آقای بازیگر کارگردان تئاتر می شود

به گزارش رکنا رضا کیانیان بازیگر Actor صاحب نام سینما Cinema و تئاتر که سال ها در عرصه بازیگری حضورهای موفق و تاثیرگذاری داشته است در تدارک کارگردانی نخستین اثرش در حوزه تئاتر است و به زودی نمایش «حرفه ای» را روی صحنه خواهد برد.
پیش از این و برای اولین بار در ایران، نمایش «حرفه ای» با عنوان «حرفه‌ای ها، یا یک کمدی غمگین» به ترجمه و کارگردانی بابک محمدی در سال ۱۳۸۳ در فرهنگسرای نیاوران و تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت که رضا کیانیان، احمد ساعتچیان و مریم سعادت بازیگران اصلی این نمایش بودند.
اما نکته ای که در این میان اهمیت دارد، این است که رضا کیانیان با رویکردی تازه می خواهد نمایشنامه «حرفه ای» را با ترجمه تازه ای از دکتر ایرج امامی روی صحنه ببرد که به لحاظ ساختار و طراحی بسیار متفاوت خواهد بود.
برای رسیدن به این ویژگی، نمایشنامه با همراهی گروه اجرایی و دیانا فتحی ویرایش تازه ای می‌شود. همچنان که برای اجرا در برادوی هم توسط سیمون جنت و مارسی دروگین ویرایش خاصی شد و روی صحنه رفت. 
نمایشنامه «حرفه ای» نوشته «دوستا کواکوبچ » است که فیلمنامه مشهور «زیر زمین» را برای امیر کاستاریکا نوشت و این فیلم  در جشنواره فیلم کن در سال ١٩٩٥ توانست نخل طلا را دریافت کند.
این نمایشنامه با ترجمه «باب دور دیویس» از زبان صربی به انگلیسی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در برکلی روی صحنه رفت و سپس در ۱۹۹۲ در لندن، ۱۹۹۴ در نیویورک و در سال ۱۹۹۵ در آف برادوی اجرا شد و بعد از گذشت چند سال از این اتفاق، کمپانی «رابرت ردفورد» مقدمات ساخت فیلم «حرفه ای» را بر اساس این نمایشنامه فراهم کرد.
رضا کیانیان طراحی نخستین نمایش اش را خود بر عهده دارد. این بازیگر در عرصه طراحی صحنه و لباس سینما، تلویزیون و تئاتر سال ها کار کرده و در سال ۱۳۷۷ جایزه بهترین طراحی صحنه برای نمایش «نیلوفر آبی» به کارگردانی حمید امجد را از آن خود کرده است. حالا پس از فعالیت های متفاوت در عرصه مجسمه سازی و عکاسی و چیدمان، باید منتظر کار تازه ای از این هنرمند باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 235799 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟