یادبود دو سینماگر درگذشته و حمایت‌های ۲۰۰ میلیون تومانی یک جشنواره

پیش از شروع این نشست دکتر محمدهادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از پوستر این جشنواره رونمایی کرد. وی در ادامه همراه با اهالی رسانه از بخش‌های مختلف موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران بازدید کرد.
در ادامه این نشست و پس از بازدید از موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، دکتر محمد هادی ایازی در نشست رسانه‌ای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت با مرور نخستین جشنواره فیلم سلامت گفت: سال گذشته قول دادیم که این جشنواره هر سال برگزار شود و خوشحالیم که امسال نیز موفق به برگزاری دومین دوره این جشنواره هستیم.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته دبیرخانه این رویداد فعالیت خود را با محوریت موضوعات تخصصی جشنواره دنبال کرد و تا پایان تیر ماه به دبیرخانه جشنواره ۵۵۳ اثر ارسال شد.
ایازی یاداور شد: ۲۳۱ اثر دانشجویی، ۶۳ اثر سینمایی، ۱۶۴ اثر مستند و ۹۵ برنامه تلویزیونی در این جشنواره شرکت کرده‌اند و سریال‌ها به دلیل کم تعدد بودن کارها به صورت دوسالانه در جشنواره شرکت خواهند کرد.
وی افزود: موضوعاتی در جهت حفظ و ارتقای سلامت جسمانی، روحی اجتماعی و معنوی نظیر پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر و بیماری‌های خاصْ، دوری از دخانیات و مواد مخدر Drugs و محرکْ زندگی عاری از خشونت و آسیب ها، ترویج فرهنگ صحیحی مصرف دارو، نقش مردم و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در تامین حفظ و ارتقای سلامت، سلامت و ایمنی غذاْ، سلامت محیط زیست، پیوند اعضا، اهدای خون، ایدز و طرح تحول سلامت در آثار ارسال شده به دبیرخانه مورد توجه قرار گرفته است.
یادبود وحید نصیریان و علی معلم در جشنواره سلامت
ایازی همچنین درباره داوری آثار خاطر نشان کر: هیات داوران متشکل از دو گروه هنرمندان و پزشکان آثار راه یافته به دبیرخانه را بررسی کردند. در نهایت در بخش مستند ۴۴ اثر، در بخش دانشجویی ۳۸، در بخش تلویزیونی ۲۶ برنامه و در بخش سینمایی ۲۲ فیلم به مرحله نهایی داوری راه یافتند.
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: برنامه بعدی قاب سلامت در شبکه مستند سیما است که فیلم‌ها را همراه با نقد آثار ارائه می‌کند. برنامه سوم ویژه جشنواره از ۲۹ مرداد ماه از شبکه دو سیما روی آنتن رفته و همزمان از شبکه شما و شبکه‌های استانی نیز پخش خواهد شد.
ایازی با بیان اینکه در مجموع ۷۵ ساعت تلویزیون به پوشش جشنواره فیلم سلامت خواهد پرداخت، گفت: برنامه‌های رادیویی از شبکه‌های رادیویی سلامت و جوان نیز به طور ویژه جشنواره را پوشش می‌دهند.
ایازی افزود: در این جشنواره همچنین یادبودی برای زنده یادان علی معلم داور دوره گذشته و وحید نصیریان کارگردان انیمیشن که اعضای بدن خود را پیش از مرگ اهدا کرده بود، برگزار خواهیم کرد.
وی با اشاره به عدم خلل انتصابات دولتی با برگزاری جشنواره، بیان کرد: امیدواریم این جشنواره با قوت در سال‌های آینده نیز برگزار شود و با تولیدات شایسته در این حوزه به ارتقای سلامتی مردم کمک کنیم.
حمایت از فیلم‌های با موضوع بهداشت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
ایازی در ادامه در پاسخ به ضرورت برگزاری این جشنواره، گفت: جشنواره‌های موضوعی در همه جای دنیا برگزار می‌شوند. مهم است بتوانیم به تهیه‌کنندگان و فیلمسازان کمک کنیم فیلمنامه هایی با مضمون سلامت نوشته و تولید کنند.
معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر بهداشت درباره تاثیر سینما Cinema در ارتقای سلامت عنوان کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این پیشگیری به مصرف به مقدار قندها و چربی‌ها و نمک مربوط می‌شود. برای این منظور چه راهکاری می‌توان بهتر از سینما پیدا کرد. باید از ظرفیت‌های جامعه هنری استفاده کرد و افزایش تولیدات هنری در حوزه سلامت قطعا به بهبود وضعیت سلامت مردم نقش دارد.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این که آیا سیاست حمایت از ۱۰ فیلم حوزه سلامت اجرایی می‌شود یا نه، عنوان کرد: از فیلم‌های مستقیم و مرتبط با این موضوع تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای ۱۰ فیلم حمایت خواهد شد. اما متاسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های موجود موفق به این مهم نشده‌ایم و مصمم هستیم در شش ماه دوم سال آن را تحقق بخشیم.
فرهنگسازی اهمیت سلامت نیاز به زمان دارد
رییس دومین جشنواره فیلم سلامت درباره بودجه جشنواره و بازتاب و دستاوردهای این جشنواره در سال گذشته نیز توضیح داد: هنوز میزان هزینه‌ها به طور دقیق مشخص نیست. اما نسبت به سال گذشته هزینه‌ها کمتر است. زیرا زمان برگزاری و تعداد بخش‌ها کمتر شده است.
وی افزود: همچنین بعد از برگزاری نخستین دوره جلسات آسیب شناسی برگزار شد و تعداد آثار ارسالی تایید کرد این رویداد با اقبال مردم مواجه شده است. اما برای تاثیرگذاری بیشتر و فرهنگسازی نیاز به گذر عمر بیشتری از جشنواره است.
قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم بعد از ۵ سال میزان استفاده از دخانیات در سینما نظیر صداوسیما کاهش یابد، گفت: باید از نمایش آنچه به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند، پرهیز شود و این مهم را در دستور کار داریم.
ایازی درباره علت عدم حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سلامت در نشست خبری این جشنواره نیز، گفت: چون آقای داروغه زاده به سمت معاون ارزشیابی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شده‌اند و نمی‌خواستند در معرض داوری باشند، از من خواستند تا پاسخگوی سوالات اهالی رسانه در نشست خبری جشنواره باشم.
تجلیل از یک پزشک و فیلمساز در جشنواره سلامت
وی با اشاره به تجلیل از یک فیلمساز و یک پزشک در جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از پزشکان فوق تخصص و یکی از کارگردانان باسابقه در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
معاون وزیر بهداشت در پایان درباره سفیران سلامت این وزارتخانه گفت: گروه اول سفیران هنرمندان و گروه دوم عموم مردم هستند. حضور سفیران هنرمندقطعا می‌تواند به دیده شدن فیلم‌ها و توجه به حوزه سلامت کمک کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟