متخصص صورت می‌گیرد؛ مانع ازدواج فامیلی نشوید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی رکنا را از دست ندهید:

حکم دادگاه برای زایمان جنجالی دختر 10 ساله +عکس

دستبرد 3 سارق شیک پوش به خانه کارشناس مشهور فوتبال در قیطریه+ عکس

بلای وحشتناکی که بر سر ندا قبل از جشن عروسی اش آمد

برادرم وقتی ارتباط عاشقانه فرانک و سعید را فهیمد مرا به باد کتک گرفت و ...

اعترافات پدرخوانده به تکه تکه کردن عروس داماد در خانه اش / سرها را با اره برقی جدا کردم ودر یوسف آباد رها کردم + عکس قاتل

عکس دلخراش از آزار کودک 18 ماه در کرمان / 14+

بلایی که 2 پسر نوجوان سر کنکوری های مشهد می آوردند

سناریوی وحشتناکی که برای 2 زن و یک دختر در ویلای ساحلی نوشهر رقم خورد + عکس

همسایه ها از شلیک های مرد عصبانی به عروس و داماد و صدای اره برقی گفتند و ... + فیلم و عکس

فائزه زن صیغه ای ام بود، او آبرویم را برد و من ... + عکس

فیلم صحنه ای دیدنی از دوئل تانک ارتش سوریه و ار پی جی داعش

حمله سرنشینان خودروی چری به یک راننده در خیابان ورزش شهرکرد / پلیس از مردم کمک خواست

عکس جسد 2 برادر زیر آب سد شهید عباسپور

عکس جسد سوخته قاتل فرمانده ارشد پلیس سراوان (+14)

کدخبر: 296081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟