انتقاد حسین علیزاده از فیلمی که در نکوداشت دهلوی پخش شد

حسین علیزاده چهره‌ سرشناس موسیقی ایران در نخستین جشنواره موسیقی دانشجویان صبا از شرایط حال حاضر اجراها در تالار وحدت انتقاد کرد.

بخشی از مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره موسیقی دانشجویان به بزرگداشت حسین دهلوی اختصاص داشت. در این مراسم که شنبه هفتم اسفند برگزار شد فیلمی مستند درباره دهلوی پخش شد که حاوی گلایه‌های این هنرمند از کم‌توجهی به موسیقی بود.

پخش این فیلم مستند درباره دهلوی با انتقاد حسین علیزاده روبه‌رو شد. او که این فیلم را افسرده‌ می‌دانست، در این باره گفت: «از نظر من این فیلم بسیار افسرده است. البته شاید برای یک فستیوال جالب باشد اما از استادی یاد می شود که‌ هنوز در قید حیات است و زندگی ها آفریده است. به هر حال من خطاب به کارگردان فیلم می گویم باید حس هنری داشت. اگر ما دوربین را ببریم و افسردگی ها را به رخ بکشیم فقط مخاطب را آزار می دهیم. کاش با قطعات زیبای ایشان از او یاد می کردیم.»

بر اساس گزارش مهر، او با بیان خاطره ای از دوران آموزشی هنرستان خود، ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که‌ از نظر سطح درک موسیقی بالا نیستیم، اما طی این سال ها موسیقی به خواست مردم حفظ شد. به هر صورت هنر Art در دوره هایی که‌ در جامعه محدودیت‌هایی برایش پیش بیاید در خفا رشد می کند و رابطه تنگاتنگ ‌خود را با جامعه از دست داده و جنبه سرگرمی پیدا می‌کند اما تمام موسیقی جنبه سرگرمی نیست. در دورانی که‌ جامعه موسیقی شرایط خوبی نداشت، افرادی مانند دهلوی این را تشخیص دادند. وی انتخاب خوبی برای مدیریت هنرستان بود. وجود دهلوی باعث می‌شد کسانی جذب شوند و در هنرستان باقی بمانند که‌ قابلیت بالایی در موسیقی دارند، همچنین اخلاق نیز اهمیت زیادی داشت. ثمره آن روزها هنرمندانی است که‌ به موسیقی تعهد دارند. به هر حال تعلیم و تربیت زمان دهلوی در تاریخ موسیقی خواهد ماند.

علیزاده گفت: موسیقی که‌ زمان دهلوی داشتیم در دانشگاه ها خلاصه شده است‌، متاسفانه هم اکنون ما در شرایطی هستیم که فاصله زیادی بین طرز فکر دانشجویان ‌و موسیقی امروز جامعه ایجاد شده است. به همین جهت از مسئولان دانشگاه هنر به ویژه در حوزه موسیقی می خواهم سمیناری درباره برد اجتماعی موسیقی آکادمیک برگزار کنند. موسیقی بازاری و عوام زده در موسیقی امروز است و دانشجویان پس از تحصیلات، شغلی در آینده ندارند.

اجرای موسیقی در تالار وحدت قبلا حرمت داشت

این نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود از شرایط فعلی اجراهای موسیقی در تالار وحدت انتقاد کرد و توضیح داد: قبل تر صحنه تالار وحدت خیلی حرمت داشت و مثل امروز نبود که هر کسی با پرداخت اجاره بتواند در آن اجرا داشته باشد.

این استاد موسیقی در ادامه خطاب به جامعه دانشگاهی کشور گفت: متأسفانه فاصله آنچه در جامعه شنیده می‌شود با آنچه در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است و باید این سؤال را پرسید چرا موسیقی آکادمیک ما راهی در جامعه پیدا نمی‌کند البته این را هم باید بگویم که ما نه رسانه داریم نه رادیو داریم نه تلویزیون داریم اما مهم نیست ما اهالی موسیقی مردم را داریم، به اعتقاد من دانشگاه باید بهتر جامعه را بشناسد و در مقابل جوّ عوام‌زده و عوام‌گرایی این روزهای موسیقی مقابله کند.

بعد از صحبت های علیزاده از سوی دبیرخانه نخستین جشنواره موسیقی صبا لوح یادبودی در حضور علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی به او اهدا شد.

پارسا فردوسی از مسئولان برگزاری نخستین جشنواره موسیقی «صبا» نیز در این مراسم با تجلیل از مقام هنری استاد حسین دهلوی بیان کرد: از ابتدای جشنواره ایده جشنواره و یادنامه ای برای استاد دهلوی مطرح شد. به طوری که قرار بود این یاد نامه به صورت بروشور در اختیار حاضران در مراسم امروز قرار بگیرد اما بعد تصمیم گرفته شد این یادنامه به صورت یک کتاب چاپ شود.

فردوسی سپس متنی از ابراهیم گلستان قرائت کرد. در این نامه ابراهیم گلستان از نحوه آشنایی خود با حسین دهلوی و اولین همکاری با او را توضیح داده بود و از چند خاطره یاد کرده بود.

معرفی گروه‌ها و هنرمندان برگزیده

محمد هادی مجیدی دبیر نخستین جشنواره موسیقی صبا نیز در این برنامه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره از حامیان و افرادی که در برگزاری این رویداد موسیقایی شرکت کردند، قدردانی کرد. این در حالی است که پس از صحبت های وی هنرمندان و گروه های برگزیده به ترتیب زیر معرفی شدند.

در بخش گروه نوازی گروه های «کاروان» و «کژال» به صورت مشترک به عنوان مقام اول و گروه های «زمهریر» و «پرنگ» به صورت مشترک به عنوان مقام سوم معرفی شدند. این در حالی است که هیات داوران در این رتبه دوم نداشت.

در بخش پژوهش کامیار صلواتی رتبه اول، محسن نورانی رتبه دوم و بهرنگ نیک آیین، سپهر سراجی و مسعود خمسه پور مقام سوم جشنواره در این بخش را کسب کردند.

هیات داوران در بخش آهنگسازی برای کُر حسن رحیمی را به عنوان هنرمند برتر، الناز کریمی هنرمند برگزیده دوم و سپهر سراجی را به عنوان هنرمند برگزیده سوم معرفی کرد. این در حالی است که در بخش آهنگسازی پرکاشن مازیار جلال الدین نفر اول، مهرداد جعفری راد نفر دوم و محمد امین شریفی به عنوان نفر سوم معرفی شدند.

تقدیر از شریف لطفی مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره بود که این هنرمند بعد از حضور در صحنه و قدردانی از ستاد برگزاری جشنواره گفت: از اینکه دانشگاه هنر این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده بسیار خوشحالم.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی «صبا» و شب نکوداشت استاد حسین دهلوی با همکاری موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش در تالار وحدت تهران برگزار شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟