تاکید مهدی فخیم‌زاده بر مشارکت مردم در انتخابات

این بازیگر Actor و کارگردان که همراه با ستاد هنرمندان حامی حسن روحانی برای شرکت در سخنرانی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به مشهد سفر کرده است بیان کرد:‌ یکی از نقاط مثبت جامعه ما، مقوله انتخابات و مشارکت مردم است و به نظرم حرف آن‌هایی که می‌گویند، حضورشان تأثیری ندارد یا قصد شرکت در انتخابات را ندارند به جا نیست.

او با بیان اینکه ما در هشت سال گذشته قبل از دولت یازدهم دیدیم که چه اتفاقاتی در جامعه رخ داد و همین سینمایی که در آن فعالیت می‌کنیم، به چه وضعیتی درآمد، ادامه داد: البته معتقد نیستم که مردم نشسته‌اند و گوش به حرف ما (هنرمندان) سپرده‌اند و البته هنرمندان هم در جایگاهی نیستند که بخواهند برای مردم تعیین تکلیف کنند و مردم هم مصالح‌ خود را کنار بگذارند و فقط به حرف اهالی فرهنگ و هنر Art گوش دهند. در واقع حتی چنین توقعی هم از مردم ندارم اما تأکید دارم که همه ما، آن هشت سال را دیده‌ایم.

فخیم‌زاده با اشاره به اتفاقات پیش آمده در سینما Cinema در سال‌هایی که آن‌ها را یادآوری کرد، افزود: یادم می‌آید، آن زمان و در اوج درگیری خانه سینما نزد رئیس جمهور وقت رفتیم و ایشان گفت بروید و خانه سینما را باز کنید اما آمدیم و باز نکردند. مانده بودیم که پس آن‌ها به دستور چه کسی خانه را بسته‌اند و به دستور چه کسی باز می‌کنند. مجبور بودیم هر روز لشکرکشی کنیم و جلوی در خانه سینما باشیم که مبادا اشغال شود.

وی یادآور شد:‌ حتی در خود سینما هم کار به جایی رسیده بود که میزان فروش‌ها بسیار پایین آمد و دوستی هر چند روز یک بار مطلبی می‌نوشت و می‌گفت این سینما دیگر تماشاگر ندارد و باید فیلم‌های فرنگی وارد کنیم. اما بعد دیدیم که شرایط تغییر کرد و اگرچه تمام مسائل ما در حوزه فرهنگ و هنر حل نشد اما مثلا در همین سینما، حجت‌الله ایوبی تلاش کرد تا فضا آرام شود و فیلم‌ها از شکل تبلیغاتی بودن درآمدند.

فخیم‌زاده گفت: در نهایت هم تماشاچیان سینما دوباره به تماشای فیلم‌ها به سینما آمدند، آن هم در شرایطی که گزینه‌های دیگری هم به راحتی در دسترس آن‌ها هست مثل فیلم‌های خارجی دوبله شده یا شبکه‌های ماهواره‌ای اما مردم فیلم ایرانی را ترجیح می‌دهند چون آن را دوست دارند.

این بازیگر با اشاره به اینکه در فوتبال هم چنین چیزی دیده می‌شود و با وجود طرفداران زیاد تیم‌های خارجی، همین مردم در موقعیت‌های ملی از تیم‌ خود طرفداری می‌کنند، اظهار کرد: در موضوع انتخابات، سینما را از این جهت مثال زدم چون تنها پدیده‌ای است که هم بُعد فرهنگی و هنری و هم بُعد اجتماعی و اقتصادی دارد. در نتیجه آیینه تمام نمای جامعه است یعنی برای اینکه ببینید در هر دوره‌ای از تاریخ وضع حکومت چطور بوده کافی است به سینمای آن دوره رجوع کنید.

مهدی فخیم‌زاده ادامه داد: مثلا اگر فیلم‌های دهه 40 یا 50 را ببینید کاملا متوجه خواهید شد که در آن زمان در جامعه چه خبر بوده است. اتفاقی که در آن هشت سال قبل از دولت یازدهم هم برای سینمای ایران رخ داد، آیینه تمام نمایی است از تمام آنچه در جامعه ایران رخ داد بنابراین احتیاجی نیست که من حتما جامعه‌شناس یا اقتصاددان باشم که بخواهم در این باره موضوعی را تحلیل کنم چون آنچه در سینما پیش آمد، مسلما در سایر بخش‌های کشور هم پیش آمده است.

وی با بیان اینکه در آن دوران شاهد بودیم رانت و آشفتگی به شدت در سینما رایج شد و مشابه همین وضعیت را در دیگر بخش‌های جامعه هم می‌توانستیم،ببینیم، گفت: به همین دلیل مقوله سینما را باید خیلی جدی گرفت. این پدیده دست‌ساز نمی‌شود و خودش آیینه جامعه است.

فخیم‌زاده در پایان اظهار کرد: اگر در این سال‌ها وضع اقتصادی رشد لازم را نداشته و در سینما خک خود را نشان داده است بر همین اساس معتقدم مردم باید در انتخابات مشارکت کنند تا کلیت جامعه به نقطه آرمانی خود نزدیک شود که در آن صورت سینما هم به همان شکل خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 265277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟