کشف 3 هزار و 893کیلو مواد مخدر در شهریور ماه

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در صد و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: فقط در شهریورماه 3 هزار و 893کیلو گرم از انواع مواد مواد مخدر در کشور کشف شده است که کشف این مقدار از مواد مخدر از دو مطلب حکایت دارد.

وی افزود: کشف این مقدار از مواد مخدر نشان می‌دهد که در کشورهای همجوار میزان زیادی مواد مخدر تولید می‌شود که این مقدار از آن در کشور ما کشف شده است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: تنها هزار و 425 کیلو از مواد کشف شده به هروئین تعلق دارد که انسان‌های زیادی را به ورطه نابودی می‌کشاند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته دستگاه قضا در تلاش بود تا آمار زندانیان را کاهش دهد گفت: در این رابطه از طریق ارسال لایحه‌های مختلف به مجلس و همچنین طرح‌های مختلف در جهت کاهش آمار زندانیان فعالیت کردیم.

وی تصریح کرد: زندانیان به چند دسته تقسیم می‌شوند که یک گروه از آنان محکومین قطعی هستند که در حال تحمل کیفر خود می‌باشند، گروه دیگر افرادی هستند که حبس آنها تمام شده است اما به علت عدم توانایی در پرداخت جزای نقدی در زندان هستند که قانون پیش بینی کرده است هر روز زندان مقداری از جزای نقدی آنها کاهش می‌یابد که این مدت کمتر از پنج سال است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: گروه دیگری از زندانیان افرادی هستند که به دلیل عدم توانایی در رد مال در زندان مانده‌اند و گروه دیگر کسانی هستند که به بازداشت موقت محکوم شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: افرادی در زندان حضور دارند که برای آنها قرار کفالت و یا وثیقه صادر شده است، اما نتوانسته‌اند کفیل و یا وثیقه لازم را فراهم کنند که این گروه افراد زیادی را تشکیل می‌دهند و تعداد آنها از محکومین قطعی بیشتر است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: لوایحی مانند لایحه قضا زدایی به مجلس ارسال شده که در طول سال‌ها تغییراتی کرده است، اما هنوز بخش‌هایی از آن به تصویب نرسیده است.

وی ادامه داد: برخی موارد هم در آیین دادرسی جدید که در سال 92 به تصویب رسیده پیش بینی شده است که جرم تلقی نشود تا آمار زندانیان کاهش پیدا کند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در قانون جدید پیش بینی شده است کسانی که می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند آزاد شوند؛ به عنوان مثال کسانی که به 10 سال حبس محکوم شده اند با سپری کردن نصف مدت محکومیت و داشتن شرایط لازم می‌توانند آزاد شوند و کسانی که محکومیت آنها کمتر از 10 سال است با تحمل یک سوم مدت حبس می‌توانند آزاد شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در دستور رئیس قوه قضائیه که در تاریخ 23 شهریور ماه امسال ابلاغ شد به دادستان‌ها دستور داده شد تا جایی که الزامی وجود ندارد شخصی به زندان نرود و یا حداقل زندان برای وی در نظر گرفته شود و اگر زمینه آزادی وجود داشته باشد بلافاصله شخص آزاد شود، همچنین طرح استفاده از پابند و دستبند الکترونیک به صورت پایلوت برای کاهش آمار زندانیان در چندین استان در حال اجرا است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در ابلاغیه جدید رئیس قوه قضائیه به دادستان‌ها تاکید شده است، کسانی که می‌توانند کفیل معرفی کنند زمینه برای آنها فراهم شود؛ به عنوان مثال اگر لازم باشد شخصی چندین بار با بیرون تماس تلفنی داشته باشد زمینه آن فراهم شود و اگر فردی به پرداخت وثیقه محکوم شود و وثیقه وی بعد از وقت اداری فراهم شود، حتما دادستان کشیک در محل حضور داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه توضیحاتی را در خصوص محکومیت مدیرعامل شرکت ملی نفت، معاونان وزیر و برخی نمایندگان ایران در اوپک در پرونده کرسنت ارائه کرد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و دومین نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا از دادستان سابق تهران در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات نیز به خاطر حادثه بازداشت‌های کهریزک شکایت شده است یا خیر، گفت: همان موقع که این پرونده در دستور رسیدگی قرار گرفت، درخواست تعلیق از شغل قضاوت شد که این درخواست مورد موافقت قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود در پرونده کرسنت مدیرعامل شرکت ملی نفت به حبس و انفصال از خدمت محکوم شده و این محکومیت قطعیت یافته است، گفت: در این پرونده درخواست اعاده دادرسی صورت گرفته و این درخواست پذیرفته شد و حکم محکومیت قبلی قطعی شد اما مجددا درخواست اعمال ماده 477 صورت گرفت که براساس این درخواست پرونده در دست رسیدگی است و هنوز قابلیت اجرا پیدا نکرده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه توضیح داد: بنابراین چون مجددا درخواست اعمال ماده 477 را کردند، حکم محکومیت قبلی قابلیت اجرا یافت.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص آلودگی هوا اظهار کرد: گزارشات سازمان بازرسی محرمانه است و اگر جرمی صورت گرفته باشد، گزارش برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال می‌شود و اگر تخلف صورت گرفته باشد، برای رسیدگی به سازمان یا دستگاه مربوطه می‌رود

وی گفت: در این زمینه هم سازمان بازرسی کل کشور ورود کرد و علل و عوامل آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داد که البته این گزارش به صورت 100 درصد و کامل، همه استان‌ها را در بر نمی‌گیرد و در خصوص برخی مناطق است.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: گزارش سازمان بازرسی به مسئولان ذیربط دولتی ارسال شده و اینکه آنها چه اقداماتی کرده‌اند و چه مقدار از این گزارش برای مردم قابل توضیح است، مربوط به دستگاه‌های دولتی می‌شود که باید اقدام کنند.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در پرونده کرسنت علاوه بر مدیرعامل شرکت ملی نفت، معاونان وزیر و نمایندگان ایران در اوپک محکوم شدند و احکام نیز به آنها ابلاغ شده اما شورای عالی امنیت ملی از اجرای آن جلوگیری کرده است، گفت: همانطور که گفتم در این پرونده افرادی محکوم شدند اما چون درخواست اعمال ماده 477 کردند و درخواست‌شان پذیرفته شد؛ تا زمان بررسی مجدد این حکم متوقف است و اجرا نمی‌شود و اینکه می‌گویید شورای عالی امنیت ملی چنین دستوری داده، من اطلاع ندارم .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

جنازه مردی که باعث تشنج در سالن تشییع پزشکی قانونی شد

زندگی کوتاه سارا کوچولو از ایران تا کانادا / این دختر به طور پنهانی در تهران به فرزندخواندگی مرد کانادایی در آمده بود

فیلم نجات جان بچه گربه که در وسط اتوبان بود + عکس

اعترافات جدید جوانی که پدرش را به خاطر یک دختر آتش زد + عکس

عکسی که در آن امیر جعفری به شیوه جالبی بوسیده شد +عکس

دورهمی بازیگران زن سرشناس سینما و تلویزیون! +سلفی دیدنی لادن مستوفی

 

کدخبر: 224819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟