مستند خالو قنبر ساخته می شود

«محسن ضیایی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری هرمزگان، زندگی و آثار هنرمند موسیقی قنبر راستگو (خالو قنبر) نوازنده ساز جفتی این استان مستند می شود.

وی در گفته های خود اذعان داشته که با توجه به اینکه امروز بسیاری از مردم، هرمزگان و موسیقی فاخر آن را می شناسند، لزوم معرفی آثار پیشکسوتان بیش از گذشته احساس می شود و هنرمندان پیشکسوت موسیقی جدای از هنر Art خود، به عنوان میراث معنوی این سرزمین کهن به شمار می روند.

ضیایی با اشاره به اینکه شیوه نوازندگی نی جفتی «قنبر راستگو» در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است، عنوان کرده که هدف از ساخت این مستند، تلاش برای شناسایی موسیقی جفتی ضمن معرفی و حفظ آن به عنوان یک میراث ناملموس فرهنگی و هنری می باشد.

«قنبر راستگو» یا «خالو قنبر» از پیشکسوتان برجسته نوازندگی در موسیقی جنوب ایران است. او از ۱۲ سالگی نوازندگی را آغاز کرده و در سن ۲۲ سالگی ضمن آشنایی با نهادهای فرهنگی شهرستان محل اقامت خود، به کارهای هنری‌ ادامه داد.

این پیشکسوت موسیقی نواحی در پشت صحنه تئاتر ساز جفتی می ‌زد و خوانندگی می‌کرد و نخستین تئاتری که راستگو در آن همکاری داشته، «پتوروک» با موضوع زار بود که این تئاتر را در میناب، سیرجان، کرمان، تهران و بندرعباس اجرا کرده‌اند. او حدود پنج سال در گروه موسیقی «علی‌خان حبیب ‌زاده» به نوازندگی ساز جفتی و سازهای کوبه‌ای و البته ترانه‌ سرایی مشغول بود و بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، هیچ‌ گونه فعالیت موسیقی نداشت. وی بعد از پایان جنگ، گروهی به نام «کالنگ» تشکیل می‌دهد و در آن هنرمندانی چون «احمد عبدالهی» نوازنده کسر، «سلیمان اسلامی» نوازنده پی‌په، «عبدالعلی جمالی» نوازنده دهل و «جعفر روزبازار» نوازنده عود همکاری می‌کردند که وظیفه راستگو در این گروه خوانندگی و نوازندگی جفتی بود.

شایان ذکر است که استان هرمزگان ۱۲۷۳ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که تاکنون بیش از ۳۵۸ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 257655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟