80 درصد اقدامات پلیس در دنیا در حوزه اجتماعی است / کاهش 24 درصدی وقوع نزاع و درگیری در کشور

به گزارش رکنا، سردار دکتر سعید منتظر المهدی در هفدهمین همایش کوپ فرماندهی انتظامی استان فارس، بیان کرد: امروز مدیران ما می بایست در کنار قلمشان یک پاک کن داشته باشند و هر گاه متوجه اشتباه خود شدند، با اعتماد به نفس آن را پاک کنند.
وی ادامه داد: همه به این واقعیت اذعان داریم که جرم Crime و کجروی سیمای زیبای جامعه را مخدوش می کند.
سخنگوی ناجا تصریح کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی ارتباط وسیعی با رشد و بالندگی تک تک اعضای یک جامعه دارد.
منتظر المهدی با اشاره به اینکه سازمان پلیس در زمان های گذشته بر اساس مداخله و مقابله شکل گرفته و پیشگیری در آن نقشی نداشت، افزود: در حال حاضر رویکرد پلیس تغییر پیدا کرده و روشهای سخت جای خود را به روش های نرم داده است.
معاون اجتماعی ناجا گفت: امروزه پلیس تک بعدی به پلیس چند وجهی تغییر پیدا کرده است و ادبیات پلیس مأمور معذور به پلیس مسئول و آگاه تبدیل شده و روز به روز ارتباط پلیس با مردم افزایش پیدا کرده است.
منتظر المهدی گفت: امروزه پلیس دریافته است که تنها با برقراری ارتباط و افزایش اعتماد و جلب مشارکت های مردمی می تواند اقدامات خود را انجام دهد.
سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مأموریت های بی شمار و سنگین پلیس در جامعه امروزی گفت: با این شرایط لاجرم باید از پتانسیل مردمی استفاده کرد.

امنیت اجتماعی و عمومی

وی با بیان اینکه امنیت در دو قسمت اجتماعی و عمومی تعریف می شود، گفت: امنیت و آرامش دو کلمه طربناکی است که حتی نگاه کردن به آنها برای انسان خوشایند است.
معاون اجتماعی ناجا جنس امنیت اجتماعی را وفاقی و بر پایه هنجارهای برگرفته از ارزش ها و بر مدار رفتارهای مردمی تعریف و نگهبانان و پاسبانان آن را مردم دانست و برای نظارت اجتماعی و قضاوت Judgment اجتماعی و طر اجتماعی برشمرد و جنس امنیت عمومی را توافقی دانست و هر آنچه را قانونگذار به عهده مجریان قانون Law گذاشته است.

اولویت پلیس در موضوع حجاب، تشویق و ترغیب است

منتظر المهدی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع حجاب را موهبتی الهی برای مردان و زنان دانست و افزود: جنس این موضوع اجتماعی است و خود مردم باید رعایت کنند و پلیس با تشویق، ترغیب، تحسین و تکریم آنها را همراهی سازد لیکن در زمان خود اقدامات سلبی نیز حتما" باید انجام شود چه اینکه حجاب نیز جزء قوانین کشور ما می باشد.

طرح مکنا، باعث افزایش منزلت اجتماعی پلیس شده است

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات پلیس فارس در اجرای طرح مکنا، گفت: در بازدیدی که از یکی از کلانتری های شیراز داشتیم، فضاسازی ایجاد شده در کلانتری حرفه ای و انتخاب رنگ ها بسیار روانشناسی شده بود و فضای دل انگیزی بود که این خود در منزلت اجتماعی پلیس و همچنین آرام سازی و کنترل هیجانات مراجعه کنندگان سهم بسزایی دارد.
منتظر المهدی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات پلیس فارس و خاصه سردار گودرزی در اجرای طرح مکنا، افزود: کار مکنا، کار بسیار بزرگ و سترگی است که با همت کارکنان انتظامی و اراده فرمانده انتظامی استان اجرایی و باعث افزایش مقبولیت و مرجعیت پلیس شده است.

لزوم انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی توسط پلیس

وی با بیان اینکه امنیت ذهنی و روانی، افزایش احساس امنیت را در پی دارد، گفت: امروز کارهای فرهنگی و اجتماعی باید در کنار کارهای انتظامی انجام گیرد.
معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه بیش از 80 درصد اقدامات پلیس در دنیا در حوزه اجتماعی است، خاطر نشان کرد: باید قبل از فراگیری علوم انتظامی، ساز و کارهای اجتماعی، فرهنگی و عملیات روانی آموزش داده شود و در واقع در فضای اندیشگی جهان امروز کار فرهنگی در کنار کار سرهنگی است.

پلیس و فضای مجازی

منتظر المهدی با بیان اینکه در فضای مجازی دسترسی به همه آسیب های اجتماعی امکان پذیر است، افزود: امروزه هر شهروند به عنوان یک رسانه عمل می کند و پلیس باید با شناخت ساز و کارهای مناسب، خود را با این وضعیت وفق داده و اقدامات خود را به درستی انجام دهد.

عدم ایجاد گفتمان در بین خانواده ها

وی عدم ایجاد گفتمان در بین خانواده ها، فقدان ارائه درونیات خود به دیگران و وجود ادبیات تهدید، تحدید و تحقیر و تنبیه در خانواده ها را از دلائل وقوع نزاع و درگیری در جامعه دانست.
این مقام مسئول بیان کرد: برای رفع مشکلات در این حوزه باید به ایستگاه های قبلتر فرد یعنی خانواده و مدرسه بازگشته و مشکلات را از آنجا مرتفع سازیم.
شایان ذکر است در پایان این مراسم، توسط سردار منتظر المهدی از تعدادی از معاونین و رؤسای پلیس های تخصصی فرماندهی انتظامی استان فارس تقدیر و لوح تقدیری به آنها اهداء شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 233559 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟