مستند ایرانی در میان برترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷

در حالی که هنوز کمتر از نیمی از سال ۲۰۱۷ میلادی گذشته، تیم نویسندگان نشریه سینمایی «ایندی‌وایر» در لس‌آنجلس و نیویورک فهرستی مشترک از برترین فیلم‌های سال را منتشر کرد که در این میان مستند ایرانی «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی جایگاه دوازدهم را در میان برترین‌ آثار سینمایی سال جاری میلای به خود اختصاص داده است.

مهرداد اسکویی برای مستند «رویاهای دم صبح» علاوه‌بر دریافت جایزه «عفو بین‌الملل» از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین، توانست جایزه بزرگ جشنواره «ترو فالس» آمریکا با عنوان «ترو ویژن اِوارد» را به عنوان بهترین مستندساز سال ٢٠١۶، جایزه‌ بزرگ و نیز جایزه بهترین فیلم «الهام بخش» را از جشنواره فول فریم آمریکا، جایزه بزرگ جشنواره فیلم مردم‌نگاری «ژان روش» فرانسه، جایزه بهترین مستند بلند جشنواره «هات اسپرینگز» آمریکا، جایزه معتبر بهترین فیلم مستند جشنواره لندن و همچنین بهترین مستند دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک را کسب کند.

وی پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند و در جشنواره سینما Cinema حقیقت، جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «رویاهای دم صبح» دریافت کرده بود.

انجمن بین المللی مستند (IDA) نیز سال گذشته با اعطای جایزه «پار لورنتز» از مهرداد اسکویی برای ساخت مستند «رویاهای دم صبح» تقدیر کرد.

مستند بلند «رویاهای دم صبح» که پخش بین‌المللی آن را نسرین میرشب برعهده دارد، روایت سرگذشت دختران نوجوانی است که در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی Freedom خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار می‌کشند. این مستند روز دوشنبه ۲۲ می (اول خرداد) نیز یک تک نمایش در بازار Store جشنواره بین‌المللی فیلم کن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان خواهد داشت.

اما در فهرست نشریه «ایندی‌وایر» از برترین‌ آثار سینمایی سال ۲۰۱۷ میلادی، دارم ترسناک «برو بیرون» به کارگردانی «جوردن پیل» مکان نخست را به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز «خریدار شخصی» ساخته «الیور آسایاس» و «شهر گمشده زد» ساخته «جیمز گری» نیز در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

در ادامه این فهرست نیز فیلم‌های «همه این شب‌های بی‌خواب» (مایکل مارژاک)، فیلم علمی-تخیلی و کمدی «غول‌آسا» (ناچو ویگالوندو)، «فارغ‌التحصیلی» (کریستین مونجیو)، «لوگان» (جیمز منگولد)، «خام» (جولیا دوکورنا)، «کِدی» (سیدا ترون)، «خطر» (لورا پویترس)، «شوری آرام» (ترنس دیویس)، «من مایکل هستم» (جاستین کِلی)، «یک هفته و یک روز» (آصاف پولانسکی)، «کیکی» (سارا یوردنو)، «پس از توفان» (هیراکازو کوریدا)، «عمودی بمان» (آلن گیرودی)، «تطمیع» (آگنیزکا اسموژینسکا)، «دعوای زنانه» (اونور توکِل)، «دونالد گریست» (کریستوفر اودیسیان)، «رویاهای دم صبح» (مهرداد اسکویی)، «دیگر در این دنیا احساس راحتی نمی‌کنم» (ماکون بلر)، «درمانی برای آرامش» (گور وربینسکی)، «پیش از آن که سقوط Fall کنم» (رای روسو-یانگ) و «فغان‌هایی از سوریه» (اِوگنی آفینیسکی) قرار دارند.

این فهرست بر اساس فیلم‌هایی تنظیم شده است که در سال ۲۰۱۷ در امریکا اکران شده و یا در شبکه (VOD) توزیع شده‌اند. ضمنا فیلم‌هایی که در فصل جوایز سینمایی سال ۲۰۱۶ حضور داشتند در این فهرست لحاظ نشده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

حمله شبانه به خانه رییس یکی از شعبه‌های موسسه آرمان در کرج / رییس کشته شد

در 16 سالگی عروس صیغه ای شدم!

یک روز پنهانی، در نبود مجتبی، به خانه رفتم صحنه ای که دیدم باورنکردنی بود و ...

زن جوان تاکسی تلفنی را اشتباه سوار شد و نیمه شب در دام مرد شیطان صفت افتاد + عکس

دردسر صیغه کردن زن مطلقه برای جوانی که می خواست داماد شود+ عکس

با تهدید پس از ازدواجش او را به خلوتگاه شیطانی ام می بردم! + عکس

16 سال زندان برای کاپیتان ترسوی کشتی+عکس

برنامه انتخاباتی یک زن که روزی 20 ساعت می‌خوابد+عکس

دوست زنم با نگاه زیرچشمی و لبخندهای شیطانی‌اش، مرا اسیر خود کرد / وقتی ارتباط شیطانی مان لو رفت ...

سرقت شبانه جواهرات ازگاوصندوق خانه پزشک مشهور در میدان ونک+عکس

خودکشی این زن جوان در ثانیه آخر ناکام ماند + فیلم و عکس

اعتراض های گسترده به آتش گرفتن «بی ام و» ها+عکس

قاتل نجات یافته از طناب دار 9 ماه بعد دوباره قاتل شد + عکس

مرگبارترین شوخی راننده زانتیا / این راننده 22 ساله 8 زن و کودک را در جاده رفسنجان کشته است!

معمای مرگ هادی در تاکسی کنار خیابان

یک جوان خودش را جلوی دوربین زنده فیس بوکش آتش زد + فیلم

دوستم را به‌خاطر خروپف شبانه خفه کردم! + عکس متهم در دادگاه تهران

بدون معطلی جواب «بله» را گفتم و حالا...

مرگ وحشتناک مادر و پسر در حیاط خانه خود در طارم

مسافر مرموز در اتوبوس عسلویه + عکس عجیب

جزئیات زمین‌لرزه در خراسان شمالی

واژگونی خونین اتوبوس مسافربری در شیراز

مرگ 3 معلم در تصادف جاده ای+عکس

ربودن سرباز بدرقه برای رهایی مجرم سابقه‌دار+عکس

 

کدخبر: 264541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟