مقابله بازیگر سینما با بیماری مهلک ایدز+عکس

مسعود رایگان تصمیم دارد نمایش «دو مرد در یک اتاق» با موضوع بیماری ایدز را بار دیگر روی صحنه بیاورد؛ نمایشی که سه سال قبل نیز با ایفای نقش فرخ نعمتی و همایون ارشادی در سالن آن زمان تازه تاسیس گالری باروک اجرا شد و با وجود ناشناخته بودن محل، اقبال تماشاگران را به همراه داشت.
نمایشنامه «دو مرد در یک اتاق» توسط بنگت آلفورش و یوهان برگوم نویسندگانی از کشورهای سوئد و فنلاند به سفارش سازمان ملل و برای مبارزه با بیماری ایدز نوشته شد. مسعود رایگان نیز متن را به فارسی ترجمه کرد و به دلیل اهمیت موضوع بلافاصله با مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد مذاکره شد بلکه با حمایت این نهاد امکان اجرا و آگاهی بخشی در سراسر کشور –دانشکده‌های علوم پزشکی هر شهر یا استان- فراهم شود. اما در ادامه به دلیل بی‌توجهی مسوولان و جدی نگرفتن ظرفیت به وجود آمده برنامه‌ها درست پیش نرفت و کار به ناچار متوقف شد.
این هنرمند بعدا در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری تهران هیچ حمایت مالی خاصی از این نمایش نداشتند.»
به این ترتیب در کنار وزارت بهداشت هیچ یک از سازمان‌ها و نهادهای مسوول به وظایف خود عمل نکردند. رایگان در همین رابطه میگوید: «دهه ۸۰ میلادی زنگ‌های خطر بیماری ایدز در امریکا، اروپا و کانادا به صدا درآمد و آنها به سرعت اقدام‌های پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی در این زمینه را آغاز کردند. سازمان ملل هم در همین راستا وارد عمل شد و به دو نویسنده ماموریت داد تا با همین مضمون نمایشنامه‌ای بنویسند.»
علاقه‌ای به سیاستمدار شدن نداشته‌ام
طبق اظهارات این هنرمند، نمایشنامه به سرعت ترجمه شد و در کشورهای زیادی روی صحنه رفت اما چند دهه گذشت تا این نمایش در ایران روی صحنه برود. «متن همان سال‌ها به دست من رسید و به فارسی ترجمه کردم. به این ترتیب زبان فارسی چهاردهمین زبانی شد که این کتاب ترجمه شده است.»
رایگان در ادامه به انتقاد از بی‌توجهیها پرداخت و تاکید کرد: «ما چطور می توانیم جامعه سالم نداشته باشیم ولی پیشرفت و دیگر مسائل را پیگیری کنیم. اهمیت دادن به سلامت مردم از وظایف جدی مسوولان و سیاستمداران است.»
این بازیگر باتجربه تئاتر و سینما، از سوی دیگر هنرمندان را چشمان بیدار جامعه توصیف کرد که در آثار خود به بازتاب مشکلات مردم می‌پردازند و مسوولان هم باید شنوای موارد مطرح شده باشند. «من علاقه‌ای به سیاستمدار شدن نداشته‌ام و آنها که وارد این گود شده‌اند، باید پاسخگو باشند. بنابراین اگر نقصانی در جامعه پیش بیاید من به عنوان هنرمند واکنش نشان می‌دهم تا دیگران مطلع شوند. حال از طریق زبان نمایش کارم را پیش می برم.»
نمایش «دو مرد در یک اتاق» در اجراهای جدید با تغییراتی همراه شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تغییر دو بازیگر اصلی کار اشاره کرد. خسرو شهراز و اردلان شجاع‌کاوه بازیگرانی هستند که در این اجراها با رایگان همکاری میکنند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده این نمایش از ١٦ آبان تا ١٥ آذر در ٢٠ دانشگاه سراسر کشور به صحنه میرود.
همراهی وزارت بهداشت با اجراهای تازه
دور تازه اجرای این نمایش اما یک تفاوت اساسی دیگر هم دارد. اینکه وزارت بهداشت برخلاف گذشته همکاریهای لازم را با گروه انجام داده و به فعالیت‌های فرهنگی برای آموزش همگانی بها داده است.
رایگان در این باره می گوید: «گرچه برای به سرانجام رساندن اجرا دو سال درگیر بروکراسی اداری بودم ولی معتقدم وزارت بهداشت و امور خارجه کشورمان در دولت جدید برای ایران آبرو خریده‌اند. ما بعد از دو سال و نیم مذاکره به این نتیجه رسیدیم که نمایش باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور روی صحنه برود و این اتفاق خوبی است. اگرچه طرح مسائل آموزشی در قالب درام خیلی سخت است اما یکی از خاصیت‌های نمایشنامه «دو مرد در یک اتاق»، این است که دو نویسنده داستان ما، شخصیت‌های نمایش هم هستند و خود را در موقعیتی قرار میدهند که اگر این اتفاق برای شان افتاد چه پیش می آید، به همین دلیل داستان نمایش برای مخاطب اثرگذاری خوبی دارد. وقتی ما به شعور مخاطب احترام بگذاریم او هم واکنش نشان میدهد و ارتباط شکل میگیرد. به هیچ‌وجه نباید نسبت به فرهنگ‌سازی در این رابطه غافل بمانیم.»
کارگردان نمایش «دو مرد در یک اتاق» در پایان به نکته مهمی که در این مدت با آن آشنا شده اشاره کرد. «آماری که اعلام میشود بسیار وحشتناک است و با گروه کثیری مواجه هستیم که از ابتلای خود به بیماری ایدز اطلاع ندارند. نوزادان با این بیماری به دنیا می‌آیند و بنابراین فاجعه‌ای برای آینده در راه است که باید از حالا به طور جدی به فکر آن باشیم. تا همین‌جا هم ما حدود نیم قرن از بعضی کشورهای جهان عقب هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اعتماد

 

کدخبر: 231670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟