مستند ایرانی در جشنواره مونیخ به روی پرده رفت

مستند تجربی مسافران به عنوان نماینده سینمای ایران در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم مونیخ آلمان و در بخش رقابتی به نمایش در می آید .

سی و دومین دوره این جشنواره بین المللی ،از ۳ تا ۱۴ می ،ماه آینده میلادی (سیزدهم الی بیست و سوم اردیبهشت نود وشش) در شهر مونیخ مرکز بایرن ،آلمان برگزار می گردد و فیلم مسافران رحمانی در بخش مسابقه اصلی جشنواره روی پرده می رود.

در این رویداد که یکی از معتبرترین جشنواره های معتبرمستند ،در دنیا شناخته می شود به جز مسافران از ایران نه فیلم دیگر از کشورهای آمریکا، نروژ ،دانمارک ،سویس،اسپانیا ،فرانسه،بلژیک ،ایتالیا ویک فیلم از کشور آلمان در بخش مسابقه اصلی به نمایش در می آیند و با هم به رقابت خواهند پرداخت.

طبق اعلان رسمی جشنواره اکران افتتاحیه فیلم تجربی مسافران در روز پنجشنبه چهارم می ساعت هجده به وقت آلمان در سالن فیلموزیوم شهر مونیخ به نمایش در می آید و پس از آن نشست و نقد و برسی فیلم در همان سالن با حضور منتقدان و فیلمسازان برگزار خواهد شد، سه نمایش دیگراین فیلم در روزهای جمعه ۵ می ،ساعت ۲۰ در سینمای گستیج ،دوشنبه ۹ می در سینما Cinema شهر وشنبه ۱۳ می در گستیج ،در طول روزهای جشنواره به روی پرده خواهد رفت.

مستند بلند مسافران با زمان هشتادوهفت دقیقه ،به گفتگوی آدمها در یک تاکسی می‌پردازد و فرم متمایز این مستند،حذف فرمیک فیلمبردار و ایجاد دکوپاژ در بستر امر واقع است که بر اساس حرکت اتومبیل و گرانیکا دوربین ،زاویه دوربین به صورت اتفاقی انتخاب می شود و عنصرهدایت بیرونی بر آن تاثیری ندارد تا به این ترتیب عوامل پشت دوربین در خدمت گفتگوی بی‌واسطه و بدون روتوش مردم عادی حذف شود و از این رو مسافران این خودرو به راحتی جهان درونی خود را مقابل دوربین مشاهده‌ گر رحمانی، که خود به عنوان راننده در فیلم حضور دارد بیان می کنند . کارگردان/راننده هم نه به عنوان ناظر پشت دوربین و انتخاب کننده بلکه در مقام هم‌ نشین و طرف گفتگوی خودمانی با آدمهای معمولی هویت کارگردانی خود را تغییر دهد و به این ترتیب اینساخت محدود مکانی، اتومبیل رحمانی را به یک منبع استخراج نشده داستان تبدیل می کند که در آن آدمها بی واسطه ،از بیم ها و امید ها وآرزوهایشان حر ف بزنند.

محمود رحمانی فیلمساز مستقل ایرانی در سال ۲۰۰۹ با فیلم تجربی ملف گند به عنوان بلندترین پلان سکانس سینمای مستند ایران در این جشنواره در بخش مسابقه حضور داشت و در سال ۲۰۱۱ در بیست و ششمین دوره از این جشنواره توانسته بود ،بخاطر ایجاد فرمی تازه ،آنچه شکل سینمای مستند را در جهان به جلو برده است در تلفیق خلاقه یک پرتره با محیط زیست برای فیلم مادرم بلوط ،جایزه ویژه هیت داوران آن سال را برای یک دستاورد سینمایی از آن خود کند.دانیل اشپانزل دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه و بعد از اعطای این جایزه به فیلم مادرم بلوط اذعان داشت فیلم هایی محمود رحمانی فیلم هایی نیستند برای جایزه گرفتن،فیلم هایی هستند که به جشنواره ها اعتبار می دهند.

گفتنی است اولین اکران فیلم مسافران در ماه مارچ ،در فستیوال فیلم بلژیک بوده است که موفق به کسب جایزه ویژه هیت داوران به عنوان فیلمساز مستقل این دوره گردید. پخش بین المللی فیلم مسافران را شرکت فرانسوی نوری پبکچرز بر عهده دارد

مسافران پنجمین فیلم محمود رحمانی است و دیگر آثار این فیلمساز مستقل هم فیلم هایی تجربه گرا هستند که تا کنون در نقاط مختلف جهان به نمایش در آمده اند و برای فیلم هایش چون نفت سفید ،مدار صفر درجه ،ملف گند و مادرم جوایز متعدد ملی و بین المللی را دریافت نموده است.

سایر عوامل مستند «مسافران» عبارتند از صدابردار:بهشاد مطیعی .تدوین:فرید دغاغله ،صداگذار:آرش اسحاقی

دستیار کارگردان:هادی خواجوی،بلال طاهری،مدیر تولید:فرزاد کیان منش، تهیه‌کننده:کتایون شهابی،محمود رحمانی.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 259472 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟