سخنان تند و بی پرده بهروز افخمی در مورد جریان روشنفکری / این روشنفکری ایران است که ظرفیت ندارد

او درباره فیلم عروس گفت: هیچ‌کس با فیلم عروس هیچ مشکلی نداشت، بعد از آنکه به نمایش عمومی درآمد و کیهان نقد موافق نوشت، همه مخالف شدند!
وی افزود: معلوم شد این روشنفکری ایران است که ظرفیت ندارد. ما بعد از عید همه‌اش با این تهدید روبه‌رو بودیم که وقتی فیلم شروع شود، کیهان شدیداً فیلم را می‌زند، این اتفاق نیفتاد... معلوم شد این داستان افسانه است که کیهان موضع ایدئولوژیک دارد. اتفاقاً موضع ایدئولوژیک را گروهی که به روشنفکر معروف هستند، درباره فیلم عروس نشان دادند.
به‌محض اینکه نقد موافق کیهان منتشر شد، دیگر ما هیچ نقدی از جانب فضای روشنفکری و از فضای سینمایی و... نداشتیم. فضا به طور کلی برگشت. شما در اکران عمومی عروس اصلاً نمی‌توانید یک نقد موافق پیدا کنید در فضای روشنفکری که بر روزنامه‌ها، مجلات و... مسلط بود. اگر یک پرونده درست کنید که در آن مجموع نقدهای مربوط به فیلم عروس در زمان جشنواره را یک جا جمع کرده باشید و مجموعه نقدهای اکران عمومی را جای دیگر جمع کرده باشید، وقتی این دو کتابچه را ورق بزنید، انگار دارند راجع به دو فیلم صحبت می‌کنند چون در کتابچه‌ اول که مربوط به روزهای جشنواره است، هیچ نقد مخالفی وجود ندارد و در کتابچه دوم هیچ نقد موافقی وجود ندارد!
وی همچنین گفت: می‌خواهم یک صفحه درست کنم و بعد هم اسمش را فضای مزاجی بگذارم و یک جمله هم زیر آن بنویسم که فضای مزاجی یعنی جایی که شما از روی بخار معده هرچه دلت می‌خواهد و هرچه به دهانت می‌آید می‌گویی و دنبال این نیستی با عقل جور در می‌آید یا نه. این را از همان‌ موقع یعنی سر نمایش عمومی عروس، فهمیدم و فهمیدم در این مملکت اتفاقاً همه‌چیز برعکس است؛ یعنی درست کسانی که می‌گویند خیلی ظرفیت دارند، خیلی اهل نقد هستند، خیلی می‌فهمند و خیلی روشنفکر هستند، اتفاقاً تاریک‌فکرترین، بی‌فکرترین و فاشیست‌مسلک‌ترین نیروهایی هستند که می‌توانید پیدا کنید. به قول یوسف میرشکاک روشنفکر نه روشن است و نه فکر می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297071 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟