جیب بر امروز به سینما فلسطین آمد

«جیب بر» یکی از آثاری است که در بخش کلاسیک سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر اکران می شود.

«جیب بر» ساخته روبر برسون فرانسوی است؛ کارگردانی که بر سینمای موج نو فرانسه تاثیر زیادی گذاشت. روبربرسون سینما Cinema را هنری مستقل می داند و معتقد است زبان تصویر به تنهایی می تواند بار سینما را به دوش کشد. در سینمای برسون، بازیگری حرفه ای معنای چندانی ندارد به این معنی که جلوی دوربین برسون، بازیگر Actor به معنای مدلی است که باید هرآنچه قصه می گوید، مو به مو زندگی کند بی آنکه از ابزار بیرونی کمک بگیرد!

روبر برسون در طول زندگی هنری اش آثار زیادی ساخت؛ فیلم هایی که قهرمان هایش آدمهایی هستند معمولی که درون معنوی و اسرارآمیزشان را برای مخاطب عیان می کنند تا در سینمای روبربرسون فقید به سلوک برسند. برسون یکی از بزرگان سینمای فرانسه است به همان اندازه که فئودور داستایفسکی در ادبیات روسیه بزرگ است.

روبربرسون در طول چهل سال زندگی هنری اش آثار زیادی ساخت که «جیب بر» یکی از آنهاست.

جیب‌بر (Pickpocket) محصول سال ۱۹۵۹ است و نقش اصلی فیلم را مارتین لاسال برعهده دارد که در آن زمان بازیگری غیرحرفه‌ای بود. «جیب بر» نخستین فیلم برسون است که فیلمنامه اقتباسی ندارد.

ماجرا از این قرار است که میشل (مارتین لاسال) در یک مسابقه اسب‌دوانی جیب یکی از تماشاگران را می‌زند. او خیالش راحت است که کسی او را ندیده، اما هنگام خروج از میدان مسابقه ناگهان دستگیر می‌شود. بازرس (ژان پله‌گری) به دلیل نداشتن مدارک کافی برای اثبات جرم، میشل را آزاد می‌کند. میشل می‌گوید پول نقد همراه داشتن که جرم Crime نیست.

میشل به دیدن مادرش می‌رود و با ژان (ماریکا گرین) آشنا می‌شود. ژان از او خواهش می‌کند بیشتر به مادرش سر بزند. ژاک با ژان قرار می‌گذارد و میشل را هم دعوت می‌کند. میشل یک ساعت مچی می‌دزدد و بعد، از ژان و ژاک جدا می‌شود. مدتی بعد مجدداً به بازرس برمی‌خورد. بازرس از او می‌خواهد روز بعد کتاب جورج برینگتون درباره جیب‌بری را به او نشان بدهد. میشل با کتاب به اداره پلیس Police می‌رود. بازرس سرسری نگاهی به کتاب می‌اندازد. میشل به خانه‌اش برمی‌گردد و درمی‌یابد که ماجرای کتاب بهانه‌ای بوده تا پلیس خانه را تفتیش کند. با این حال، پلیس مخفیگاه پول‌های میشل را پیدا نمی‌کند.

مدتی بعد مادر میشل می‌میرد. او به همراه ژان در مراسم ختم شرکت می‌کنند. بعدتر، بازرس برای دیدن میشل به خانه‌اش می‌آید و به او می‌گوید مدتی قبل مقداری پول از مادرش سرقت Stealing شده بود. وقتی مادر فهمیده دزدی theft کار پسرش است از شکایتش صرف‌نظر کرده. بازرس می‌رود و میشل تصمیم می‌گیرد از کشور خارج شود.

میشل به فرانسه بازمی‌گردد و دوباره به یک مسابقه اسب‌دوانی می‌رود. این‌بار در حین ارتکاب جرم دستگیر می‌شود. ژان در زندان Prison به ملاقات او می‌آید.

مارتین لاسال ، ماریکا گرین، ژان پله‌گری، پی‌یر لی‌ماری، دالی سکال، هنری کاساگی، سزار گاتگنو در فیلم «جیب بر» بازی می کنند.

برسون در مصاحبه‌ای گفته است که با ساختن این فیلم قصد داشته حال و هوایی را که یک دزد The Thief در آن قرار می‌گیرد تداعی کند.

فیلم «جیب بر» یکی از چند اثر کلاسیک بازسازی شده ای است که در سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر اکران می شود. این فیلم امروز رأس ساعت ۱۵:۳۰ در سالن شماره ۲ سینما فلسطین به روی پرده می رود.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر از یکم تا هشتم اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 260429 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟