چه فیلم‌هایی مجاز به حضور در جشنواره جهانی فجر هستند؟

جعفر صانعی‌مقدم اضافه کرد: جشنواره جهانی مانند سال گذشته هیات انتخاب ندارد، بلکه مجموعه مشاورین، فیلم‌های ایرانی را همچون فیلم‌های خارجی می‌بینند و این فیلم‌ ها را بررسی کرده و نظراتشان را در اختیار دبیر جشنواره قرار می‌دهند. دبیر برای هر کدام از دو بخش "مسابقه بین‌الملل" و "آسیا و کشورهای اسلامی" حداکثر ۳ فیلم بلند و ۳ فیلم کوتاه ایرانی را انتخاب می‌کند.

وی گفت: ممکن است در بین فیلم‌های متقاضی، آثاری باشد که در جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره ملی فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه و یا جشنواره سینماحقیقت دیده شده‌اند.

صانعی مقدم با اشاره به اینکه طبق روال سال قبل اسامی فیلم‌های متقاضی اعلام رسانه‌ای‌ نمی‌شود، گفت: طبق قواعد جشنواره‌های بین‌المللی، نام کسانی که تقاضای شرکت داده‌اند اعلام نخواهد شد و محفوظ است و نتیجه تنها با ارسال نامه به خودشان اعلام خواهد شد.

وی همچنین از بخشی به نام "مستند زیر ذره بین" خبر داد و گفت: این از بخش‌های اصلی و غیررقابتی جشنواره است که در آن مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند برتر خارجی و داخلی سال گذشته نمایش داده می‌شوند.

او که مسؤولیت دبیرخانه فیلم‌های ایرانی را نیز به عهده دارد، درباره این بخش گفت: با توجه به اینکه سال گذشته برای نخستین بار نمایش فیلم‌های ایرانی را روی پرده، با جدول زمان‌بندی منظم و با زیرنویس انگلیسی برای مهمانان خارجی طراحی کردیم، این بخش بسیار مورد استقبال مهمانان خارجی قرار گرفت و برخی از فیلم‌ها از همین طریق برای شبکه‌های تلویزیونی خارجی خریداری شدند یا به برخی فستیوال‌ها راه یافتند. امسال هم تلاش کردیم با توجه به افزایش مهمانان خارجی، این نمایش‌ها را که اهمیت فراوانی دارند، منظم تر برگزار کنیم. از این‌رو در کنار غرفه‌های بازار، نمایش فیلم‌های ایرانی را هم برای مهمانان خارجی بر پا می‌کنیم و تعدادی از فیلم‌های خوب ایرانی شامل فیلم‌های بلند، کوتاه و مستند را که کمتر فرصت عرضه داشته‌اند، برای میهمانان خارجی با زیرنویس انگلیسی و طی یک جدول زمان بندی منظم به نمایش می‌گذاریم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی فقط امکان نمایش ۳۰ فیلم سینمایی Movie ایرانی را داریم که توسط مشاورین انتخاب فیلم جشنواره، بیشترین رای را آورده باشند و نسخه دی سی پی همراه با زیرنویس انگلیسی شان را به موقع به ما رسانده باشند. طبعا در غیراین صورت از لیست رزرو جایگزین خواهند شد.

صانعی با بیان اینکه مخاطبان نمایش های بازار مدیران و برنامه ریزان جشنواره‌های خارجی و مهمانان ایرانی و خارجی شرکت کننده در بازار فیلم خواهند بود، درباره بخش بانک فیلم (video library) نیز این‌گونه توضیح داد: با توجه به گسترش شبکه VOD در منطقه، ما بانک فیلم را برای خریداران انبوه به عنوان محلی که مجموعه آثار ۳ سال گذشته مستند، کوتاه، انیمیشن و سینمایی مربوط به جشنواره های اصلی مانند جشنواره فیلم های کوتاه، سینما Cinema حقیقت و جشنواره ملی فجر و در کنار مجموعه آثار شرکت‌کننده در جشن‌های خانه سینما یعنی جشن فیلم کوتاه، جشن مستند و جشن اصلی خانه سینما در این بخش به نمایش گذاشته می شوند، طراحی کردیم. به این صورت که این فیلم‌ها در سِرورها قرار داده شده، لیست فیلم‌ها در کنار هر سیستم موجود است و مخاطبان می‌توانند با رزرو وقت و قرار گرفتن پشت کامپیوترها و انتخاب فیلم، در فضایی اختصاصی فیلم‌ها را ببینند.

او افزود: این بانک در صورت تمایل صاحبان آثار در طول سال نیز از طریق سایت جشنواره به معرفی و بازاریابی محصولات ایرانی و ارائه گزارش کار به تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان آثار خواهد پرداخت و خدمات آن کاملا غیرانتفاعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام عمومی اطلاعات درباره فیلم هایی که به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند را خلاف عرف و استاندارد برگزاری خود می‌داند و خبر عدم پذیرش اثر را مستقیما با صاحب اثر در میان خواهد گذاشت و مسئولیت انتشار هرگونه اطلاعات و یا گمانه زنی از سوی صاحبان آثار و یا مجاری دیگر را برعهده نمی‌گیرد.

رونمایی از پوستر بخش سینمای سعادت

بر اساس این گزارش امسال در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی، ۱۲ فیلم از کشورهای چین، ترکیه، کلمبیا، آرژانتین، لتونی، لهستان، بلغارستان، روسیه، مکزیک، اندونزی، فرانسه و اسپانیا، به همراه ۳ فیلم ایرانی به رقابت خواهند پرداخت.

طبق آئین‌نامه جدید جشنواره که از سال گذشته طراحی شده و رعایت می‌شود، فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل از میان فیلم‌هایی انتخاب می‌شود که تاکنون در منطقه(خاورمیانه و اسیای میانه) نمایش داده نشده باشند.

امسال در سی‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تعدادی از فیلم‌های بخش مسابقه اولین اکران آسیایی خود را در این جشنواره تجربه خواهند کرد. در این میان چند فیلم نیز نخستین اکران بین‌المللی خود را در جشنواره جهانی خواهند داشت و برای اولین بار خارج از کشور خود، و در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی خواهند شد .

۵ داور خارجی و ۲ داور ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل سی‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر را قضاوت Judgment می‌کنند.

در این بخش یک سیمرغ زرین بهترین فیلم و پنج سیمرغ سیمین در رشته های کارگردانی ، فیلم نامه ، بازیگر Actor مرد ، بازیگر زن و جایزه ویژه دستاورد هنری در یکی از زمینه های فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، طراحی لباس و یا طراحی صحنه اهدا می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 251077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟