نریمان به یاد پدر عود ایران نواخت

گروه موسیقی «نریمان» را گلناز جمشیدی(سرپرست)، علی پژوهشگر (آهنگساز-عود)، امیرصادقین(خواننده)، فایضه کامیاب(هم آوا)، مرجان راوندی(عود)، متین آهنگری(کمانچه)، امیرعلی رحمانی(سازهای کوبه ای) و مهیار جلالی پور(دف – سازهای کوبه ای) تشکیل می دهند که شب گذشته با حضور هنردوستان و هنرمندان موسیقی، دومین اجرای «هم نشین دل» را تقدیم مخاطبان کرد.

در این مجموعه موسیقایی که در دو بخش به اجرا در آمد، تکنوازی عودِ «علی پژوهشگر»، آغاز گر بخش نخست بود و پس از آن گروه «نریمان» قطعات «پژواک»، «خاطره» و «رقص گل ناز» را در فضای «رِنگ» به اجرا در آوردند. بخش دوم نیز متشکل از قطعات «غریبانه»، « تک نوازی سنتور»، «رنگ رخسار»، «شاهدافلاکی»، «تکنوازی کمانچه» «سرخوشی» و «رموزمستی» تقدیم مخاطیان شد. همچنین سروده های انتخابی برای رپرتوار این کنسرت از«حافظ»، «سعدی»، «رهی معیری» و «هوشنگ ابتهاج» بوده است. این کنسرت با اجرای قطعه «همنشین دل» به پایان رسید.

رونمایی از ساز «بم آهنگ» ساخته «علی پژوهشگر»، یکی دیگر از بخش های این اجرا بود که طبق اشاره های این موزیسین، سازیست از خانواده عود که یک اوکتاو بم تر از آن صدا می دهد. «مرجان راوندی»، در این کنسرت نوازنده این ساز بود.

پژوهشگر، در صحبتهایی راجع به ساز تازه خود اشاره کرده است که ساز بم آهنگ با هدفی ساخته شده که برای نوازندگان عود فضای کاری بیشتری تولید شود، بر این اساس نوازنده عود می تواند با کمی تمرین این ساز را بنوازد چرا که انگشت گذاری و مضراب زدنش همانند عود است و شاید تفاوت خیلی کمی داشته باشد.

شایان ذکر است که گروه موسیقی «نریمان»، در سال ۱۳۸۴ با تلاش «علی پژوهشگر» تأسیس شد و نوازندگان آنرا جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه هنرتهران تشکیل می دهند. نام «نریمان»، به یاد هنرمند فقید و پدر عود ایران، «منصور نریمان» و به پاس زحمات چندین ساله وی برای این گروه انتخاب شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 264440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟