خاطرات پراکنده گروه "حال" رونمایی شد+عکس

محمد فکری خواننده گروه موسیقایی «حال» با اشاره به رونمایی از نخستین آلبوم این گروه که روز پنجشنبه نوزدهم اسفند با عنوان «خاطرات پراکنده» در شهر کتاب فرشته انجام خواهد شد، توضیح داد: این آلبوم منتخبی از تک آهنگ‌هایی است که قبلا در فضای مجازی منتشر کرده ایم؛ به علاوه تعدادی قطعه جدید هم برای آلبوم در نظر گرفته ایم که حدس می زنم با توجه به فضای متفاوت این قطعات مخاطبان مان را خوشحال می کند.

وی درباره نحوه شکل گیری آلبوم «خاطرات پراکنده» اظهار کرد: در دوران دانشجویی روی اشعار مختلف همیشه زمزمه‌هایی با خود داشتم و در محافل دوستانه معمولا این زمزمه‌ها و ملودی‌ها را در قالب آواز و نوازندگی سه‌تار اجرا می‌کردم که معمولا مورد استقبال و تشویق دوستان قرار می‌گرفت. با گذر زمان و رفت و آمد با دوستانی که حرفه‌ای‌تر موسیقی را دنبال می‌کردند تصمیم گرفتم با تشکیل یک گروه موسیقی ایده‌ها و افکارم را به نتیجه‌ای برسانم. چند بار هم سعی کردم و تعدادی از دوستان موزیسینم را دور هم جمع کردم اما هیچ گاه به نتیجه‌ خاصی نرسیدیم. دلیل این موضوع هم این بود که هدف مشترکی از این دورهمی‌ها نداشتیم یا لااقل هدف و تصمیم مان آنقدرها هم جدی نبود.

فکری گفت: بعد از این تجربه‌های ناموفق که البته بدون این تجارب گروه «حال» وجود خارجی نداشت، تعداد ملودی‌هایی که ساخته بودم کم کم مورد توجه قرار گرفت و این بار تصمیم گرفتم با یک تنظیم کننده‌ حرفه ای کار کنم که یا پول پرداخت حق الزحمه‌شان را نداشتم، یا این که نوع نگاهشان به افرادی مثل من اصلا جالب نبود و گاهی هم سلیقه‌هایمان جور در نمی‌آمد. همه‌ این ها دست به دست هم دادند تا از اسامی بزرگ یا حداقل شناخته شده کم کم ناامید شوم و به دنبال افرادی بروم که علاوه بر توانمند بودن نوع نگاهشان مثل من باشد. در این بین من با مقداد مهدوی و علی جمالی آشنا شدم و کم کم سلیقه‌هایمان که بسیار از هم دور بود با پیگیری و نشست‌های متعدد به ثمر نشست و گروه حال و در پی آن اولین آلبوممان با نام «خاطرات پراکنده» متولد شد.

این خواننده بیان کرد: ما از دید تهیه کنندگان و ناشران و مخاطبان یک گروه موسیقی تلفیقی محسوب می شویم. که البته ظاهرا در رابطه با تعریف و حیطه «موسیقی تلفیقی» بین کارشناسان اختلاف نظراتی هست اما دیگران از ما به عنوان یک گروه تلفیقی یاد می‌کنند.

حاصل تلاش های ته نشین شده یک گروه موسیقایی

وی با بیان این که در آلبوم «خاطرات پراکنده» نشانه هایی از سبک‌های کلاسیک ایرانی، راک، جاز، الکترونیک و حتی پاپ شنیده می‌شود، تصریح کرد: شاید گستره‌ عجیبی به نظر برسد اما این ترکیب، حاصل ته‌نشین شدن احساسات اعضای گروه هست؛ با توجه به این که ما تابع احساسات و حال و احوالمان هستیم و محدودیت خاصی در انتخاب سبک و سیاق مان را حس نمی‌کنیم به همین جهت بعید نیست فضاهای جدیدتری را هم تجربه کنیم.

فکری با اشاره به انتخاب اشعار آلبوم «خاطرات پراکنده» عنوان کرد: اگر ما چند کار سخت برای تولید یک قطعه داشته باشیم سخت‌ترین بخش آن دقیقا همین انتخاب شعر است. با توجه به جنس مخاطبان این سبک از موسیقی قطعا شعر نقش بسیار تعیین کننده ای در سرنوشت یک قطعه موسیقایی دارد. تا به حال چند بار برایمان پیش آمده که با یک شعر ارتباط برقرار کردیم اما به جهت به توافق نرسیدن بر سر تغییر یک کلمه یا نهایتا یک مصرع در آن با شاعر کل آن قطعه را به آرشیومان منتقل کردیم.

فکری افزود: ارتباط اعضای گروه به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده با شاعر نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب شعر است. این که چقدر حال و هوای شان با هم جور باشد هم خیلی مهم است. یکی از شانس‌هایی که داشتیم این بود که در ابتدای کار با آقای سید عبدالجواد موسوی آشنا شدیم. ایشان علاوه بر این که یک شاعر بسیار توانمند و صاحب سبک هستند؛ با احاطه‌ای که بر موسیقی دارند نقش بسیار مهمی در موفقیت ما داشتند. وی به معنای واقعی کلمه با ما همدل شدند و احساسات مان به نوعی به هم گره خورد؛ اگر درک کامل ایشان از فضای موسیقایی ما نبود و از طرفی ارتباط صمیمی شکل نمی‌گرفت؛ طبیعی است سرنوشت دیگری در انتظار ما بود.

خواننده گروه موسیقایی «حال» با اشاره به مراسم رونمایی از نخستین آلبوم این گروه، گفت: اولین برنامه ای که در پیش داریم رونمایی از آلبوم است که روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ساعت ۱۷ در محل جدید شهر کتاب فرشته (پایین تر از تقاطع خیابان شریعتی و پل Bridge صدر) برگزار خواهد شد. اولین کنسرت ما هم در سال آینده برگزار خواهد شد که جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره آلبوم گفت: این آلبوم منتخبی از تک آهنگ‌هایی است که قبلا در فضای مجازی منتشر کرده ایم؛ به علاوه تعدادی قطعه جدید که حدس می زنم با توجه به فضای متفاوت این قطعات، مخاطبان مان را خوشحال کند. نکته‌ای که باید روی آن تاکید کنم این هست که مخاطبان علاوه بر شنیدن قطعات جدید کیفیت متفاوتی از آهنگ‌های قدیمی ما را خواهند شنید؛ میکس و مسترینگ این آلبوم و تغییرات جزئی در تنظیم برخی از قطعات باعث شنیدنی تر شدن این آلبوم شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 250495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟