پوران درخشنده از چگونگی شکل گیری داستان زیر سقف دودی گفت

کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» از چگونگی شکل‌گیری این فیلم خبر داد و گفت: در همایشی با حضور فعالان اجتماعی، یکی از حاضران پیشنهاد کار روی این سوژه را به من داد.

 نشست تخصصی «نحوه بازنمایی آسیب‌های اجتماعی» همراه با اکران فیلم «زیر سقف دودی» به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده و با حضور دکتر محمدتقی کرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ دکتر سهیلا صادقی‌فسایی، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران؛ دکتر ابوتراب طالبی، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛ دکتر عبدالکریم خیامی، پژوهشگر حوزه ارتباطات و مدرس دانشگاه و پوران درخشنده، کارگردان عصر روز گذشته در ایوان شمس برگزار شد.

ایده زیر سقف دودی از یک همایش شکل گرفت

درخشنده با اشاره به این‌که ایده فیلم زیر سقف دودی از چنین نشستی شکل گرفت، گفت: زمانی که اکران و بررسی فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در همایشی که با حضور فعالان اجتماعی برگزار شد، یکی از حاضران به من پیشنهاد داد فیلمی راجع به این موضوع بسازم چون معضل همه ماست. این حرف برای من تلنگری بود. رابطه من با مردم بسیار نزدیک است و شاید دفتر کار من مانند مطب یک روان‌پزشک باشد که افراد در سنین و اقشار مختلف به آن مراجعه و صحبت می‌کنند. بعضی از صحبت‌ها پچ‌پچه است؛ یعنی فردی که روبه‌روی من نشسته است تمام مدت اطراف را نگاه می‌کند که نکند کسی حرف او را بشنود. همیشه این پچ‌پچه‌ها برای من ارزشمند است؛ چراکه احساس می‌کنم این پچ‌پچه‌ها باید کمی باز شود. زمانی که می‌ترسیم در یک چهاردیواری با کسی که خودمان انتخابش کرده‌ایم، صحبت کنیم، چطور می‌توانیم مشکل‌مان را حل کنیم؟

طلاق عاطفی در تمام طبقات وجود دارد/ شکل‌گیری دو رابطه موازی در کنار خانواده در برخی گروه‌ها

او با اشاره به این‌که برای ساخت فیلم‌هایش در ابتدا پژوهش می‌کند، افزود: دلیل انجام پژوهش این است که معتقدم اول باید خودم بفهمم که اصلاً چقدر پرداختن به این موضوع درست است و چقدر باید کار شود و چقدر آمارش بالاست؛ سپس حرکت کنم. زمانی که وارد پژوهش شدم، احساس کردم در تمام طبقات این موضوع وجود دارد و در برخی گروه‌ها دو رابطه موازی در کنار خانواده ایجاد شده است. احساس خطر کردم که اگر جامعه‌ای بخواهد به این شکل جلو برود، بچه‌هایش چه می‌شوند؟ قربانیان این فاجعه چه کسانی هستند؟ این احساس مسؤولیت باری روی دوش من بود و احساس کردم نمی‌توانم فقط یک شنونده باشم.

این کارگردان سینما Cinema درباره مفهوم طلاق عاطفی و موضوع فیلم زیر سقف دودی افزود: در این نوع رابطه، آدم‌ها با هم زندگی می‌کنند ولی هیچ‌وقت یکدیگر را دوست ندارند و فقط با هم گذران می‌کنند. می‌گویند خانه‌مان است، دیگر جایی نمی‌توانیم برویم و همین سقف را داشته باشیم خوب است. بعد از انجام تحقیقات با کمک جامعه‌شناس، روانشناس و اعضای این خانواده‌ها، سعی کردم مسیری را بروم تا من را به جایی برساند که این حرف زده شود.

سعی کردم افراد را خاکستری نشان دهم

درخشنده با اشاره به حساسیت‌های این فیلم بیان کرد: بسیاری از اوقات می‌دیدم در حال ورود به خط قرمزها هستم و کنار می‌کشیدم زیرا می‌دانستم در صورت ورود به خطوط قرمز، فیلم دیده نمی‌شود. تمام تلاشم این بود که قصه‌ای را روایت کنم که هیچ‌کس سیاه یا سفید نباشد و افراد خاکستری باشند. تلاش کردم این فیلم را به اندازه یک تلنگر بسازم. با خودم کلنجار می‌رفتم که اگر زن و مرد و بچه بیایند فیلم را ببینند، در نهایت با خودشان چه می‌برند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟