واکنش های روزنامه‌های ایران بعد از اسکار فرهادی

پس از آنکه خبرگزاری‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی این رویداد مهم را اطلاع‌رسانی کردند ، روزنامه‌های سراسری امروز ۱۰ اسفندماه نیم تای صفحه اول خود را به این رویداد مهم هنری اختصاص دادند.

***

روزنامه شرق با تیتر «اسکاری علیه راست گرایان افراطی» در گزارشی به دومین اسکار فرهادی برای ملت ایران و سینمای ایران پرداخته است.

این روزنامه نوشته است:«اهدای جوایز اسکار به فیلم فروشنده که دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی محسوب می‌شود، نه تنها برای سینما Cinema و ملت ایران خوشایند بود بلکه مخالفان ارتجاع بر جزمیت در سطح جهان را خوشحال کرد.»

این روزنامه همچنین با گفتارهایی از مرضیه برومند، حسین پاکدل، امیر پوریا، داریوش پیرنیاکان، علی تاجرنیا، نغمه ثمینی، ابراهیم حقیقی، بهرام دبیری، پرویزی دوایی، کریستف رضایی، مریلا زارعی، نورالدین زرین کلک، خسرو سینایی،‌سوسن شریعتی، حمید رضا صدر، ابراهیم گلستان، حسین علیزاده، لیلی گلستان، فاطمه معتمد آریا، داریوش مهرجویی، کارن همایون‌فر به جایزه اسکار فرهادی پرداخت.

***

روزنامه «جام جام» تیتر خود را با عنوان «روسیاهی ترامپ Trump و شب درخشش سینمای ایران» به جایزه اسکار اصغرفرهادی اختصاص داد.

این روزنامه در گزارشی مفصل آورده است: «اصغرفرهادی با دومین اسکاری که برای فیلم فروشنده دریافت کرد، افتخار و موفقیت بزرگی را برای سینمای ایران رقم زد و به دلیل دریافت بیش از یک اسکار در بخش فیلم خارجی زبان نامش در کنار غول‌های فیلم‌ساز جهان جاودانه شد.»

این روزنامه همچنین در بخشی از گزارش خود آورده است: « فارغ از جبنه‌های هنری فروشنده که البته انتقادی از طرف برخی از کارشناسان داخلی و خارجی سینما به آن وارد بود، آن چیزی که سهم مهمی در پیروزی فرهادی داشت اتفاقاتی بود که در چند وقت اخیر در بخش سیاست رقم خورد.»

جام جم با عناوینی از جمله بزرگی اصغر، مهتاب و گاف بزرگ اسکار، جواب گیشه آمریکا به ترامپ به این رویداد هنری پرداخته است.

**

روزنامه «همشهری» نیز با تیتر «ایرانی‌ترین شب اسکار» به این رویداد پرداخته است.

در گزارش همشهری آمده است:« اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به «فروشنده» تقدیم شد و در غیاب اصغر فرهادی انوشه انصاری بیانیه‌ای این کارگردان ایرانی را خواند.»

این روزنامه در گزارش با عنوان «اسکار با طعم تند سیاست» نوشته است: «اعتراض به ترامپ اصل مشترک مراسم بود.»

یادبود کیارستمی، نخستین اسکار برای بازیگر Actor مسلمان، جوان‌ترین اسکار پس از ۸۶ سال از دیگر عنواین این روزنامه بود.

**

روزنامه «ایران» نیز تیتر خود را با عنوان « فرهادی کیش داد، ترامپ مات شد» زده است و به اسکار بدون ویزای «فروشنده» اصغر فرهادی که یکی از چهار فیلم‌ساز جهان، بیش از یک اسکار دریافت کرده است، اشاره کرد.

***

روزنامه «قانون» عنوان «اسکار برداشت دوم»، تیتر خود را به این رویداد مهم هنری اختصاص داد.

این روزنامه با اشاره به مراسم اسکار نوشت:« مراسم اسکار ۲۰۱۷ با درخشش اصغرفرهادی، انوشه انصاری و فیروز نادری برگزار شد.»

***

روزنامه «ابتکار» با طرح کاریکاتوری از اصغر فرهادی تیتر خود را با عنوان «هنر علیه سیاست» به این رویداد هنری اختصاص داده است.

***

روزنامه مردم سالاری نیز با تیتر «اوج دیپلماسی فرهنگی» به این کارگردان برگزیده اسکار ایرانی پرداخت.

این روزنامه در گزارش مفصل به حاشیه‌های اسکار واکنش فرهنگی به اقدام ضد فرهنگی ترامپ و معرفی نمایندگان فروشنده در فستیوال اسکار پرداخت.

***


روزنامه «آفتاب» نیز تیتر زده است؛ ‌«دیپلماسی فرهنگی».

این روزنامه مطرح کرده است: فرهادی هم جایزه اسکار را بُرد و هم پیام مردم ایران را به دنیا منتقل کرد.

در پیام صادق زیبا کلام نیز که در این روزنامه منتشر شده، آمده است:« اسکار فروشنده اصغر فرهادی، اسکار سینمای مستقل ایران بود. سینمایی که چندسالی می‌شود در ایران جوانه زده و توانسته علی رغم سایه سنگین سینمای دولتی به بالندگی تحسین برانگیزی برسد.»

***

روزنامه «اعتماد» نیز با تیتر «طلوع صلح در بامداد اسکار» به این رویداد هنری جهانی پرداخته است.

***

روزنامه آرمان نیز با تیتر « اسکار فرهادی در دستان انوشه انصاری» به جایزه اسکار پرداخته است.

این روزنامه در تیتر دیگری با عنوان « همصدایی جهان با ایران در محکومیت ترامپ» به جایزه اصغر فرهادی اشاره داشته.

***

روزنامه شهروند نیز با تیتر «جایزه‌ای علیه دیوار» به این رویداد مهم هنری پرداخته است.

این روزنامه آورده است:« فرهادی با فروشنده دومین اسکار را برای ایران به ارمغان آورد.»

***

روزنامه اطلاعات نیز در تیتری با عنوان «دومین اسکار برای سینمای ایران» به این رویداد مهم هنری پرداخته است.

***

روزنامه جوان نیز با تیتر «اسکار سیاسی ترامپ» به جایزه اصغر فرهادی در اسکار پرداخت.

این روزنامه نوشته است که «فروشنده» اصغر فرهادی در جو ضد ترامپی آمریکا برنده اسکار شد. تقریبا همه سینماگران و منتقدان داخلی و خارجی روی این گزاره اتفاق نظر دارند که اصغر فرهادی پیش از هر چیزی باید اسکار دومش را مدیون دونالد ترامپ و فضای رسانه‌ای حزب دمکرات آمریکا باشد.

***

روزنامه کیهان هم تیتر خود را با عنوان « فروشنده چه فروخت تا اسکار بگیرد؟» به این رویداد هنری پرداخت.

این روزنامه در گزارش خود اینگونه نوشته است:« دلارهای نفتی امیر قطر توسط موسسه‌ی انستیتو فیلم دوحه که بخشی از سرمایه‌گذاری این فیلم را بر عهده داشت باعث شده که فروشنده یکه و تنها و فقط با حضور یک رقیب جدی به نام «تونی اردمن» به میدان نهایی برسد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 248925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟